سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

امروز دنیا با شخصیتی شبه هیتلر روبه رو است

امروز دنیا با شخصیتی شبه‌هیتلر روبه‌رو است

آیینه یزد - امروز دنیا با شخصیتی شبه‌هیتلر روبه‌رو استرییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امروز دنیا با شخصیتی شبه‌هیتلر روبه‌رو است و تنها چاره آن، مقاومت در برابر چنین دیکتاتوری است که برهم زننده نظم جهانی است. ترامپ به اختلال شدید خودبزرگ‌بینی مبتلاست و در پی پایه‌گذاری یک نظام دیکتاتوری جهانی است. کسی که از سازمان‌های بین‌المللی به راحتی خارج می‌شود و زیر تعهدات کشورش می‌زند، این پیام را می‌دهد که تمام تلاش‌هایی که از ابتدای تاسیس سازمان ملل برای ایجاد امنیت دسته‌جمعی انجام شده بوده است، باطل است و همه باید از یک قدرت مطلق یا دیکتاتوری جهانی پیروی کنند. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی

تصمیم ترامپ اعتبار امریکا را از بین می‌برد
معاون پیشین سازمان سیا در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری امریکا که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد در صفحه توئیتر خود نوشت که تصمیم رئیس ‌جمهوری امریکا برای تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اعتبار امریکا را از بین خواهد برد. به گزارش ایسنا، جان مک لافلین افزود: سخنرانی درباره ایران، یکی از بدترین تصمیمات ترامپ بود که تندروهای ایران را تقویت، متحدان را متفرق می‌کند، اعتبار امریکا را از بین می‌برد، کنگره را آشفته می‌کند و هدیه‌ای به روسیه است. به نوشته وی، ترامپ می‌تواند بدون دست زدن به توافق هسته‌ای به موضوع آزمایش‌های موشکی ایران و چیزهای دیگر رسیدگی کند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما هم در پاسخ به استقبال لابی صهیونیستی آیپک از سخنرانی ترامپ علیه ایران، خشم خود را نسبت به این اقدام ابراز کرد.

ترامپ؛ شخصیت کاباره‌ای و گانگستری
معاون سیاسی سپاه گفت: واقعیت این است که آقای ترامپ با ادبیات گانگستری و شخصیت کاباره‌ای در دنیای سیاست شهرتی به هم زده و سخنرانی اخیر او نیز بی‌بهره از شخصیت و ادبیات او نیست. سردار رسول سنایی‌راد درخصوص سخنان روز جمعه دونالد ترامپ علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین اتهاماتی که رئیس‌جمهور آمریکا به جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران وارد کرده است، اظهار داشت: ادعاها و اتهامات واهی رئیس‌جمهور امریکا علیه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد ترامپ امروز با وضعیتی مواجه است که باید برای پوشش‌دادن به انواع ناکامی‌هایش و محقق نشدن وعده‌ها و شعارهایی که در حوزه داخلی و همچنین مطالبی که در مورد مکزیک و کره شمالی مطرح کرد، در افکار عمومی دشمنی را خلق کند.

جبهه کوچک حامیان ترامپ
با وجود واکنش‌های منفی جهانی نسبت به سخنان رئیس جمهوری امریکا و ادعاهای وی علیه ایران و برجام، رژیم صهیونیستی، عربستان، بحرین و امارات به همراه سرکرده گروهک منافقین از اظهارات ترامپ استقبال کرده‌اند. به گزارش «ایران»، وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای مدعی شد: «امارات از استراتژی جدید امریکا حمایت می‌کند و با امریکا و همپیمانانش برای مقابله با فعالیت‌های ایران همکاری می‌کند.» «حمد بن سعید آل جابر»، سفیر عربستان در یمن نیز با اشتراک‌گذاری تصویری از بیانیه عربستان در رابطه با استقبال این کشور از استراتژی امریکا مدعی شد: «عربستان از استراتژی جدید ترامپ علیه ایران استقبال می‌کند.» بحرین با اعلام استقبال از سخنان ترامپ، مدعی شد که بحرین بیشترین ضربه را از سپاه ایران خورده است. همچنین دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای از استراتژی جدید امریکا علیه ایران استقبال کرد.

مردم و دولتمردان پاسخ یاوه‌سرایی ترامپ را خواهند داد
دادستان کل کشور گفت: درخت انقلاب اسلامی ایران ریشه‌دارتر و عمیق‌تر از این است که حرف‌های شخصی مانند ترامپ بتواند کوچک‌ترین اثری بر آن بگذارد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اظهار داشت: از ترامپ و دولت استکباری آمریکا جز این انتظاری نیست، اما اراده ملت بزرگ ایران با چنین لفاظی‌هایی مصمم‌تر خواهد شد. وی افزود: ملت همان‌گونه که در طول قریب به چهل‌سال نشان داده‌ است، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دشمن خود را آمریکا و صهیونیسم می‌داند و این مطالبی که دولتمردان آمریکا و رئیس جمهور این کشور مطرح می‌کنند، اراده ملت ما را مصمم‌تر کرده و می‌کند. دادستان‌کل کشور با اشاره به اینکه سخنان ترامپ تاثیری و تغییری در مواضع ایران ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: کوچک‌ترین نگرانی از این حرف‌ها و نسبت به مسائلی که پیش آمده نداریم و ان‌شاءا... دولتمردان همان‌گونه که در سخنان رئیس‌جمهور محترم مشاهده کردیم، در صحنه‌های مختلف و عرصه‌های سیاسی پاسخ مناسب ترامپ را خواهند داد. مردم در کنار دولتمردان در عمل جواب یاوه‌سرایی‌های ترامپ را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تولید خواهند داد.

رئیس جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعتی پس از سخنرانی ترامپ درباره ایران گفت: «برجام یک توافق دوجانبه نیست و متعلق به هیچ کشوری نیست. این یک توافق چندجانبه است و هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند.» فدریکا موگرینی با بیان اینکه برای حفظ توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به یک فرآیند جمعی نیاز است، اعلام کرد: «توافقنامه هسته‌ای با ایران، قابل مذاکره دوباره نیست.» وی افزود: «ما بویژه در شرایط کنونی به‌عنوان جامعه جهانی نمی‌توانیم توافقی را لغو کنیم که مؤثر و در حال کارکرد است.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشت بار تأیید کرده است که ایران به همه تعهدات خود براساس برجام پایبند بوده و از هیچ‌کدام از آنها تخطی نکرده است.»
موگرینی با بیان اینکه توافق هسته‌ای همچنان نتیجه‌بخش است، چرا که بر اساس اعتماد بنا نهاده شده‌است، گفت: «رئیس‌جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهدند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند.» آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفت: «امیدوار است توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند.» در همین حال فرانسه، آلمان و بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای بر تعهد کشورهای خود بر ادامه اجرای برجام تأکید کردند. آنها در این بیانیه از دولت و کنگره امریکا خواسته‌اند که پیش از هر اقدامی عواقب آن را در نظر بگیرند.