سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 342

توضیحاتی درباره جوابیه دفتر محمد صالح جوکار

در پی درج سرمقاله شماره 340 در این ستون با عنوان «تذکاری محترمانه به وزیر کشور و محمد صالح جوکار» و انتشار آن طبق معمول در تعدادی از سایت‌های یزد و دیگر شهرهای کشور و چاپ آن مطلب در بعضی از روزنامه‌ها، دفتر نماینده یزد و شهرستان صدوق جوابیه‌ای تنظیم و به سایت یزد فردا ارسال نموده است.
نویسنده این سطور پس از مطالعه جوابیه دریافت که نویسنده یا نویسندگان نامه‌ی بیش از 1200 کلمه ای، آن را به نحوی تنظیم نموده‌اند که با کمال تاسف رعایت اصول و آداب نویسندگی در آن نشده است. بنابراین لازم دانستم ضمن توضیحاتی باز هم محترمانه نکاتی به نماینده مردم یزد و صدوق ارائه نمایم تا به متصدی روابط عمومی دفتر خود متذکر شود با دقت مطالب روزنامه‌ها را که در ارتباط با ایشان است مطالعه کند و پس از پی بردن به معنی و مفهوم صحیح آن درصدد پاسخگویی برآیند.
چون نامه‌ای به دفتر هفته‌نامه فرستاد نشده مدیر مسئول آیینه یزد ملزم به پاسخگویی نیست اما بیان نکات زیر در این ستون ضروری می‌باشد. در سرمقاله‌های درج شده در آیینه یزد نام تمام مخاطبان با احترام و با رعایت ادب برده شده و هرگاه درباره بعضی از مقامات اداری، اجرایی، قضایی و یا نمایندگان مجلس توضیحاتی ارائه گردیده و یا از عملکرد آنان انتقاد به عمل آمده است، شخصیت آنها محترم شمرده شده و تنها عملکردشان در حوزه مدیریت مورد انتقاد قرارگرفته است. نامه دفتر نماینده یزد و شهرستان صدوق با جمله: « آیینه حقیقت بین را گر غبار غفلت فرا گیرد خود شکستن لازم نیست » شروع شده و علاوه بر غلط املایی و نگارشی با عباراتی از قبیل؛ ‌قضاوت عجولانه نمودن، کلی گویی، ‌گریز از ذکر واقعیت‌ها، ‌انتشار حرف‌های کذب، ایجاد شائبه در بین مردم، نادیده گرفتن انتخاب مردمی و... به مدیر مسئول آیینه یزد نسبت داده و به خوانندگان توصیه نموده است طرح سئوالات این نشریه را به فال نیک نگیرند یعنی قابل اعتنا و اعتبار ندانند.
بدین سبب مناسب دیدم به منظور اطلاع خوانندگان مجدداً عین سئوال بدین شرح نقل گردد:« آنچه اکثریت رای دهندگان یزدی به دکتر حسن روحانی را به شگفتی وا می‌دارد خبرهای منتشره‌ای است که گفته می‌شود: محمد صالح جوکار نماینده اصولگرای یزد بدون توجه و عنایت به حماسه سیاسی 24 خرداد تلاش می‌نماید یکی از مدیران 8 ساله دولت نهم و دهم را بر صندلی استانداری یزد بنشاند و شنیده‌ها حاکی از این است که ضمن مخالفت با بعضی از فعالان سیاسی اصلاح طلب حتی فردی را به وزارت کشور ‌برده و از مسئولان دولت یازدهم درخواست صدور حکم استانداری برای وی نموده است.»1
روابط عمومی دفتر نماینده اصل سوال را انکار ننموده بلکه با کذب دانستن بخشی از سئوال که چندان تغییری در موضوع نمی‌دهد بیانیه‌ای طولانی و مفصل صادر نموده و نوشته است «فرد مورد نظر را به وزارت کشور نبرده‌اند»
نگارنده در محفلی و جمعی نشسته بودم که یکی از دوستان در حضور چهل، پنجاه نفر گفت: تلفنی به مدت چندین دقیقه از آقای محمدصالح جوکار درخواست نموده‌ام از حمایت مدیر 8 ساله دوران احمدی‌ نژاد و معرفی و پی گیری کار وی برای انتصاب به سمت استانداری یزد خودداری نماید. خبرهای منتشره در سایت‌ها و روزنامه‌های محلی نیز حاکی از این است که جوکار اعلام نموده هیچ اصلاح طلبی برای استانداری یزد پیشنهاد نمی‌شود و ‌مخالف معرفی چند نفر از گزینه‌هایی بوده که سال‌ها در دولت اصلاحات و سازندگی سابقه مدیریتی داشته‌اند که بسیاری از گروه‌ها، ‌مجامع و اقشار گوناگون بر انتخاب و انتصاب آنها به سمت استانداری صحه می‌گذاشتند.
بدون شک اگر روزنامه‌نگاری خبری را به عنوان اینکه شنیده می‌شود نقل نمود و اساساً خبر دروغ و کذبی بود باید پاسخگو باشد و عواقب آن را بپذیرد.
پس آنچه که صلاح و صواب است اینکه نه تنها روزنامه نگار بلکه دفتر نماینده هم از نوشتن کلمات بی مورد و جمله‌هایی که نشر و درج آن بار حقوقی دارد و در مرجع ذی صلاح نمی‌توان آن را به اثبات رساند خودداری کنند.
نمایندگان مجلس، گویندگان و صاحب تریبون‌های رسمی و همه کسانی که با مردم سروکار دارند، همه روزه از خداوند منان بخواهند «پروردگارا سینه مرا گشاده دار، ‌کار مرا بر من آسان گردان وگره از زبانم بگشا تا سخنان مرا بفهمند (ترجمه آیات 25 تا 28 سوره طه)»
... نخستین سرمایه‌ برای هر مدیر و وکیل و مسئول، ‌حوصله فراوان،‌ استقامت و شهامت و تحمل بار مشکلات است... مولای متقیان حضرت علی (ع) می‌فرماید: وسیله رهبری و ریاست و مدیریت، سینه گشاده و شرح و سعه‌ی صدر است.2 (یعنی آستانه تحمل و بردباری را افزودن است)
حضرت علی(ع)می‌فرماید:« بارها از رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان، بی اضطراب و بهانه‌ای بازنستاند، رستگار نخواهد شد و خطاب به مالک‌اشتر فرمان می‌دهد، درشتی و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار کن و تنگ نظری و خود بزرگ بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و تو را پاداش اطاعت ببخشاید...» 3
همه مسئولان ومدیران و دولتمردان باید انتقاد پذیر باشند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) موضوع را بدین شرح بیان می‌نمایند:
... این همان شیطان است؛ همان شیطانی که اغوا می‏کند آدم را. اکثر اغوائاتش این است که انسان را بازی می‏دهد، وسوسه می‏کند در انسان؛ وسوسه‏های دامنه‏دار از همه طرف. وسوسه می‏کند که تو حالا صاحب قدرت هستی، تو حالا صاحب کذا هستی، دیگران چکاره‏اند؟ شما حالا وزیر هستید، دیگران باید اطاعت بکنند، چشم بسته باید اطاعت بکنند! شما وکیل هستید، دیگران باید از شما اطاعت بکنند و چشم بسته هم باشند! این همه برای این است که انسان خودش را نساخته. اگر انسان خودش را ساخته بود، هیچ بدش نمی‏آمد که یک رعیتی هم به او انتقاد کند؛ اصلا بدش نمی‏آمد، از انتقاد بدش نمی‏آمد.»4
به هر تقدیر مدیرمسول آیینه یزد، عجولانه قضاوت و کلی گویی نکرده، ایجاد شائبه ننموده تا امروز هم به خواست پروردگار و با توسل و تمسک به ائمه اطهار علیهم السلام، ‌غبار غفلت آیینه یزد را فرا نگرفته و این نشریه به عنوان مطبوعه‌ای مستقل تا کنون چاپ و توزیع گردیده است. حقیر ناتوانی‌ها و غفلت‌های فردی در برابر درگاه با عظمت الهی را قبول دارد و از ایزد یگانه درخواست می‌نماید از خطاها و گناهانش در گذرد و لحظه‌ای او را به خود وا نگذارد و در راهی که رضای خودش می‌باشد هدایت و رهنمون فرماید، اما شکر خدا را تاکنون کاری که از نظر قوانین جاری مملکت جرم و خلاف و تقصیر به حساب آید انجام نداده و در هیچ یک از مراجع حقوقی و قانونی و مطبوعاتی چیزی در این زمینه‌ها به اثبات نرسیده است.
نشریه آیینه یزد مدیران و مسئولان و وزیران در دولت‌های هاشمی، خاتمی، ‌احمدی‌نژاد و روحانی و نمایندگان ادوار مجلس را محترم می‌شمارد اما قداستی خاص برای آنان قائل نیست. همان گونه که معتقد است نمایندگان مجلس وظیفه نظارتی خود را در برابر عملکرد دولت نهم و دهم به نحو احسن انجام ندادند بنابراین همه مقامات مسئول و قابل نقد هستند. نه فرمانشان نعوذ با... فرمان خدا و نه اطاعتشان اطاعت از معصوم (ع) است و نه مخالفت با رفتار و گفتار آنان مخالفت با پیامبر(ص) و امام( ع) می‌باشد. همگان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکسان و ملزم به رعایت دقیق اصول آن هستند.
هر شهروندی می‌تواند بر اساس قوانین مصوب و آنچه که بزرگان به ما آموخته‌اند نظر خود را پیرامون مسائل جاری بازگو یا از عملکرد مدیران اجرایی در سه قوه انتقاد نماید. نه دست بر قبا و کت و عبایشان کشیدن مایه تبرک است و نه خوردن آب ته لیوان آنها شفابخش است و نه خواب‌هایی که درباره آنان نقل می‌کنند قابل اعتنا و تعهدآور است و هیچ یک از مسئولان و مدیران و دولتمردان قدسی و آسمانی نیستند و هاله نور هم دور آنان نمی‌باشد. کارهای خوب و ارزشمندشان شایسته تقدیر و سپاسگزاری و اقدامات غیر قانونی آنها درخور اعتراض می‌باشد.
آیینه یزد آنگونه که در تمام مدت نشرش که بیش از هفت سال می‌گذرد منتقد بعضی از کارهای دولتمردان و کارگزاران دولت نهم و دهم که تعداد آنها هم کم نیست می‌باشد چون عهد و عقد اخوتی با کسی نبسته به مناسبت، نیز نسبت به بعضی از عملکردهایی که در دولت‌های گذشته رخ داده، از جمله از تصمیم چندین سال پیش مقامات مسئول وقت وزارت کشور و استانداری یزد و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در تفکیک حوزه انتخاباتی اردکان و در نهایت ظلمی که به مردم یزد رفته است و یا آنچه که سال‌ها درباره پاداش پایان خدمت گروهی از بازنشستگان تضییع حق گردید معترض بوده و بارها در این ستون درج شده است.
هر فرد و دولتمردی که توانسته باشد در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایران بیشتر کوشش و تلاش نماید نامش ماندگارتر و مردم نیز دعاگوی او خواهند بود. هر روزنامه نگار و مدیر مسئول نشریه‌ای هم که از تملق و چاپلوسی دوری گزیند، حقایق را بازگو نماید، با دید «روزی نامه» به نشریه‌اش نگاه نکند و در مصاحبه‌ با افراد به دنبال کسب منافع مادی و گروهی خاص نباشد آثار و اقداماتش در تاریخ مطبوعات و در ذهن مردم ثبت و ضبط خواهد شد.
حقیر برای استاندار جدید آرزوی توفیق در انجام خدمت و رسیدگی به امور استان را دارد اما به عنوان یک شهروند معقتد است، اگر در دو ماهه اخیر مسئولان، افراد، گروه‌ها و انجمن‌هایی که در انتخاب استاندار نقش داشتند راه مناسبتری برمی‌گزیدند در نهایت برای مردم سودمندتر بود.
اگر خداوند بزرگ بخواهد قرار است این نشریه راهی را که انتخاب نموده ادامه دهد ضمناً در صورتی که محمدصالح جوکار و روابط عمومی دفترش با توضیحات ارائه شده در این نوشتار هنوز هم به آنچه که در جوابیه ارسالی به سایت یزد فردا نوشته‌اند پابرجا و باقی هستند اعلام می‌گردد:
اگر دشنام فرمایی وگر نفرین، دعا گویم
جواب تلخ می‌زیبد لب لعل شکر خارا «حافظ»

مدیر مسئول

پی نوشت‌ها:
1- بخشی از سرمقاله شماره 340 آیینه یزد، صفحه یک، مورخ 1/8/92
2- «تفسیر نمونه»، جلد 16، صفحه 186
3- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی (ره)، فرازی از نامه 53 فرمان مولای متقیان علی (ع) به مالک اشتر، صفحه 415
4- «صحیفه امام خمینی (ره)»، جلد 13، صفحه 198