سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

دستور بدهید با تمام دنیا، قطع رابطه کنیم!

دستور بدهید با تمام دنیا، قطع رابطه کنیم!

آیینه یزد - دستور بدهید با تمام دنیا، قطع رابطه کنیم!محمد محمودی-
اشتباه نشود؛ تیتر این مقاله نه از نگارنده است و نه از روزنامه منتشر کننده، این عین جمله امام(ره) است خطاب به شورای نگهبان در سال 1363، که شرح آن بدین‌گونه در خاطرات آیت‌ا... هاشمی آمده است:
بیستم بهمن 1363
شب‌، با آقای‌ [احمد] جنتی‌، درباره‌ رأی جدید شورای‌ نگهبان‌ درباره‌ داوری‌ قرارداد ایران‌ و ترکیه‌، صحبت‌ کردم‌؛ گفته‌اند چون‌ اطلاق‌ اجازه‌ رجوع‌ به‌ داوری‌، شامل‌ رجوع‌ به‌ داور غیر مسلمان‌ هم‌ می‌شود، رأی لازم‌ را برای‌ تصویب‌ نیاورده‌ است‌؛ گفتم‌ این‌ خطرناک‌ است‌، چون‌ باعث‌ خواهد شد که‌ ما نتوانیم‌ با هیچ‌ کشور غیر مسلمانی‌، قرارداد ببندیم‌. زیرا آنها نمی‌پذیرند که‌ به‌ داور مسلمان‌ رجوع‌ شود؛ داوری‌ مرضی‌الطرفین‌ را قبول‌ دارند. قرار شد از امام‌ کسب‌ تکلیف‌ کنیم‌. اشکال‌ را با احمدآقا هم‌ در میان‌ گذاشتم‌.
بیست‌ویکم بهمن 1363
تمام‌ امروز، در منزل‌ بودم‌... احمدآقا اطلاع‌ داد که‌ شورای‌ نگهبان‌ در خصوص‌ ایرادشان‌ نسبت‌ به‌ ارجاع‌ به‌ داوری‌، از طریق‌ آقای‌ [هاشم‌] رسولی‌ [محلاتی‌] با امام‌ تماس‌ گرفته‌اند. امام‌ فرموده‌ اگر می‌خواهید این‌ چنین‌ برخورد کنید، بهتر است‌ که‌ دستور بدهید، ایران‌ و انقلاب‌، خودشان‌ را از تمام‌ دنیا قطع‌ کنند!
عجبا که بعد از قریب سی‌وپنج سال بازهم در قضیه لوایح چهارگانه مرتبط با همکاری با گروه ویژه اقدام مالی در راستای پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) دوباره شاهد هستیم شورای نگهبان به نقطه مشابه سه دهه قبل رسیده و شگفت‌آورتر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار بوده و هست که فراتر از (شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی) به تامین مصالح عالی و منافع ملی کشور بپردازد در تنزلی فاحش از جایگاه اصلی خود به مشاور شورای نگهبان تبدیل شده و نه تنها بن‌بست ایجاد شده را نشکسته که با استنادات کلی قانونی بر قوام آن نیز افزوده است، گویی به این نکته توجه نمی‌شود، در این موقعیت تاریخی که دنیا منتظر واکنش جمهوری اسلامی درباره لوایح چهارگانه است، وظیفه تشخیص مصلحت با آنهاست. جالب است که رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با قریب سه دهه صدارت براین نهاد بی‌بدیل فقهی و سیاسی درباره چنین موقعیت‌هایی که دو نمونه تاریخی آن در همین مقاله مورد اشاره قرار گرفت، می‌گوید: عمل به مصلحت، همیشه مشکل است. گاهی خلاف جریان عادی سخن گفتن است و بدیهی است که در آن زمان خیلی‌ها را هم ناراحت می‌کند و از همین رو هزینه‌های زیادی هم متوجه گوینده آن می‌کند، ولی من هرگز در تشخیص و بیان مصلحت تردید نمی‌کنم، چرا که از امام آموخته‌ام که غفلت از مصلحت موجب لطمات جبران ناپذیری به اسلام عزیز می‌شود (برگرفته از کتاب مصلحت نامه/ نشر ثالث/ 1395). فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با ریاست محترم جمهوری و اعضای هیات دولت با تذکری حکیمانه و مصلحانه ضمن تأکید بر لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی فرمودند: بجز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود. «دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا...هاشمی(ره)»