سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 331

ستاد انتخاباتی روحانی در یزد و خبرهای منتشره

افرادی که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در ستادهای کلیه نامزدهای ریاست جمهوری فعالیت تبلیغی داشته اعم از کسانی که کاندیدایشان پیروز انتخابات بوده یا توفیق نیافته که اکثریت مطلق آرای هموطنان را کسب نمایند مورد احترام هستند چون کارارزشمندی انجام داده و برای اشخاصی تبلیغ نموده‌اند که پس از طی مراحل قانونی از طرف مقامات جمهوری اسلامی تایید و به مردم معرفی شده اند.
بعداز تشکیل دولت جدید آن عده ازاعضای ستاد کاندیدای منتخب یا پیروز می‌توانند سمت‌های اداری را به عهده بگیرند که سوابق، تعهد، تخصص و تجربه‌ای بیش از دیگران داشته یا حداقل شرایطی مساوی با بقیه متقاضیان یا معرفی شدگان دارا باشند تا مسئولیت مورد نظر را بر عهده بگیرند.
اخیرا خبرهایی -به شرط صحت- حکایت از آن دارد در یزد با پیشینه و سوابق دیرینه‌ی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی که دارد بعضی از اعضای ستاد دکتر حسن روحانی و یا بعضا افرادی که در 8 سال دوران دولت نهم و دهم در حاشیه نشسته و نظاره‌گر بوده‌اند در انتظار بر دوش گرفتن یا پوشیدن ردای استانداری، فرمانداری و سایر پست‌های مدیریتی هستند.
بعید است رئیس جمهوری که قول داده است خط مشی امور دولتش را بر اساس شایسته سالاری، اعتدال و عقلانیت پایه گذاری نماید و دولت را شرکت سهامی نمی‌داند تسلیم این رویدادها گردد.
اما نگارنده تذکر نکات زیر را ضروری دانسته تا نحوه رای آوردن و انتخاب روحانی را یک بار دیگر ترسیم نماید.
در سفری که حجه الاسلام روحانی از شروع تبلیغات به یزد نمود اعضای ستاد، یاران، دوستان و موافقان و آنان که می‌گویند سالهاست در یزد حزبی و انجمنی داشته‌اند نتوانستند از مرکز شهر و تمام شهرهای استان حدود دویست، سیصد نفر دعوت نمایند تا در حسینیه‌ای که وسعت کمی دارد و در کنار مسجد حظیره یزد واقع شده حضوریابند.
آیینه یزد مدتها قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری از میان افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح بودند آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجه الاسلام سیدمحمد خاتمی را شایسته تکیه زدن برصندلی ریاست قوه مجریه می‌دانست.
اما آن گاه که مشخص شد سید محمد خاتمی ثبت نام نمی‌کند و هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شده در جلساتی که با دوستان هم فکر داشتیم با تجزیه و تحلیلی که می‌شد معتقد بودیم محمدرضا عارف و حسن روحانی پیروز انتخابات نخواهند بود و در صورتی یکی از این دو گزینه را موفق می‌دانستیم که مورد تائید هاشمی و سیدمحمد خاتمی قرار بگیرند.
چند روز مانده به روز رای گیری با توصیه و نامه رئیس جمهور دوران اصلاحات، محمدرضا عارف تصمیم به کناره گیری گرفت. آیینه یزد طی مقاله‌ای نوشت که محمدرضا عارف با فتوت و حمیت و گذشت و بزرگواری که از خود نشان داد در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران به ویژه در یزد ماندگار شد. بعد از آن رویدادها شواهد و پیش آمدها و مطالبی که در مناظره‌ها مطرح گردید و از همه مهمتر حمایت همه جانبه دولتمردان دوران سازندگی و اصلاحات در کنار مساعدتهای حجه الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) سبب پیروزی حجه الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد. نکته‌ای که نمی‌توان از نظر دور داشت اراده و خواست پروردگار بود که اسباب آن پیروزی را فراهم آورد و آنچه که می‌توان گفت به عنوان سبب در این پیروزی نقش موثری داشت نتیجه عملکرد دولت نهم و دهم بود که به بخش هایی از آن در سرمقاله‌های آیینه تحت عنوان «دوران دولت احمدی نژاد با 750 میلیارد دلار نفتی» و «اسنادی که به زیان مردم تمام شد و درخواست لغو مجوز» (دانشگاه ایرانیان) چاپ و منتشر گردید. موضوعی که می‌تواند عبرت آموز و مایه پند آیندگان باشد انتخاب بعضی از اعضای دفتر و ستاد انتخاباتی احمدی نژاد و گماردن آنان در سمت هایی بود که بعد از مدتی هم خودشان اعتراف کردند توانایی این کار را ندارند و هم در عمل ثابت شد در عین پاکی و صداقتی که در گفتار آنان بود عملکرد قابل قبولی نداشتند.
مدیری موفق است که شخصیت سیاسی، حسن سابقه، تجربه و کارآزمودگیش آن چنان مورد قبول باشد که به مقام اداری و سمتش بها بدهد. اما اگر هر فرد صرفا بخواهد با یدک کشیدن عنوان اداری به زندگی اداری و سیاسی خود ادامه دهد و آن را نردبان ترقی خود بداند نه تنها موفقیتی نصیب وی نخواهد شد بلکه نمی‌تواند خدمتگزار مناسبی برای مخدومان و ولی نعمتان خویش باشد.
چه بسیار مدیرانی که آمدند و رفتند و مردمی که با آنها سر و کار داشتند به خوشنامی از آنان یاد نمی‌کنند و بسا مدیران لایق و توانمندی که نام نیک از خود به جای گذاشتند و علاوه بر نامشان، کارها و اقدامات مفیدی که انجام دادند ماندگار شد.
ناگفته پیداست که همه طرفداران و همراهان اعتدال به ویژه اعضای ستاد هر شهر و منطقه‌ای به دور از افراط و تفریط می‌توانند مشاور خوبی در مواقع لزوم باشند بدان امید که در دوره بعد نه تنها هفتاد و چند درصد رای دهنده بلکه جمعیت زیادی از حدود 14 میلیون نفری که رای نداده‌اند با علاقه به پای صندوقهای رای حاضر شوند و با رضایت از آنچه که در چهار سال آینده می‌گذرد حمایت و پشتیبانی خود را از سیاستهای اعمال شده ابراز نمایند چون رای بالای دکتر روحانی در دورافتاده ترین روستاها و شهرهای استان و کشور و محلات گوناگون که نه ستادی دیده بودند و نه افرادی را به اسم اعضای ستاد می‌شناختند نشانگر این است که زمینه هایی فراهم شد تا اکثریت ساکنان این مرز و بوم از آنچه که در 8 سال گذشته از جمله تورم، گرانی، بیکاری، ارائه آمارهای دوراز واقعیت، به کار بردن ادبیاتی که تاکنون سابقه نداشت و دور از شأن مسئولان اجرایی بود، رواج بی قانونی، صحه گذاشتن بر تجهیزات شنود و ضبط مذاکرات خصوصی افراد، استفاده شخصی و خانوادگی و گروهی از بیت المال و. . . رضایت نداشتند و با رأی خود خواهان تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی بودند.

مدیر مسئول