سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 589

شورای شهر یزد و اقدام ارزشمند بعضی از اعضا

سید هاشم پاک‌نژاد، مرتضی شایق، محسن ابوترابی و دکتر مهدی کاشفی‌زاده از اعضای شورای اسلامی شهر یزد با ارسال نامه‌ای به فرماندار یزد نسبت به افزایش بی‌رویه تعرفه عوارض سال 1398 که توسط دیگر اعضای شورا به تصویب رسیده است اعتراض کردند. به نقل از سایت «یزدفردا» متن نامه به شرح زیر جهت اطلاع خوانندگان درج می‌گردد:
«فرماندار محترم و ریاست هیأت تطبیق شهرستان یزد
با سلام- احتراما اینجانبان اعضای شورای اسلامی شهر یزد نسبت به برخی از تغییرات مواد مندرج در تعرفه عوارض سال 1398 که در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر یزد در تاریخ 13/11/97 به تصویب رسیده است به شرح ذیل معترض بوده و استدعا دارد با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و افزایش بی‌رویه برخی از این تعرفه‌ها براساس قوانین و مقررات و ضوابط موجود دقت عمل بیشتری به عمل آید. توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که جدای از افزایش ضرایب آیتم و جداول تعرفه عوارض، ارزش معاملاتی املاک نیز افزایش جداگانه داشته که باعث افزایش تعرفه بصورت جهشی می‌شود:
1-قیمت منطقه‌ای (پی)- بند1 از فصل دوم
2-تبصره سه از فصل سوم در ارتباط با تبدیل (15) پانزده درصد اضافه کلیه آیتم‌ها و جداول تعرفه اعم از عوارض و بهای خدمات بیست و چهار درصد!!!
3-مواد 8 و9 (عوارض پیش‌آمدگی مشرف بر معابر) که بصورت جهشی افزایش یافته هرچند که برای بازدارندگی به نظر لازم می‌آید ولی تناسب افزایش نیز می‌بایست در این زمینه رعایت شود.
4-بند1 از ماده 10 عوارض تفکیک املاک غیرمشمول ماده 101 که مستثنیات آن شامل ساختمان‌های احداثی قبل از سال 1365 می‌باشد و باتوجه به گذشت بیش از سی سال در آن می‌بایست تجدیدنظر گردد.
ماده 14 عوارض حق مشرفیت که 35 درصد به 40 درصد افزایش یافته است و باعث کند شدن روند آزادسازی برای املاک در مسیر می‌گردد و به صاحبان این‌گونه املاک خسارات فراوانی وارد می‌نماید.
توجه به حذفیات در دفترچه تعرفه عوارض پیشنهادی در سال 98 که موضوع تغییرات محسوب می‌گردد.»
نویسنده این سطور لازم می‌داند در این زمینه نکاتی را در چند بخش برای ثبت در تاریخ جراید یزد و به منظور یادآوری به اطلاع بعضی از مقامات و عموم شهروندان برساند: در سرمقاله شماره 551 آیینه یزد با عنوان «افزایش سرسام‌آور عوارض و توقع پاسخی درخور» مطالبی که خلاصه آن در این ستون ذکر می‌گردد به افزایش بی‌رویه عوارض انتقاد گردید اما هیچ‌یک از اعضای شورا نه پاسخی ارائه نمودند و نه عکس‌العملی نشان دادند درحالی که اگر حتی یکی از اعضای شورا یا یکی از این چهارنفر به منظور روشنگری توضیحی جهت اطلاع شهروندانی که با رأی خود آنها را به این سمت گمارده بودند می‌دادند شاید امروز آن‌گونه نمی‌شد که چهارنفر از اعضا شدیداً و حقاً از افزایش بی‌رویه عوارض گله‌مند باشند. به یقین اگر به اشتباه پایه‌هایی گذاشته شود و به مردم اجحاف گردد بر اثر گذشت زمان چنان ریشه می‌دواند که تصحیح آن موارد و یا اشتباهات به سادگی میسر نخواهد بود سعدی علیه‌الرحمه می‌گوید: درختی که اکنون گرفتست پای/ به نیروی شخصی برآید ز جای- ورش همچنان روزگاری هلی/ بگردونش از بیخ بر نگسلی- سرِ چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل. و اینک خلاصه آنچه که در پنجم اردیبهشت ماه 1397 در این ستون آمد:
«درخواست مدیرمسئول آیینه یزد برای کاهش تعرفه عوارض ساختمانی سال 1397 که متأسفانه با تصویب اعضای شورای شهر یزد برخلاف ضابطه و عرف و نظر مقامات وزارت کشور و سیاست دولت تدبیر و امید بیش از یکصدوبیست درصد و در مواردی بیش از شصت درصد نسبت به سال 1396 افزایش نشان می‌دهد و سرانجام بر شانه مردم صبور، متدین و زحمتکش یزد سنگینی می‌کند و بویژه برای طبقه کم‌درآمد، کمرشکن و اجحافی آشکار است... همه اعضای شورای شهر به این نکته عنایت دارند که در پیش‌نویس تعرفه عوارض سال 1397 دانسته یا ندانسته در مواردی پیشنهاد افزایش بیش از چهارصد درصد تعرفه عوارض نسبت به سال 1396 ارائه شده بود و نفس این رویکرد و نگرش محل تامل است که آیا به همان اندازه که برای افزایش درآمد شهرداری فکر می‌شود در جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در شرایط جاری کشور که از راهکارهای اصلاح ساختار اداری می‌باشد همّت و حساسیت دارند. اما پس از مخالفت فرمانداری در پنجاه‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد برای متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی تا دویست مترمربع زیربنا بیش از یکصدوبیست درصد و مازاد بر 200 تا 600 مترمربع در ازای هر مترمربع بیش از شصت درصد افزایش عوارض نسبت به سال گذشته تصویب نموده‌اند. بنابراین به مقامات ذی‌ربط پیشنهاد می‌گردد اگر مصوبه مذکور مجدداً مورد تایید فرمانداری قرار گرفته ضروری است استاندار و مقامات وزارت کشور و مسئولان نظارتی که باید مدافع و حافظ حق مردم باشند جلوی این ظلم بین و اجحاف فاحش را بگیرند...»
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد در پاسخ به چهار عضو معترض، درباره افزایش غیرمعقول عوارض سال 1398 طی اظهاراتی در 23 بهمن ماه 97 می‌گوید: «...هرجا افزایشی در تعرفه عوارض شهر یزد مشاهد می‌شود برای مقابله با متخلفین است... کسانی که مجوز نگرفته و در ساخت و سازهای خود تخلف می‌کنند، عوارض سختگیرانه‌ای از آنها اخذ می‌شود... عضو شورای شهر یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هر جا افزایش زیاد در میزان تعرفه عوارض 98 شهرداری یزد مشاهده می‌شود برای مقابله با متخلفین است...»
در پاسخ باید گفت: اعضای شورا نمی‌توانند و موفق نخواهند شد با افزایش بی‌رویه و غیرمعقول و برخلاف عدل و انصاف و در واقع سرسام‌آور که کمر عده‌ای را می‌شکند و چه بسا با انتخاب راه‌هایی که در نهایت تخلفات را افزایش می‌دهد مشکلاتی بیش از این برای شهر و منطقه رقم بزنند. بدون شک به صرف افزایش نرخ عوارض، تخلفات و جرائم کاهش نمی‌یابد. باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح و شفاف‌سازی و مقابله با اسراف در جامعه زیرساخت‌ها را اصلاح نمود و در واقع فرهنگ‌سازی کرد. مردم آنگاه که مشاهده می‌کنند در طول یکسال شهرداری بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه تبلیغات پرداخت نموده، صدها میلیون تومان صرف برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و تشکیل بعضی از مراسم گردیده و... هر روز بر پخش شایعات و درگوشی‌ها و پچ‌پچ‌‌ها و روی آوردن به فضای مجازی افزوده می‌شود و کمتر عامل به قانون و ضابطه و آیین‌نامه خواهند بود. پرسشی مطرح است که اعضای شورای شهر تاکنون در زمینه تعدیل و صرفه‌جویی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ اگر رنگ‌آمیزی نرده‌ها، زدن میخ بر دیوارها و آویزان کردن گلدان در بعضی از خیابان‌ها و چهارراه‌ها در جای خود قابل قبول باشد، بعد از بارش دو روزه اخیر، اعضای شورای چهارم و پنجم چه حرفی برای گفتن و ارائه به مردم دارند؟‌ چرا با چنان وضعیتی در شهر روبه‌رو بودیم؟ سخنگوی شورای شهر یزد از بعد دیگری کلی‌گویی می‌کند و بدون اشاره به عدد و رقم و آمار می‌گوید: «...افزایش تعرفه عوارض شهرداری‌ها با توجه به نرخ تورم سالیانه، اختصاص به امسال نداشته و در سنوات قبل هم بوده است با این حال نظر به مشکلات اقتصادی موجود سعی شد تا فشار زیادی بر مردم وارد نشود و حتی در بسیاری از موارد برخلاف روند افزایشی سال‌های قبل، افزایشی اعمال نشده است به‌طور مثال برای ساخت منازل مسکونی با متراژ پایین و کاربری‌های فرهنگی، گردشگری، آموزشی و... معافیت‌ها و تخفیف‌های خوبی در نظر گرفته شده است. محسن عباسی ادامه داد: عموم عوارض شهرداری که افزایش‌یافته مربوط به متخلفین حوزه ساخت و ساز است؛ کسانی که برای دریافت مجوزهای لازم به شهرداری مراجعه نمی‌نمایند والا سایر تعرفه‌ها افزایش نامتعارفی نداشته است. نرخ تخلفات ساختمانی در شهر یزد بسیار بالاست و از جنبه بازدارندگی صرفا عوارض مربوط به تخلفات ساختمانی بیشتر افزایش داشته است؛ به‌طور مثال عوارض شهرداری برای افرادی که بدون دریافت مجوزهای لازم اقدام به قطعه‌بندی زمین‌های بزرگ می‌کنند، بدون اینکه حق و حقوق شهر و شهروندان را بدهند، افزایش‌یافته است...»
آیا این‌گونه سخن گفتن بدون اشاره به درصد افزایش عوارض نسبت به سال گذشته و سال‌های پیش از آن می‌تواند قابل قبول باشد؟ اعضای شورا براساس چه قانون و ضابطه و معیار و ملاکی مکرراً مبلغ «پی» را افزایش داده‌اند. نویسنده به تمام اعضای حاضر در شورای پنجم احترام می‌گذارد و موفقیت آنها را آرزو می‌کند و به تصویب‌کنندگان تعرفه عوارض 98 و به مقامات نظارتی از جمله مسئولان در فرمانداری متذکر می‌گردد مبادا بنا بر این گذاشته شود که 7 رأی در برابر 4 رأی مطرح است و دموکراسی و آزادی‌خواهی حکم می‌کند اگر 6 رأی در برابر 5 رأی هم باشد قابل قبول می‌باشد. در این موقعیت خاص که بیش از 36? اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به وضع عوارض در سال 1398 معترض هستند باید از حواشی و زوائد بزنیم به درخواست اعضای مورد اشاره عنایت بیشتری مبذول نماییم و موضوع را جدی بگیریم، خط سیاسی را به کناری بگذاریم به برنده و بازنده در این بخش اندیشه نکنیم رضایت عموم شهروندان را در نظر بگیریم. آنچه درباره عضو هم‌وطن زردشتی در شورا گذشت اگر میلیاردها تومان هزینه می‌شد تا بوق‌های تبلیغاتی و خارج‌نشینان و مخالفان مردم متدین و انقلابی و صبور این سرزمین بتوانند تا این اندازه علیه ما ایرانیان سازهای مخالف کوک کنند شاید امکان‌پذیر نبود. گرچه اختلاف رای و سلیقه در مذهب و طریقت ما رحمت است اما باید آن‌گونه قدم برداشت که به نفع شهروندان باشد. ای کاش عموم نمایندگان مجلس، مقامات روحانی، اعضای شورا، وزراء، مدیران و مسئولان و دولتمردان ساکنان در ویلاها و سواران بر مرکب‌های میلیاردی، نشستگان در اتاق‌هایی با دکوراسیون‌های صدها میلیون تومانی، در هنگام اعلام‌نظر و رای و روبرو شدن با ارباب‌رجوع و رسیدگی به امور، به وضعیت نابسامان مردم و حاشیه‌نشین‌ها و فقر و محرومیتی که گریبان‌گیر ساکنان شهرها و مناطق شده است در ذهنشان خطور می‌کرد و به موارد زیر عنایت و توجه می‌نمودند که:
«خبرِ من ز صبا پرس که همدرد من است/ حال بیمار که داند به جز از بیماری- «رفیع‌الدین لبنانی»
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل/ کجا دانند حال ما سبک باران ساحل‌ها- «حافظ»
منم بیمار و نالان تو درستی/ ندانی چیست در من درد و سستی
منم همچون پیاده تو سواری/ ز رنج پایم آگاهی نداری- «ویس و رامین»
خفته خبر ندارد سر در کنار جانان/ کاین شب دراز باشد در چشم پاسبانان- «سعدی»»(1)

مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «امثال و حکم»، علامه علی‌اکبر دهخدا، جلد اول و دوم، صفحه 120 و 688