سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

اقدام آمریکا مغایر اصول بین المللی است

اقدام آمریکا مغایر اصول بین‌المللی است

آیینه یزد - اقدام آمریکا مغایر اصول بین‌المللی استیک حقوقدان معتقد است: اقدام آمریکا علیه سپاه مغایر منشور سازمان ملل و اصول و تعهدات بین‌المللی است و ایران باید برای محکوم کردن اقدام آمریکا از قابلیت و ظرفیت حقوق بین‌الملل استفاده کند. یوسف مولایی درباره اینکه حقوق بین‌الملل چه نظر و دیدگاهی نسبت به اقدام آمریکا علیه سپاه دارد، گفت: حقوق بین‌الملل برای هر مساله‌ای پاسخی ندارد، با توجه به اینکه چنین اقدامی برای نخستین‌بار است که رخ داده هنوز رویه بین‌المللی برای آن ایجاد نشده که از نظر حقوقی چگونه می‌توان با آن برخورد کرد. وی افزود: چنین مواردی به موضع‌گیری دولت‌های تاثیرگذار در جامعه بین‌المللی هم بستگی دارد، اما تا امروز اگر از کلیات حقوق بین‌الملل استنباط کنیم، هیچ اقدامی صورت نگرفته است، از سوی دیگر دولت‌ها مجازند در چارچوب صلاحیت خود هر اقدامی را انجام دهند، از جمله اینکه اعلام کنند کدام جریان، ‌گروه یا نیروی نظامی از نظر آنها واجد تعریف تروریست است. وی خاطرنشان کرد:‌ خلأ عمده حقوق بین‌الملل هم این است که تروریست را تعریف نکرده، بنابراین دست دولت‌ها تا حدودی باز است. از طرف دیگر اگر ایران‌، ‌این موضوع را خلاف حقوق بین‌الملل می‌داند، این ایران است که باید برای محکوم کردن اقدام آمریکا از قابلیت و ظرفیت حقوق بین‌الملل استفاده کند. مولایی افزود:‌ در غیر این صورت هر دولتی در چارچوب صلاحیت‌های خود می‌تواند، اقداماتی را انجام دهد، لذا مغایر بودن را کشوری که زیان دیده باید اعلام کرده و برایش اقدام کند وگرنه حقوق بین‌الملل به خودی خود تعریفی ندارد. وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر دو مرجع رسیدگی وجود دارد، یکی شورای امنیت سازمان ملل است که مرجعی کاملا سیاسی به شمار می‌رود، البته ایران در این مورد اقدامات لازم را انجام داده و نارضایتی خود را به سازمان ملل اعلام کرده است، دیگری هم دیوان بین‌المللی دادگستری(لاهه) است که صلاحیت دیوان نیز اجباری نیست.

سپاه بزرگترین سازمان ضد تروریستی جهان است
مشاور رئیس‌جمهور گفت: اقدام آمریکا در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابل پیش‌بینی بود. حسام‌الدین آشنا افزود: همه می‌دانند که آمریکا تنها به دنبال لطمه زدن به سپاه، نیروهای مسلح و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه موضوع اصلی ملت ایران اسلامی است. وی با بیان اینکه نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه جدی است، عنوان کرد: افزایش قدرت ملی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، نگرانی اصلی آمریکایی‌هاست. آشنا توضیح داد: اشتباه بزرگ آمریکایی‌ها این است که در مسیری قدم ‌برداشته‌اند که وحدت ملی ایران را به همراه داشته است. وی با اشاره به شهادت سپهبد صیاد شیرازی گفت: صیاد شیرازی یکی از بزرگترین فرماندهان کشور بود که توسط یک گروهک تروریستی ترور شد؛ امروز آن تروریست‌ها در حمایت ایالات متحده آمریکا هستند و کسانی که در همان سازمان مشخص مسئولیت داشتند امروز در کشورهای اروپایی مورد حمایت و استقبال قرار می‌گیرند. رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین سازمان ضد تروریستی جهان، موفق‌ترین عملکرد در مبارزه با تروریسم را داشته و نتایج کارش منجر به آرامش ملت‌های منطقه شده است. آشنا با بیان اینکه دوگانگی رفتار آمریکایی‌ها آنها را دچار ضعف می‌کند، گفت: آنان نیروی رسمی دفاعی یک کشور را به عنوان گروه تروریستی اعلام می‌کنند و یک سازمان تروریستی حرفه‌ای از لیست تروریست‌های آمریکا خارج می‌شود. دوشنبه هفته جاری آمریکا اعلام کرد سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد. در پی این تصمیم، ایران هم دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را به عنوان گروه تروریستی شناسایی کرد.

اف‌ای‌تی‌اف ارتباطی به تحریم سپاه ندارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ارتباطی میان اف‌ای‌تی‌اف و تحریم سپاه وجود ندارد اما باید منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت بمانیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی نجفی خوشرودی با اشاره به سرنوشت FATF به دنبال تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی امریکا، اظهار کرد: لزوماً ارتباطی میان FATF و تحریم سپاه پاسداران وجود ندارد. وی افزود: ساز و کارهای داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد ارتباط میان این لوایح با اقدام اخیر امریکا را ندارد، اما به لحاظ روانی و سیاسی تردیدها در ایران نسبت به تصویب این لوایح که امریکایی‌ها در آن نفوذ دارند، افزایش خواهد یافت.

فشارحداکثری بر ایران؛ موضوع گفت وگوی ترامپ و بن‌سلمان
رئیس جمهوری امریکا و ولیعهد عربستان سعودی در تماسی تلفنی درباره سیاست اعمال فشار حداکثری به ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی درباره موضوعات مختلفی از جمله نقش مهم عربستان سعودی در تأمین ثبات منطقه، حفظ فشار حداکثری علیه ایران و اهمیت مسائل حقوق بشری گفت‌وگو کرده‌اند. پیش از این تماس وزارت خارجه دولت سعودی اعلام کرده بود که عربستان از اقدام امریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی استقبال می‌کند.

امریکا بر سر منطقه باید با ایران به توافق برسد
مجله فارن پالیسی در گزارشی تحلیلی به ماجرای قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط دولت امریکا پرداخته و با اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق مختلفی انتقام این اقدام را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد که تنش‌ها را علیه نظامی‌های امریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد. آنها می‌توانند روی مناطقی که هم‌اکنون سپاه در آنجا حضور مستقیم دارد یا روی گروه‌های غیردولتی ذی‌نفوذ (در منطقه) تمرکز کنند.» به گزارش فارس، فارین پالیسی در بخشی از این تحلیل با تأکید بر اینکه واشنگتن باید راهی پیدا کند تا با ایران بر سر مسائل ژئوپلیتیکی منطقه به توافق برسد، می‌نویسد: «اما کاری که ایالات متحده انجام داد، افزایش احتمال تنش‌های تلافی‌جویانه با تهران بود، مسأله‌ای که به منابع دیپلماتیک قابل توجهی برای اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای نیاز دارد که می‌تواند اسرائیل و کشورهای عربی را نیز درگیر کند.» از سویی دیگر جان بولتون با تکرار اظهارات بی‌اساس پیرامون نقش ایران در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه مدعی شد که هرکسی با سپاه پاسداران به تجارت بپردازد، ممکن است با 20 سال حبس مواجه شود.