سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

وجود 90 روستا در کانون زلزله 6.4 استان کرمانشاه

وجود 90 روستا در کانون زلزله 6.4 استان کرمانشاه

آیینه یزد - وجود 90 روستا در کانون زلزله 6.4 استان کرمانشاهمدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه رومرکز زلزله استان کرمانشاه در امتداد قطعات گسل "پیشانی‌کوهستان" (قطعات غربی) قرار دارد، گفت: این گسل به صورت موازی در کنار مرز ایران– عراق جانمایی شده است. دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ساعت 8 و 7 دقیقه و 32 ثانیه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.4 یکشنبه شب 4 آذر ماه استان کرمانشاه را لرزاند، خاطر نشان کرد: مختصات رومرکزی این زلزله در 34.384 عرض و 45.698 طول جغرافیایی و در عمق 7 کیلومتری در 18 کیلومتری جنوب غربی سرپل ذهاب و 18 کیلومتری جنوب شرق قصر شیرین رخ داد.

رومرکز زلزله 6.4 جنوب غرب سرپل ذهاب
وی آبادی‌های "کرکهرک"، "آتابرار"، "سیدسعید"، "برفی کوشکری"، "شیرین آب"، "قاسم‌آباد"، "نصرا... سید حاتم" را از جمله مراکز نزدیک به رومرکز این زلزله دانست و اظهار کرد: رومرکز زلزله در امتداد قطعات گسل "پیشانی‌کوهستان" (قطعات غربی) قرار دارد که به صورت سگمنت‌های (نواحی) موازی در کنار مرز ایران– عراق جانمایی شده است و احتمالا یکی از این قطعات، گسل مسبب زلزله ازگله در سال 1396 (21 آبانماه) بوده است. سگمنت‌های این گسل، با بزرگی 6.4 پس از گذشت یک سال از زلزله ازگله، در جای خود حائز اهمیت است.

رومرکز زلزله 6.4 و موقعیت آن نسبت به رومرکز زلزله ازگله و زلزله‌های تازه‌آباد
بیت‌اللهی سازوکار اعلام شده برای زلزله 6.4 را "امتداد لغز" دانست که شبیه زمین‌لرزه "ثلاث باباجانی" است و ادامه داد: این مکانیسم، چرخش گسل‌های معکوس زاگرس را توجیه می‌کند که در جای خود حائز اهمیت است، از این رو چنین به نظر می‌رسد سازوکارهای امتداد لغز در راستای عمود بر امتداد گسله‌های راندگی، جنبایی داشته باشند. این امر در مورد پس‌لرزه‌های تازه‌آباد مشهود بود. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: منطقه رومرکزی زلزله تا شعاع حدود 20 تا 25 کیلومتری، حدود 90 آبادی با بیش از 15 هزار نفر جمعیت (طبق آمار 1395 مرکز آمار) را دربرمی‌گیرد. همچنین دو شهر "سرپل ذهاب" و "قصرشیرین" نیز از نزدیکترین شهرهای محدود به رومرکز این زلزله هستند. وی یادآور شد: طبق استعلام از شهرهای "کرمانشاه"، "جوانرود" و "ثلاث باباجانی" وحشت عمومی و بیرون آمدن مردم از خانه‌ها گزارش شده است و در سرپل ذهاب نیز خانه‌های بازسازی شده در برخی از حالات دچار ترک‌خوردگی شده است. احتمال می‌رود آبادی‌های "کرکهرک"، "آتابرار"، "سیدسعید"، "برفی کوشکری"، "شیرین آب"، "قاسم‌آباد"، "نصرا... سید حاتم" با حدود 15 هزار نفر جمعیت دچار خسارت‌های جدی شده باشند.