سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

FATF به مصلحت نظام و مردم است

FATF به مصلحت نظام و مردم است

آیینه یزد - FATF به مصلحت نظام و مردم استیک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که FATF در مجلس مطرح شده و کار کارشناسی روی آن صورت گرفته، از سوی دیگر دولت نیز درباره آن توضیحات کافی ارائه داده و شرایط کشور و بین‌المللی را مطرح کرده و بالاخره به اینجا رسیده که مصلحت کلی نظام تصویب این لوایح است. آیت‌ا... سید محمد غروی در گفت‌وگو با جماران، درباره لزوم پرهیز از دوقطبی کردن فضای سیاسی کشور به بهانه تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم گفت: شرایط امروز ما در وضعیت ویژه‌ای قرار دارد، زیرا مستلزم ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن و حفظ وحدت ملی است. اگر برخی مسائل باعث شوند تا این وحدت آسیب ببیند، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا دشمن بتواند توطئه کند و توطئه او بتواند تأثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه ما باید به اشکال مختلف از آسیب زدن به وحدت در جامعه اجتناب کنیم، یادآور شد: مسأله FATF با توضیحاتی که مسئولان دادند و استدلال‌هایی که برای آن ذکر کردند، خصوصاً بندهایی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته که مربوط به پولشویی و عدم تأمین مالی تروریسم و امثالهم هست، کار کارشناسی روی آن انجام شده و چنین تشخیص داده شده که به مصلحت نظام و مردم است. غروی بیان کرد: هنوز مشخص نیست برخی چرا بر سر این موضوع سینه چاک می‌دهند و خود را به آب و آتش می‌زنند و فریاد می‌زنند که اتفاقات عجیبی در حال وقوع است. باید توجه داشته باشیم که این موضوعی بدیهی نیست و قطعاً عده‌ای موافق و گروهی هم مخالف آن هستند و هر دسته نیز استدلال‌هایی برای خود دارند. همه ما باید به دنبال این باشیم که آنچه مصلحت نظام است، تحقق پیدا کند.

فعالان عرصه پولشویی مخالف CFT و FATF هستند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: CFT راه را برای عده‌ای که در داخل و خارج کشور در عرصه پولشویی فعالیت می‌کنند، می‌بندد. بنابراین آنها با تصویب این لایحه مخالفند. به نوشته ایسنا؛ عبدا... ناصری با اشاره به اینکه مهم‌ترین پیام تصویب CFT این است که ایران قصد دارد با رعایت تمام مقررات بین‌المللی، در مناسبات بین‌المللی حضور یابد، اظهار کرد: متقابلا ایران هم این انتظار را دارد که کشورهای توسعه یافته و قدرتمند مثل آمریکا باید در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده و همان‌طور که ایران معاهدات بین‌المللی را می‌پذیرد، آمریکا هم باید به قوانینی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است، تن دهد. وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای تصویب CFT، این است که بهانه را در فضای یک‌طرفه و نامتوازن تبلیغاتی و رسانه‌ای مخالفان ایران از جمله آمریکا، اسرائیل و عربستان می‌گیرد. تصویب این لایحه به تسهیل روابط تجاری ایران با نظام بین‌الملل کمک می‌کند. معاهدات بین‌المللی در حوزه پولی، بانکی و بین‌المللی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی در کل دنیا یکسان است و همه کشورها باید این قوانین را رعایت کنند. تصویب CFT اعتماد سیستم‌های بین‌المللی برای همکاری با سیستم مالی و بانکی ایران را تقویت کرده و عذر و بهانه را در این زمینه از بین می‌برد. این عضو بنیاد باران خاطرنشان کرد: از سویی تصویب CFT موجب ایجاد آرامش و امنیت روانی در داخل کشور می‌شود. در سال‌های گذشته ضریب اعتماد جامعه به نظام سیاسی کاهش یافته است. دلیل آن هم علاوه بر دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی، این مورد است. پیوستن به FATF این امنیت روانی را برای جامعه ایجاد می‌کند که ایران می‌خواهد وارد مناسبات بین‌المللی شده و کشور را در یک ساختار منطقی، علمی و مدیریتی اداره کند.

آغاز اجلاس FATF در پاریس با دستور کار ایران
نشست FATF در پاریس آغاز شد که یکی از محورهای مذاکره بررسی پیشرفت ایران برای پیوستن به FATF است. به‌گزارش فارس، هفته FATF از 14 تا 19 اکتبر برابر با 22 تا 27 مهر است و به این مناسبت نشستی در پاریس با حضور بیش از 800 مقامات و 24 مقام قضایی برگزار می‌شود تا درباره مسائل اصلی مرتبط با این نهاد بحث و گفت‌وگو شود. در سایت رسمی FATF آمده است که یکی از محورهای مذاکره در این نشست رصد کردن و بررسی وضعیت پیشرفت ایران برای پیوستن به FATF است. در نشست هفته FATF پاریس، ‌صندوق بین‌المللی پول، ‌بانک جهانی و دیگر نهادها شرکت خواهند داشت. در مدت شش روز آنها همچنین درباره یک قرارداد 140 صفحه‌ای درباره مسائل مهمی برای حفظ اتحاد سیستم مالی و امنیت مالی در جهان بحث خواهند کرد.

مجلس تا دو سه ماه آینده اخبار خوبی برای مردم خواهد داشت
عضو فراکسیون امید مجلس گفت: غلبه آشکار تیم دیپلماسی ایران بر آمریکا و تصویب لایحه کنوانسیون CFT از جمله اخبار خوشحال‌کننده‌ چندماه اخیر بوده است. ان‌شاءا... ظرف دو سه ماه آینده بتوانیم اخبار خوشحال کننده‌ دیگری برای مردم داشته باشیم. محمود صادقی با بیان اینکه «اخبار ناگوار آنقدر است که اخبار خوب در اذهان باقی نمی‌مانند»، اظهار کرد: من فکر می‌کنم آن خبری که همه ملت را صرف نظر از جناح، گروه و طبقه‌های سیاسی خوشحال کرد، شگفتی‌آفرینی تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 بود. آن گلی که به مراکش زدیم، پنالتی رونالدو که توسط بیرانوند گرفته شد و گل مساوی انصاری‌فرد به مراکش. وی در پاسخ به این سوال که خوشحال کننده‌ترین خبر در زمینه سیاسی-اجتماعی چه بود، نیز گفت: به نظر من خوشحال کننده‌ترین خبر در زمینه سیاسی نطق بسیار اثرگذار رئیس‌جمهور در نشست هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل، غلبه آشکار تیم دیپلماسی ایران به آمریکا و مجموعا به رخ کشیدن انزوای آمریکا در سازمان ملل بود.

مخالفان، مجلس را به توپ بسته‌اند
عضو کابینه دولت دوازدهم درباره خائن خواندن 143 نماینده موافق لایحه CFT در برخی رسانه‌های مخالف دولت گفت: این کار خوبی نیست، پیام مثبت و امیدبخشی به جامعه نمی‌دهد. مجلس باید در رأس امور باشد، اما اینکه پارلمان و محل حضور عصاره فضائل ملت را دارالمنافقین بخوانند، نوعی به توپ بستن مجلس بود. شهیندخت مولاوردی اظهار کرد: روزگاری به طور فیزیکی مجلس را به توپ بستند و الان با انواع و اقسام شیوه‌ها همچون ارسال پیامک تهدید و نفرین سعی کردند، مجلس را مورد ارعاب و تهدید قرار دهند. وی با بیان اینکه طرح چنین نسبت‌هایی خطاب به موافقان لایحه CFT به هر شکل درست نبود، یادآور شد: انتظار بود بعد از اعلام قرائت دیدگاه رهبر معظم انقلاب توسط آقای لاریجانی رئیس مجلس و روشن شدن تکلیف موضوع، این کارها ادامه پیدا نکند، اما ادامه یافت و این اتفاق برای همه جای سوال دارد. وی یادآور شد: هنوز پروسه قانونی درباره مصوبه CFT کامل و نهایی نشده و شورای نگهبان و مجمع تشخیص باید نظر دهند. امیدواریم در چارچوب منافع ملی تصمیمی اتخاذ و نهایی شود که منافع ملی کشور را تأمین کند.

منافع گروه قلیلی با تصویب CFT به خطر افتاده است
نایب رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه تصویب CFT بهانه‌جویی‌ها را علیه کشورمان از بین می‌برد، گفت: عده‌ای چون از ماهیت موضوع این لوایح اطلاعی ندارند، با آنها مخالفت می‌کنند، بنابراین باید اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود و با شفاف‌سازی بیشتر این افراد را نسبت به این لوایح آگاه کرد، البته منافع گروه قلیلی نیز با تصویب CFT به خطر افتاده است. یدا... طاهرنژاد با بیان اینکه تصویب CFT این پیام را برای جامعه جهانی دارد که ایران می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی، تبادلات مالی خود را انجام داده و به این معیارها احترام بگذارد، اظهار کرد: تصویب این لایحه بهانه‌جویی‌ها و اتهامات علیه ایران را که همیشه به هنجارهای بین‌المللی هم پایبند بوده است، از بین می‌برد. ایسنا نوشت؛ وی در ادامه افزود: حداقل نتیجه تصویب CFT این است که جلوی تشدید تحریم‌ها علیه کشور ما را می‌گیرد و جامعه جهانی را متقاعد می‌کند که ماجراجویی‌های آمریکا علیه ایران مبنایی ندارد. تصویب CFT از این جهت اقدام بسیار مثبتی است و امیدوارم مراحل بقیه تایید آن سریع‌تر انجام شود تا شرایط برای تسهیل مناسبات مالی ایران با جهان فراهم شود. این فعال سیاسی درباره دلایل مخالفت با تصویب این لایحه خاطرنشان کرد: مخالفان دو گروه هستند؛ یک گروه قلیل که منافع کثیر آنها با تصویب این لایحه به خطر می‌افتد و به همین دلیل نگرانند. این گروه قلیل جمعیتی که نمی‌دانند موضوع چیست عده‌ای را تحریک کرده و وارد میدان می‌کنند. بنابراین لازم است توسط صاحبان تریبون، نمایندگان مجلس و صاحبان اندیشه و خرد این افراد توجیه شوند. بعضی از آنها حسن‌نیت داشته و در چارچوب نظام و انقلاب فعالیت می‌کنند، اما نمی‌دانند صورت مساله چیست.