سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

جلوی کمک های مردم به سیل زدگان را نگیرید

جلوی کمک‌های مردم به سیل‌زدگان را نگیرید

آیینه یزد - جلوی کمک‌های مردم به سیل‌زدگان را نگیریدنایب رئیس مجلس خواستار سازماندهی کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان شد و گفت‌: نباید جلوی کمک‌های مردم گرفته شود. مسعود پزشکیان اظهار کرد‌: در حال‌ حاضر که وضعیت حالت بحرانی و اورژانسی است همه می‌گویند که باید این هزینه‌ها تامین شود اما نباید این موضوع به فراموشی سپرده شود. من معتقدم بدون مشارکت و بسیج مردم و حرکت‌های جهادی این کار امکان‌پذیر نیست. وزارت کشور باید بسیج، خیریه‌ها، هیات‌های مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد را بسیج کند. پزشکیان بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تاکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلوی او را گرفت، بلکه باید کمک‌های مردمی سازماندهی شود. در حال‌ حاضر گفته‌اند که پول به جمعیت هلال احمر و کمیته‌ امداد بدهیم اما اگر کسی حاضر است کمک کند به او بگوییم که پول و تیمت را به فلان‌جا ببر و فلان‌کار را انجام بده. نباید مردم را از حضور در صحنه محروم کنیم.

آمار قربانیان سیل به 76 نفر رسید
مهر: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: با درگذشت 5 نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به 76 نفر رسید. احمد شجاعی گفت: با درگذشت 5 نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، کشته‌های سیل اخیر در کشور به 76 نفر رسید. وی افزود: 5 نفر از هموطنان با مشخصات فرزاد عالیوند (40 ساله- شهرستان مسجد سلیمان)، حسین نیسی (18 ساله- شهرستان شوشتر)، قاسم ضمیری (17 ساله- شهرستان الهایی)، عنایت حسن‌پور (39 ساله- شهرستان پلدختر) و یک مرد مجهول‌الهویه (شهرستان اهواز)، 5 نفری بوده‌اند که در سیل خوزستان، جان خود را از دست دادند. وی اظهارکرد: یک زن مجهول‌الهویه (سن 25 تا 30 سال) نیز در بخش هلیلان رودخانه سیمره استان ایلام به پزشکی قانونی این استان ارجاع شد که با اضافه شدن وی، آمار فوتی‌های سیل در استان‌های کشور به 76 نفر رسید.

بررسی نقش‌آفرینی احزاب در مدیریت بحران سیل
نشست شورای عالی سیاستگذاری احزاب زنان اصلاح‌طلب با موضوع بررسی نحوه مشارکت و نقش‌آفرینی تشکل‌ها در مدیریت بحران سیل اخیر و کاهش آلام هموطنان برگزار شد. به گزارش ایرنا از جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان؛ در این نشست که دبیران کل و اعضای شورای مرکزی چهار تشکل، مجمع زنان اصلاح‌طلب، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان شرکت داشتند، اعضا با مصیبت‌دیدگان سیل اخیر در کشور ابراز همدردی کردند و به خانواده‌های داغدار تسلیت گفتند.

خسارت سیل به تولید برنج جدی نبوده است
دبیر انجمن برنج با بیان این‌که خسارت سیل به تولید برنج جدی نبوده و نباید زمزمه واردات مطرح شود، دلایل گرانی این کالا را مطرح کرد. جمیل علیزاده شایق در گفت‌و‌گو با مهر درباره این‌که آیا مشخص شده سیلاب‌های اخیر در کشور، به تولید برنج چه میزان خسارت وارد کرده است، گفت: زمانی که سیل رخ داد، فقط استان‌های شمالی در حال خزانه‌گیری بودند و استان‌های جنوبی، کشت برنج را کمی دیرتر از استان‌های شمالی آغاز می‌کنند؛ بنابراین بیشترین توجه در این زمان، به سمت استان‌های شمالی است. وی افزود: خوشبختانه استان‌های شمالی نیز، تازه در حال خزانه‌گیری بودند و جز استان گلستان، در مناطق دیگر شمال کشور هم، شاهد بارندگی و سیل چندان زیادی نبودیم.

خسارت 3 هزار میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: سیلاب‌های اخیر، سه هزار میلیارد تومان به راه‌های کشور خسارت وارد کرده است و در سراسر کشور بیش از 12 هزار کیلومتر از راه‌ها، در 6800 نقطه آسیب دیده‌اند. اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق‌تر خسارات نیز در دستور کار است، از تعیین منابع برای آغاز بازسازی‌ها خبر داد و افزود: تسهیلات در دو بخش بلاعوض و وام‌های با بهره کم به سیل‌زدگان، واگذار می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و وضعیت خود را به حالت اول برگردانند. وی تصریح کرد: کسانی که در حریم یا در بستر رودخانه ساخت و ساز کرده‌اند، باید جابه‌جا شوند. از مردم می‌خواهم که همت داشته باشند و همکاری کنند تا جابه‌جایی‌ها در اسرع وقت صورت گیرد. مهر

مسئولان از سفر به مناطق سیل‌زده بشدت خودداری کنند
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: علیرغم این‌که حضور مسئولان در مناطق سیل‌زده موجب امیدواری است و امکان فراهم شدن خوشحالی مردم وجود دارد، اما تأمین حفاظت و تشریفاتشان در این شرایط مشکل است. به گزارش ایلنا اسماعیل نجار درباره تخلیه شهرها و روستاهای در معرض خطر استان خوزستان گفت: سدهای این استان پایداری لازم را دارند و هیچ تصوری درباره شکست احتمالی این سدها متصور نیست و آب‌هایی که وارد سد می‌شود از طریق خروجی سدها کنترل می‌شوند. وی افزود: در کنار مسئولانی که به مناطق سیل‌زده می‌آیند، افرادی باید امنیت‌شان را به منظور تردد تأمین کنند. همچنین تشریفات نیز باید برای این مسئولان در نظر گرفته شود و همچنین توقع است که مسئولان استانی این مسئولان را در سفرها همراهی کنند، در حالی که مسئولان استانی در این شرایط وقت‌شان بشدت تنگ است و باید دائماً در ستاد حضور داشته و فرماندهی کنند، از همین‌رو توصیه و خواهش ما از مسئولان این است که این سفرها را به زمانی موکول کنند که شرایط تثبیت شده باشد و از دور کنترل‌های لازم را داشته و برنامه‌ریزی‌های مد نظر را برای این مناطق داشته باشند. رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: براساس گزارشات سازمان هواشناسی میزان بارندگی‌های پیش‌رو کمتر از میزان بارندگی‌هایی است که در هفته‌های گذشته بوده است و بارش‌های پیش‌رو بارش‌های ضعیف‌تری هستند.

احتمال اعلام خاتمه سال تحصیلی در برخی مناطق سیل‌زده
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده که در مرحله کنکور هستند با وزارت علوم مذاکره شده و قرار است شورای سنجش و پذیرش را تشکیل دهیم و راجع به این‌که برای مناطق سیل‌زده می‌توان سهمیه‌ای گرفت یا نه، تصمیم‌گیری شود. به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی اعلام کرد: متأسفانه در سیل اخیر در لرستان تعداد زیادی از مدارس آسیب دیده‌اند که برای بازسازی آنها خیرین ورود جدی پیدا کرده‌اند و کمک‌های خوبی از سراسر کشور آغاز شده است. بطحایی گفت: در مناطق معدودی ممکن است مجبور شویم سال تحصیلی را خاتمه دهیم. بویژه در استان خوزستان و شهرستان پلدختر. وی در مورد امتحانات دانش‌آموزان گفت: تسهیلاتی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و چنانچه به هر دلیلی سال تحصیلی خاتمه پیدا کرد، دانش‌آموزان تا جایی که تحصیل کردند ارزیابی می‌شوند و توقع نداریم با خاتمه سال تحصیلی بخش‌های باقی‌مانده از کتب را امتحان دهند. وی گفت: در آموزش و پرورش اردوهای علمی آموزشی در نظر گرفتیم تا عقب‌ماندگی تحصیلی و آموزشی این دانش‌آموزان جبران شود. بطحایی گفت: همچنین از طریق دوره‌های آموزش مجازی در تلاش هستیم دانش‌آموزان این مناطق را برای شرکت در آزمون سراسری آماده کنیم تا در این فضای رقابتی برای آنها مشکلی ایجاد نشود.

مرخصی 15 روزه به زندانیان مناطق سیل‌زده
میزان- سخنگوی قوه قضائیه گفت: ریاست قوه قضائیه با اعطای 15 روز مرخصی به زندانیانی که خانواده آنها در استان‌های سیل زده زندگی می‌کنند و خانه و زندگی آنها آسیب دیده است، موافقت کرد. به گفته‌ غلامحسین اسماعیلی این مرخصی نیز همانند مرخصی نوروزی شامل حال زندانیانی که مرتکب جرائم مهم از قبیل: سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار و نیز جرائم عمده مواد مخدر و دیگر مستثنیات مرخصی قبلی بوده‌اند، نخواهد شد.