انعکاس آیینه شماره 534
احمدینژاد و بقایی و برگزاری دادگاه علنی!
آیینه یزد حدود یکسال بعد از روی کارآمدن دولت نهم تا کنون منتقد بعضی از سیاستها و روشهای حاکمان و دولتمردان در دوران ریاستجمهوری احمدینژاد بود که مقالات مندرج در این هفتهنامه شاهد و گواه بر این مدعا است. آنگاه که از سوی حامیان و طرفداران و یارانش اعلام گردید به شخصی در عالم خواب گفتهاند احمدینژاد رئیس جمهور میشود یا وجود مقدس حضرت صاحبالزمان(عج) برای او دعا میکنند یا وقتی دولت نهم نفخه الهی نامیده شد که در جامعه ما دمیده شده است و آنچنان قداستی برای وی قائل شدند که اطاعتش را معادل با اطاعت خدا دانستند، زمانی که نامهاش به رئیسجمهور امریکا را از الهامات خداوند دانستند و به دانشآموزان و دانشجویان و صدا و سیما توصیه شد مکرر نامهاش را بخوانند، یا در تاکسی گفته شد مادر مرحومهای به خواب فرزندش آمده و سفارش کرده به احمدینژاد رأی بدهید یا ادعا نمودند از زمان مشروطیت تاکنون دولتی محبوبتر از دولت احمدینژاد نبوده است یا مخالفانش را همانند مخالفان امام علی(ع) در جنگ جمل نامیدند و یا خبر رسید خانمهای «هندو» به عنوان تبرّک دست بر شیشه ماشین احمدینژاد میمالیدند، یا نقل قول شد اگر قرار بود پیامبری بعد از رسول اکرم اسلام(ص) ظهور کند محمود احمدینژاد است، یا او را همانند کوروش کبیر دانستند.
بعضی هم گفتند دیواری که عکس احمدینژاد بر روی آن بوده در زلزله تخریب نگردیده است، یا همانند «یوزارسیف» پیامبر معرفی و دولتش را به عنوان دولت انقلابی معرفی کردند و گفتند: پرطرفدارترین و مردمیترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است، یکی وی را مالک اشتر زمان خواند دیگری او را معجزه هزاره سوم نامید، فردی ادعا کرد بعد از دعوت احمدینژاد به دعای باران کمکم باران شروع به باریدن کرده و رفته رفته به آن افزوده شده است، یا هنگام ورودش به شهری شب قدر نامیده شد چون در آن هنگام سرنوشت آن شهر رقم میخورد. عدهای هم او را محمود کبیر، سقراط زمانه و جومونگ ایران خواندند و در نهایت بعضی هم طی تظاهرات در یکی از شهرها گفتند به بهشت نروند تا محمود احمدینژاد وارد بهشت نشود و... راقم این سطور به هیچ یک از مواردی که اشاره شد نه تنها ایمان و اعتقادی نداشت بلکه بنابه وظیفه روزنامهنگاری طی نوشتهها و مقالات متعدد قبل و بعد از خانهنشینی احمدینژاد با دلیل و مدرک عملکردش را نقد مینمود و با توجه به مطالعاتی که درباره فرقه شیخیه و بابیت و بهائیت نموده و نتیجه تحقیقات را به رشته تحریر درآورده بود از منتسب نمودن کارهای دولتش به حضرت صاحبالامر شدیداً معترض بود. اکنون پرسشی که در ذهن مردم مانده و مقامات قضایی و نظارتی باید به آن جواب بدهند فردی که بر کرسی و صندلی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زده و همگام و همراه با عدهای از یارانش از جمله میگوید: من رئیس قوه قضائیه را قبول ندارم آیا صرفاً بیان این مطلب اشکال و ایراد قانونی دارد؟ در هریک از انتخابات صدها، هزاران و گاه میلیونها نفر کاندیداهایی را قبول ندارند و به آنها رأی نمیدهند، بسیاری از مردم فقط از مرجعی که قبولش دارند تقلید میکنند، در مجلس هنگام رأی اعتماد چه بسا نمایندگانی که به فرد یا افرادی که آنها را قبول ندارند رأی اعتماد نمیدهند، میگویند بعضی از علما ولایت فقیه را قبول ندارند، «آقای موسوی اردبیلی رحمتا... علیه گفتند: روزی خدمت حضرت امام(ره) بودیم –تنها نبودهاند و افرادی از سران کشور هم بودهاند- ایشان از فردی نام بردند و توصیه فرمودند که از وجود وی استفاده شود عرض کردیم ایشان حضرتعالی را قبول ندارد امام(ره) با تعجب فرمودند مگر من از اصول دینم که اگر کسی مرا قبول نداست شما از جود وی برای کشور استفاده نکنید.»(1)
مقام معظم رهبری اعلام نمودند افرادی که نظام را هم قبول ندارند در رأی دادن شرکت کنند بنابراین اگر احمدینژاد که 8 سال ریاست جمهوری اسلامی را به عهده داشته بگوید روسای قوه مقننه یا قضائیه را قبول ندارد آیا جرمی مرتکب شده است؟ اما نکته مهم این است آنگاه که احمدینژاد به یکی از کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان و همسرش در مناظره تلویزیونی اهانت نمود به مرحوم آیتا... هاشمی رفسنجانی و حجتالاسلام والمسلمین ناطق نوری و خانوادههایشان حمله کرد، مردم را خس و خاشاک نامید، مجلس را در رأس امور نمیدانست و به قول یکی از مقامات قضایی کلکسیونی از تخلفات و رفتارهای غیرقانونی بود، بعضی از نمایندگان مجلس را به سخره میگرفت، واردات بیل و خوراک سگ را مهمتر از واردات دارو میدانست، در یکی دو ساعت دهها مصوبه را به تصویب میرساند، از آغاز حکومتش سخن از هاله نور به میان میآورد، از همه نگرانکنندهتر اداره دولتش را به حضرت صاحبالزمان(عج) منتسب میکرد، با هزینه کردن صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را به آن روز نشاند، با ادبیات غیرفاخر و سخنان اهانتآمیز و زننده و زشت تحریمهای استکبار و دشمنان مردم این کشور و مرزوبوم را تشدید کرد و در نهایت اوضاع نابسامان اقتصادی و تورم آنچنانی و گرانی کمرشکن بر جامعه مستولی شد یا بعضی او را عامل حوادث 1388 میدانند، آیا مقامات قضایی و نظارتی به عملکرد وی اعتراض نمودند؟
پیشنهاد آیینه یزد همان است که عدهای از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، حقوقدانان و یاران احمدینژاد از جمله بقایی و جوانفکر درخواست برگزاری دادگاه علنی نمودهاند. گرچه برگزاری دادگاه علنی نیز مطابق با قانون به عهده قاضی گذاشته شده است اما اتفاقات رخ داده در این چند سال بهویژه در چند ماه اخیر ایجاب میکند دادگاه به صورت علنی برگزار گردد. علی مطهری نایب رئیس شجاع و صریحاللهجه مجلس و نماینده تهران گفت:. ..«تمایلی ندارم در مورد احمدینژاد و رفتارهای او صحبت کنم، اما بهترین راه این بود که همان ابتدا، وقتی اتهامات آقای احمدی نژاد مطرح شد، قوه قضائیه ایشان را به صورت علنی محاکمه میکرد تا هم قوه قضائیه حرفهایش را بزند، هم ایشان... امروز هم دیر نشده است و میتوانند دادگاهی علنی تشکیل دهند و به اظهارات احمدینژاد پاسخ دهند و مردم هم به داوری بنشینند. لازم است به جای اینکه در فضای مجازی به هم پاسخ دهند، دادگاهی علنی برگزار شود و همه حرف هایشان را بزنند. مطهری معتقد است در این دادگاه میتوان پاسخ درخوری به ادعاهای اخیر او که پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضائیه، دادستان کل کشور و تهران و دیگر مقامات قضائی پاسخ داده شده است پرداخت. پیش از مطهری برخی دیگر از اشخاص هم خواستار برگزاری دادگاه علنی برای احمدی نژاد بودند، مانند محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان، که با تاکید بر رفتارهای حاشیهای گروه احمدینژاد برای فرار از آنچه قانون میخواند، اظهار داشت: این افراد چنین وانمود میکنند که دستشان پر است، هرچند آنان پذیرفتهاند که اتهاماتی متوجهشان است و در حال دفاع هستند ولی در این خصوص قوه قضائیه با قاطعیت رفتار نمیکند و بهتر است که قوه قضائیه احمدینژاد و یارانش را علنی محاکمه کند تا دست خالیشان رو شود.»(2)
آیتا... هاشمزاده هریسی، عضو مجلس خبرگان در پاسخ به سؤالی در مورد موضع اخیر آیتا... مصباح یزدی در مورد احمدینژاد مبنی بر اینکه امروز در او انحرافی میبینم اظهار داشت: «کسانی که روزی از یک طرف بام میافتند و روز دیگر از طرف دیگر بام، به تناقض مبتلا میشوند. آیتا... هاشمی رفسنجانی همه اینها را پیشبینی کرد و رفت، مظلوم شد و رفت؛ دیگر نمیتوان از ایشان حلالیت گرفت.»(3)
حسن ختام مقاله به فرازی از سخنان امام خمینی(ره) اختصاص مییابد که در 24 دی ماه 1357 در پاریس میفرماید: «خواست ما حکومتی است که اولاً صد در صد متکی به آراء ملت باشد به شیوهای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رأی خود سرنوشت خود و کشور خود را میسازد و چون اکثریت قاطع این ملت مسلمانند بدیهی است که باید موازین و قواعد اسلامی در همه زمینهها رعایت شود... اما امیدواریم که ایران اولین کشوری است که به چنین حکومتی دست مییابد حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد...»(4)
مدیرمسئول
پی نوشتها:
1- جماران، 16/5/96
2- آرمان، 9/9/96
3- روزنامه ایران، 14/9/96
4- «طلیعه انقلاب اسلامی»، مصاحبههای امام خمینی در نجف و پاریس و قم صفحه 321 و 322، ستاد انقلاب فرهنگی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ 1362