سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

سیل مردمی می تواند خرابی ها را درست کند

سیل مردمی می‌تواند خرابی‌ها را درست کند

آیینه یزد - سیل مردمی می‌تواند خرابی‌ها را درست کندنایب رئیس مجلس با بیان اینکه «مجلس و دولت به تنهایی از پس خسارت‌های سیل نوروز بر نمی‌آیند» در پیشنهادی خواستار تقسیم کار بین گروه‌ها و NGOها، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی و مدارس شد و از دولتمردان خواست تا بستر این کار بزرگ را به وجود آورد. مسعود پزشکیان با اعلام اینکه «مسئولان اجرایی دعوت شده به مجلس برای ارائه گزارش سیل در مناطق سیل‌زده حضور دارند»، از ارائه گزارش توسط نمایندگان شهرهای سیل‌زده و برخی از روسای کمیسیون‌های تخصصی در جلسه علنی مجلس سخن گفت. پزشکیان گفت: اگر مجلس و دولت می‌خواهند کاری برای مردم سیل‌زده انجام دهند باید بدانند که به تنهایی نمی‌توانند کار موثری انجام دهند. خدا به بسیج، ارتش، کمیته امداد، هلال‌احمر کمک کند و از آنان تشکر می‌کنم، اما همانطورکه سیل همه چیز را خراب کرد و از بین برد باز فقط همین سیل است که می‌تواند خرابی‌ها درست کند و این سیل، سیل مردمی است نه سیل یک اداره، سازمان، گروه یا نهاد. شنیدم که دولت یا مجلس می‌گوید مشکل را حل خواهد کرد، بنده اعلام می‌کنم امکان ندارد که دولت یا مجلس به تنهایی بتوانند این مشکل را حل کنند. اگر بتوانیم همه مردم را بسیج کنیم و همه مدعیان را به صحنه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بیاوریم، مشکلات مردم قابل حل است. وی در واکنش به منتقدان، گفت: اینکه بنشینیم و بگوییم که فلان دستگاه فلان کار را انجام نداد و دولت هم ادعا کند که فلان کارها را انجام داده مطمئن باشید کاری از پیش نمی‌رود و مشکلات مردم سیل‌زده باقی می‌ماند. سیلی از مردم ایجاد شود و شوراها، هیات‌های مذهبی، محله‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس توسط دولت سازماندهی شود و مسئولیت حل مشکلات 10 خانه به آنها سپرده شود و دولت هم زیرساخت‌ها را درست کند.

50 میلیاردتومان ذخایر هلال احمر برای سیل
مهر: رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در خصوص اقدامات آن سازمان در مناطق سیل زده، گفت: تاکنون 50‌ میلیارد تومان از ذخایر هلال احمر و 40‌میلیارد تومان کمک‌های مردمی برای جبران خسارت در مناطق سیل‌زده هزینه شده است محمد نصیری با اشاره به همکاری این سازمان با سمن‌ها و این سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد: خوشبختانه سازمان داوطلبان و سازمان اجتماعی کشور با همکاری سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مشترک تشکیل داده و با تقسیم‌بندی مناطق و تعامل در حال امدادرسانی در مناطق سیل‌زده هستیم. وی با اشاره به همکاری تمامی نهادهای کشور از جمله سپاه، ارتش، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و بسیج برای کمک به مردم مناطق سیل زده، اظهار کرد: سیل اخیر در کشور، میزان کار گروهی و مشارکت دستگاه‌ها در بحران را نشان داد.

بخشی از آسیب‌های سیل ناشی از سوء‌مدیریت‌هاست
دادستان کل کشور گفت: بخشی از آسیب‌هایی که از طریق سیل به مردم و زیرساخت‌های کشور وارد شد، ناشی از سوءمدیریت و عدم توجه به اصول‌ مدیریت بحران بوده است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در دیدار نوروزی با قضات و کارکنان دادستانی کل با تبریک فرارسیدن سال جدید به ملزومات ایجاد تحول در دستگاه قضائی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و متن حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه، اشاره کرد و گفت: از دادستانی کل کشور این انتظار می‌رود که اقداماتش مطابق با برنامه‌ریزی‌های تعیین و ابلاغ شده پیش رود و کارکنان و قضات این نهاد مهم در جهت تحولی که باید اتفاق بیفتد، حرکت کنند. دادستان کل کشور با اشاره به خسارات وارد شده به برخی مناطق کشور به علت وقوع این سیلاب‌ها گفت: سیلاب‌های اخیر آسیب‌های مالی و جانی فراوانی در پی داشته است که البته موارد مالی آن قابل جبران است و امیدواریم مسئولان و دست‌اندرکاران در جهت جبران این خسارات، گام‌های لازم را بردارند. وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که حوادثی همچون سیل و زلزله ناگهانی رخ می‌دهد و جبران خسارت آنها نیازمند زمان است، البته مسئولان با سعه صدر، تامل و متناسب با امکانات موجود در جهت احقاق حقوق خسارت‌دیدگان تلاش کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند. دادستان کل کشور بر ضرورت همکاری مدعی‌العموم با سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در این ایام به دادستان‌های استانی و شهرستانی تاکید شد در مورد آنچه که مربوط به وظایفشان است در صحنه حاضر باشند و به عزیزانی که در این حوادث آسیب دیده‌اند کمک کنند و همکاری لازم را با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشند که در اینجا از زحمات دادستان‌ها نیز تقدیر و تشکر می‌کنم. منتظری بیان کرد: متاسفانه باید گفت بخشی از آسیب‌هایی که از طریق سیل به مردم عزیز و زیرساخت‌های کشور وارد شد ناشی از سوءمدیریت و عدم توجه به اصول‌ مدیریت بحران بوده است.

آسیب‌دیدگان سیل اخیر به 55 هزار مسکن نیاز دارند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که طبق برآورد اولیه، آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به بیش از 55 هزار واحد مسکونی نیاز دارند، گفت: کشور به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی گفت: با توجه به نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری و سهم قابل توجه وزارت راه و شهرسازی در چرخه تولید، برنامه‌های ابلاغی باید با سرعت انجام شود. اسلامی بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی باید کمک کند تا تمامی مراحل ساخت و ساز بر اساس استانداردها انجام گیرد تا مانع از هدر رفت منابع بر اساس ساخت و ساز غیراستاندارد شود.

رقم خسارت وحشتناک سیل در کشور اعلام شد
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: تا این تاریخ طوفان شن، زلزله و سیل بالای 30 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارده کرده که باید از طریق صندوق توسعه ملی و یا از بودجه 98 جبران شود. سیداحسن علوی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز‌جمعه این هفته سنندج اظهار کرد: باید مدیریت باران و سیل در کشور داشته باشیم تا دیگر شاهد بحران نباشیم چرا که مسئولان از نمایندگان مجلس تا دولتمردان در بحران‌های ناشی از سیل در کشور مقصر هستند. وی تأکید کرد: وزارت نیرو باید بستر و حریم رودخانه را حفظ کند در صورتی‌که با این خیال که ایران تا 30 سال آینده با خشکسالی روبروست برخی برنامه‌ریزی‌های نادرست در کشور انجام گرفت. علوی تصریح کرد: ایجاد خانه در حریم رودخانه‌ها و تبدیل اراضی حریم به اراضی کشاورزی از تصمیم‌گیری‌های نادرستی بود که امروز موجب بروز این میزان خسارت ناشی از سیل در کشور شده است. نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس اذعان کرد: نیازمند مهندسی بحران در کشور هستیم، اینکه هواشناسی اعلام می‌کند فردا در کشور بارندگی شدید داریم هنر نیست، این پیش‌بینی‌ها حداقل در یک بازه زمانی یک ماه باید انجام تا پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله مناسب انجام گیرد. وی اضافه کرد: مردم هم باید در زمان بحران‌کمک کنند و از برخی اقدامات نادرست که موجب تشدید بحران می‌شود، بپرهیزند.

مدیرعامل آبفای اهواز برکنار شد
یک منبع آگاه گفت: فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آبفا اهواز به دلیل ناتوانی چند روز گذشته در مهار فاضلاب‌های کلانشهر اهواز از سوی مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور برکنار شد. وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: پس‌زدگی فاضلاب‌های اهواز و نگرانی بسیار بالای شهروندان اهوازی علت برکناری کریمی بوده است. رسول صالحی مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب خوزستان نیز گفت: در حکمی از سوی حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور صادق حقیقی‌پور مدیرعامل شرکت آبفای استان خوزستان با حفظ سمت به عنوان سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز منصوب شد.