سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 347

اصحاب رسانه و درایت و متانت استاندار یزد

فردی که مسئولیتی را می‌پذیرد باید خود را بیرون از دایره نقد نداند، ‌شخصی که اداره‌ی روستا، شهر، استان، کشور و یا نهاد و سازمانی را به عهده می‌گیرد مردم حق دارند از عملکردش انتقاد کنند و وی موظف است پاسخگوی سئوالات و اعتراضات باشد.
هیچ یک از دولتمردان نمی‌توانند به بهانه‌ی این که فلان انتقاد و اعتراض سازنده نیست، ‌یا راه حلی در کنار آن عنوان نشده یا چرا گوینده یا نویسنده نیمه خالی لیوان را دیده از پاسخگویی شانه خالی کنند حتی اگر از کار‌های مسئولی به درستی نقد به عمل نیاید نه تنها از موقعیت و شان اداری وی کاسته نمی‌شود بلکه پس از روشن شدن مطلب جایگاهش استوارتر می‌گردد و جامعه با احترام مضاعف به او می‌نگرد. بدون شک شخص منتقد باید سنجیده سخن بگوید، هنگام طرح موضوع با عصبانیت حرف نزند، موضعگیری شخصی، ‌گروهی و حزبی نداشته باشد، و در هر حال در گفتار و نوشتار ادب و احترام دیگران را رعایت کند.
 جامعه‌ای که:« امر به معروف و نهی ازمنکر را ترک کنند بدترینشان بر آنها مسلط می‌شوند، آن گاه هرچه خدا را بخوانند، ‌جواب ندهد.»1 گفته‌اند اگر حاکم و مسئولی بخواهد خود را از انتقاد و اعتراض شهروندان دور نگهدارد همانند کسی است که به اصطلاح بدن را به گونه‌ای از سرما و گرما و هوای آزاد حفظ کرده اما به جای اینکه خود را سالم و نیرومند نگهدارد روز به روز ضعیف تر و ناتوان تر خواهد شد و با اندک دگرگونی تحمل خود را از دست خواهد داد. 
مظهر عدالت و تقوا مولای متقیان حضرت علی(ع) می‌فرماید:«آگاه باشید درختان بیابانی ‌چوبشان سخت تر و درختان کنار جویبار پوستشان نازک تر است، درختان بیابانی که با باران سیراب می‌شوند آتش چوبشان شعله ورتر و پردوام تر است.»2
آنچه را در روز یکشنبه 24/9/92 در استانداری یزد در نشست خبری استاندار با اصحاب رسانه شاهد و ناظرش بودم اینکه سیدمحمد میرمحمدی با سعه صدر‌، احترام و دقت به تمام سئوالات مطرح شده از سوی آن عده از خبرنگاران و مسئولان نشریات استان که به قید قرعه انتخاب شدند پاسخ داد.
نگارنده این سطور وظیفه خود می‌داند از نحوه رفتار و گفتار مقام ارشد اجرایی استان با اصحاب رسانه سپاسگزاری نماید.
بدان امید که به خواست پروردگار و با همکاری و همگامی مدیران دلسوز و علاقه مند کارهای اجرایی مناطق مختلف استان بر وفق مراد مردم مسلمان و متعهد و تلاشگر یزد پیش برود و با موفقیت توام باشد.
نظارت دقیق و مستمر در همه زمینه‌های اداری و اجرایی اعمال گردد تا ساعیان و تلاشگران را در انجام کارها و ادامه راهشان دلگرم نموده و احیاناً ‌اگر سوء استفاده کننده یا بله قربان گویی هم باشد او را به کناری بزنند. دستگاهها و سازمان‌های عمومی و دولتی آنگاه توفیق می‌یابند که ساز و کارهای صحیح قانونی به کار گرفته شود و نظارت لازم به موقع اعمال گردد. پیشنهاد می‌گردد: در برگزاری جلسات مصاحبه در آینده نیم ساعت به وقت اضافه گردد، به موقع شروع شود، همانند نشست روز یکشنبه، استاندار و برگزارکنندگان جلسه به اختصار مطالب خود را بیان نمایند در آن صورت همه‌ی‌ حاضران می‌توانند در دو سه دقیقه سئوالاتشان را مطرح کنند و پاسخ بشنوند چون سعی خواهد شد از تکرار پرسش‌ها نیز خودداری گردد آن وقت نیازی به قرعه‌کشی برای انتخاب پرسش کننده نیست.
نکته‌ای که در روز مصاحبه با استاندار، نگارنده ‌را شگفت زده کرد این که یکی از اهالی رسانه که همانند دیگران برایش احترام قائل می‌باشم اعلام نمود: بهتر است پرسش‌کنندگان سئوالات سست و بی‌محتوا و سطحی نپرسند تا برای طرح پرسش‌های عمیق و به درد بخور و مهم وقت باقی باشد.
راستی چه کسی و با چه معیار و میزانی می‌تواند راساً درجه اهمیت پرسش‌ها را مشخص نماید. بدون شک تمامی خبرنگاران و مدیران و نمایندگان نشریات مورد تکریم می‌باشند و باید به شخصیت آنها احترام گذاشت. همین که دعوت نامه بدست مدیر مسئولی رسید یا تلفنی به وی اطلاع داده شد که در جلسه‌ای شرکت نماید بدان معنی است که سرکار خانم یا جناب آقای مدعو شما می‌توانید در ساعت معین در جلسه حضور بهم رسانید، همان وقتی که برای هر کدام از مدیران و خبرنگاران نشریات در نظر گرفته شده حق شماست که به صورت یک نواخت از آن زمان استفاده کنید. چه زیباست در سالنی چهل، پنجاه نفر شرکت کننده از جوان بیست و چند ساله تا افراد مسن و بالای هفتاد سال نشسته باشند، افراد حاضر با صداقت و صمیمیت و گاه با شور و اشتیاق و دلسوزی در فرصت تعیین شده هر سئوالی را که قبلاً‌ تدارک دیده و یا با مشورت همکارانشان انتخاب نموده‌اند بپرسند و جواب را از بالاترین مقام اجرایی استان دریافت نمایند و یا در نشریه‌ای که متعلق به آنها و یا دیگران می‌باشد به چاپ برسانند بدان امید که دیگر شاهد این گونه برخوردها با همکاران خود نباشیم.
عکس‌العمل استاندار در این مورد هنرمندانه و قابل احترام بود به ویژه آنگاه که بعد از پیشنهاد آن عزیز ارجمند اظهار داشت: شما هر پرسش مهمی که دارید مطرح کنید. نکته‌ی دیگر آن که سزاوار است در نشست‌های این چنینی تنها از نوع مدیریت‌ها، ‌عملکردها و روش‌ها انتقاد کنیم و مستقیماً ‌از بردن نام افراد و یا کوچک شمردن و عتاب و خطاب ناصواب بعضی از مدیران بپرهیزیم.
به «فلان» و«بهمان» و«عمرو» و«زید» کار نداشته باشیم که به شهر و دیارشان و یا به زادگاهشان برگردند هر انتقاد و اعتراضی نسبت به اداره تحت امرشان مورد نظر است مطرح گردد و از مسئولان استان در خواست پی‌گیری و نظارت و بررسی و اقدام مناسب به عمل آید.
پیشنهاد آیینه یزد در آن جلسه بخشی از همان درخواستی هایی بود که در این ستون و در شماره 343 آیینه یزد بدین شرح چاپ شده بود:
«-دستورالعملی صادر گردد تا روابط عمومی همه ادارات مطالب مندرج در نشریاتی را که مربوطه به آن اداره می‌باشد بررسی نموده و به اطلاع مدیران آن اداره برسانند و پاسخ مردم را بدهند.
-معمولاً هر هفته یک روز مدیران کل و یا روسای ادارات پاسخگوی ارباب رجوع هستند اولاً استانداری و فرمانداری در آن روز جلسه و همایش نگذارند تا مدیران بتوانند حداقل پنج، شش ساعت در هر هفته به این امر اختصاص دهند و اگر احیاناً آن روز تعطیل رسمی بود از طرف دفتر مدیران برای روز قبل یا بعد از آن برنامه‌ریزی گردد تا جواب مردم داده شود.»3
سیدمحمد میرمحمدی با بیان جمله‌ای و مطلبی از همان سرمقاله نشان داد که تاکنون نشریات استان را ملاحظه و مطالعه کرده است دیگر موضوعی که از طرف آیینه یزد درخواست گردید احداث مسجد برای پروژه‌های مسکن مهر و مجموعه‌های آپارتمانی بود. استاندار با درخواست لوله‌گذاری فاضلاب انتهای شهید قندی و میدان سفیر امید یزد در حمیدیاشهر که بیش از هزار آپارتمان احداث گردیده و چندین سال است مسئولان استان قول انجام آن را به نگارنده این سطور داده‌اند به طور ضمنی موافقت نمود و با تایید مطلب، پیگیری آنرا به سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری یزد محول کرد.

 مدیرمسئول

پی نوشت‌ها:
1- فرازی از نامه 47 نهج‌البلاغه
2- بخشی از نامه 45 نهج‌ا‌لبلاغه
3- بخشی از سرمقاله 343 آیینه یزد