انعکاس آیینه شماره 479
یزد رسائیان! فرمانروایی، میدانِ مسابقهی مردان است
درسهایی که مسلمانان و آزادگان جهان از حادثه و حماسه عاشورای 61 هجری میآموزند صداقت، اخلاص، ایثار، صبر و استقامت، شجاعت، وفای به عهد، حفظ کرامت و رعایت حرمت انسانها، راستگویی، ظلمستیزی، دفاع از مظلوم، بیان حق، اجرای عدالت، احترام به همنوع و نیز اشک ریختن در عزای حسین و یارانش علیهمالسلام، ادب در رفتار و گفتار و کردار و امانتداری میباشد.
«نام مقدس حسین(ع) وسیلهای است مؤثر که ما میتوانیم در پرتو آن طبقات مختلف و گوناگون اجتماع را به سادهترین وجه گرد یکدیگر جمع کنیم و از آنان در همه زمینهها بهرهمند شویم اما بدبختانه از این امکان وسیع و حساس بطور ناچیزی استفاده میشود که مجالس بزرگ و مهمی به وجود میآید ولی در آنجا جز برنامه سوگواری و عزاداری کار مثبت دیگری انجام نمیگیرد. اشتباه نشود نویسنده (شهید سید عبدالکریم هاشمینژاد) ارزش معنوی بکاء و سوگواری بر فرزند شهید پیغمبر حسین بن علی علیهمالسلام را انکار نمیکند ما کاملاً معتقدیم که نفسالمهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عباده...»(1) –فرمودهاند آن کسی که در ماه محرم یک آهی میکشد این آه عبادت است...-
نه تنها مدیران هر نشریه و سایت و اصحاب مطبوعات و روزنامهنگاران میتوانند از مقامات و مسئولان و روش کارهای اجرایی و اداری آنها انتقاد نمایند بلکه سایتهای بدون مجوز و عموم شهروندان اجازه دارند براساس دعوت یکدیگر به خیر و نیکی و عنایت به مفاد و معنای حدیث معروف «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»، امر به معروف و نهی از منکر کنند و معمولاً نیازی به ارائه طریق و یا پیشنهاد سازنده از سوی منتقد نیز نمیباشد. ضمناً فردی که مورد انتقاد صحیح و بهجا قرار میگیرد باید سپاسگزار باشد که حتی عیب وی را گوشزد نمودهاند. بنابراین «سایت یزدرسا» هم اگر تاکنون موفق به اخذ مجوز نشده است گرچه مسئولیت این امر به عهده گردانندگان و پایهگذاران آن میباشد امّا این حق را دارد براساس خط مشی و سلیقه سیاسی که انتخاب نموده است با حفظ کرامت مخاطبان از عملکرد دولتمردان انتقاد نماید و در جهت پیشبرد مسائل فرهنگی و مذهبی گامهای مؤثر و مفید بردارد. راقم این سطور مناسب میداند به مناسبت این ایام و بنابه وظیفه و برابر با اصول اخلاقی و اجتماعی که در انتشار آیینه یزد بدان پایبند میباشد و بنابر آموزههایی که در جلسات و محافل حسینی آموخته است با کمال احترام از ادارهکنندگان «سایت یزدرسا» درخواست کند به پرسشهای زیر پاسخ دهند، باشد که مدیران نشریات و جراید و سایتها و خوانندگان و شهروندان یزدی در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند.
الف- عدهای از خبرنگاران و متصدیان سایت یزدرسا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس دولت هفتم و هشتم را با کلماتی توهینآمیز و از جمله با عبارت «رئیس فتنهگر دولت اصلاحات» معرفی میکنند و مینویسند: خاتمی محبوبیت خود ساختهای برای خود فراهم نموده و عکس ایشان را تار یا با کشیدن علامت ضربدر روی سر و صورت نشان میدهند!!! بنابراین جواب نویسندگان یزدرسا با عنایت به نکات زیر در این زمینه چیست؟
«حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد، اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمیشود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد».(2)
«متهم مادام که در دادگاه صالح و علنی و بیطرف با در اختیار داشتن وسیله و آزادی در دفاع از حق خود جرمش ثابت نشده و محکومٌ علیه نگشته است، بری و بیگناه شناخته میشود –آنان که بیاقامه دلیل و شاهد به مردم تهمت میزنند در پیشگاه خداوند مردمی دروغپرداز هستند، سوره نور آیه 13- و هیچ کس را بیشتر از آنچه که قانون معین کرده است نمیتوان مجازات کرد، -کیفر متناسب با جرم است، سوره نبأ آیه 26-
-پیشوا و زمامدار مسلمین میتواند مجرم را تنها به آنچه که قانون اسلام مقرر کرده است مجازات نماید. وسایل جلد 18 صفحه 534-»(3)
ضمناً براساس اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید مقام رهبری قابل اجرا است.
آیا نتیجه انتخابات در خرداد ماه 92 و اسفند ماه 94 به معنای واقعی نشان از افزایش محبوبیت سید محمد خاتمی ندارد؟
حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود: «به راستی خداوند عزّوجلّ پیغمبری را مبعوث نکرده است جز این که آن پیامبر راستگو بود و امانت را به صاحبش چه نیکو کار و چه بد کار بر میگرداند... نماز خواندن و روزه گرفتن افراد شما را فریب ندهد چه بسا که عادت به نماز خواندن و روزه گرفتن کردهاند اگر آنها را ترک کنند به وحشت و هراس میافتند شما آنها را به راستگویی و امانتداری بیازمایید... به طول رکوع و سجود افراد نگاه نکنید زیرا به آن عادت کردهاند اگر آن را رها کنند به هراس و وحشت میافتند ولی نگاه کنید به راستگویی و امانتپردازی آنها»(4)
ب-یزدرسا گاه با عباراتی زننده و زشت از مهندس سید محمد میرمحمدی استاندار یزد و بالاترین مقام اجرایی استان که انسانی متین، دارای سعه صدر و صبور است امّا عملکرد وی همانند دیگر دولتمردان و مسئولان قابل بررسی و انتقاد میباشد از جمله به نام «پادوی فتنهگران!!» و... یاد میکند. گرچه آحاد مردم حق اعتراض از عملکرد مدیران و مقامات کشوری را دارند اما آیا نویسندگان و روزنامهنگاران و وعاظ و خطبا نباید ضمن بیان حقایق و واقعیتها در گفتار و نوشتار ادب را رعایت و کرامت انسانها را حفظ کنند؟ دو برادر و فامیل و همشهری و ایرانی دارای سلایق مختلف در امور حزبی و سیاسی میتوانند با حفظ برادری و دوستی مخالف سلیقه سیاسی یکدیگر باشند.
«اگر برای حضرت عباس(ع) اشک بریزیم، به عشق ایشان لباس مشکی بپوشیم، به نام شان نذری دهیم و. .. ولی در زندگی خویش از ادب دور باشیم، دورترین انسانها نسبت به سردار ادب کربلا هستیم.
این ادب، نه فقط در زندگی شخصی و خانوادگی که در همه شؤون اجتماعی و سیاسی نیز باید جاری و ساری باشد. سیاست پیشهای که خالی از ادب است، حتی اگر وکیل و وزیر و رئیس دولت هم شود، در نهایت، آنچه از خود باقی خواهد گذاشت، نامی به زشتی است... جامعه امروز ما، بیش از هر زمان دیگری، به بازسازی ادب و اخلاق نیاز دارد. جامعه عاری از ادب... قطعاً محکوم به سقوط است. اگر حضرت عباس(ع) حتی در لحظهای که امان نامه رسید هم سقوط نکرد و عاشورا، برای تمام تاریخ ماندگار شد، یکی از دلایلش همین موج ادب و اخلاقی است که در وجود حضرت عباس(ع) و فرد فرد شهدا و پیام رسانان کربلا جریان داشت.
امیرالمؤمنین علی(ع)، که ابوالفضل العباس(ع) در مکتب و محضر ایشان تربیت شده بود، درباره ادب چنین میفرمایند: ادب، مایه بارور شدن عقل و بیداری قلب و سرلوحه فضلیت و بزرگواری است...»(5)
ج- مردم یزد بهویژه فعالان سیاسی معمولاً با یکدیگر آشنا هستند شگفت آنکه «یزدرسا» با نوشتن حرف اول نام و نامخانوادگی و حتی پسوند نام جوانی که برای فعالان سیاسی و هواداران احزاب و انجمنها شناخته شده است او را «شعبان بیمخ اصلاحات یزد!!» معرفی میکند. راستی در چند سال اخیر طرفداران دولت تدبیر و امید و اصلاحطلبان در استان کدام جلسه مجوزدار را به هم زدند و بلافاصله در آن مکان مراسم نماز جماعت و دعا و خواندن زیارت و سینهزنی برپا نمودند یا برای یکدیگر پیام تلفنی فرستادند که در چهارراه و میدانی تجمع کنند و علیه این یا آن شعار بدهند یا خدای ناکرده در کجا و چه موقع مراسم شهدای انقلاب اسلامی را دستآویز مسائل سیاسی خود قرار دادند؟ واقعاً وقتی مردم نام «شعبان بیمخ» را میشنوند یا میخوانند چه رفتار و یا چه کسی در نظرشان مجسم میشود؟ آیا اینگونه نوشتن اهانت و تحقیر برادر دینی نیست؟ درج و پخش مطلب کذب و تهمت و افترا و حقارتآمیز کدام یک از دردهای جامعه را درمان میکند؟
«در طول تاریخ همواره این بحث مطرح بوده است که کدام روش، عادلانهترین روش زندگی است هریک از اندیشمندان و صاحبنظران مسائل اجتماعی باتوجه به نوع جهان بینی که دارند در این مورد اظهارنظر نمودهاند و حضرت علیبن ابیطالب(ع) در پاسخ به این سؤال میفرمایند: عادلانهترین روش زندگی آن است که با مردم آنگونه رفتار کنی که دوستداری با تو رفتار کنند –نقل از غررالحکم صفحه 317-»(6)
د- روز پنجم محرم برابر با شانزدهم مهر ماه جاری، یزدرسا طی گزارشی خطاب به استاندار یزد اظهار نگرانی میکند که چرا کسانی در اداره و محل کارشان جشن برگزار میکنند و از بیتالمال حقوق دریافت مینمایند؟ که این امر قابل بررسی و پاسخگویی میباشد. حال اگر فرد یا افرادی از جیب و ثروت شخصی خود یزدرسا را اداره میکنند نگارنده این سطور حق دخالت و اظهارنظر ندارد گرچه نویسندگان آن سایت باید جوابگوی اتهام و افترای به دیگران و مطالب منتشر شده باشند، اما اگر پرداخت حقوق کارمندان، خرید و نگهداری اتومبیلهای مورد استفاده کارمند و خبرنگار و فیلمبردار، تهیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز، هزینه مصاحبه با افراد متعدد و در نهایت اداره و نگهداری سایت یزدرسا و محل و فضا احیاناً از بودجه عمومی یعنی در واقع از جیب ملت اداره میشود به یقین سزاوار نیست در آن مجموعه بعضی از دولتمردان و افراد فرهیخته را با عبارات موهن مسخره کنند، به عدهای تهمت و افترا بزنند، مخالفان سیاسی خود را رانتخوار و کذاب معرفی کنند، سخنان تفرقهآمیز درج نمایند هر هفته به گروههایی که سلیقه سیاسی آنها را نمیپسندند حمله کنند، اقتصاد را فلج شده بدانند، شگفتا عدهای از کسانی که دائم از تورم و گرانی و بیکاری میگویند در دولت گذشته با آن همه داستانها و ماجراهایی که بارها در این ستون و در بسیاری از نشریات و مجامع عمومی و در دستگاههای نظارتی ثبت و ضبط گردیده جز تعریف و تمجید چیزی بر زبان نمیآوردند و از تورم 40 درصدی و فسادهای اقتصادی و گرانی کمرشکن و 750 میلیارد دلار درآمد نفتی و نحوه هزینه نمودن آن شکایت و اعتراض و انتقاد و گله نمیکردند!!
حسن ختام مقاله به درج سخنگهر بار حضرت علیبن ابی طالب(ع) اختصاص مییابد تا اوّلاً تذکری برای نویسنده این سطور باشد و ثانیاً محترمانه و دوستانه یادآوری برای دیگر افراد اعم از معلم و استاد، مدیر اداره و خانه و کارخانه، رئیس بخش، دهدار، فرماندار، استاندار، وزیر و وکیل، روزنامهنگار و مدیر سایت و.... چون مظهر عدالت مولای متقیان درباره هر صاحب قدرتی میفرماید: «الولایات مضامیر الرجال»(7) یعنی قدرت و فرمانروایی و حکومت و اداره هر محل و مکانی، میدان مسابقه مردان است تا گوهر خود را آشکار نمایند چون این امر معیاری است برای شناخت افرادی که در اجتماع زندگی میکنند و مردم و آیندگان درباره نحوه و تجربه کاری آنها اظهارنظر مینمایند. بدان امید که به لطف و عنایت پروردگار رحمان و رحیم همگان در این میدان مسابقه سربلند باشیم «چنین باد».
مدیرمسئول
پینوشتها :
1- «درسی که حسین به انسانها آموخت»، تألیف شهید حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالکریم هاشمینژاد، صفحه 400، چاپ سوم، تاریخ 20/11/1351
2- اصل سیوششم و سیوهفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3- نقل از صفحات 28 و 31 مجله دو هفتهنامه فرهنگی، اجتماعی «صفیرحیات» برگرفته از کتاب «یادگاری ماندگار» اثری از آیتا... سید ابوالفضل موسوی مجتهد زنجانی.
4- «ترجمه اصول کافی»، جلد سوم، صفحات 165 و 167 چاپ المکتبه الاسلامیه سال 1392 ه ق.
5- عصر ایران، 20/7/95
6- پایگاه «اطلاع رسانی حوزه» دی ماه 1381 «پیامهایی از سخنان امام علی(ع)».
7- «نهجالبلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، حکمت 441، صفحه 527.