سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 571

هیچ‌کس نمی‌تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند
تصویب CFT در مجلس


الحاق به CFT روابط بانکی ایران رابا دنیا تسهیل می‌کند و نوعی هماهنگی میان سیستم بانکی ما و دنیا ایجاد می‌شود.

آیینه یزد - هیچ‌کس نمی‌تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند تصویب CFT در مجلس

نمایندگان در نشست علنی یکشنبه، 15 مهرماه مجلس شورای اسلامی با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
دکتر علی لاریجانی در نشست علنی یکشنبه 15 مهر ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در پاسخ به اخطار قانون اساسی نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، نامه دفتر رهبر انقلاب در خصوص کنوانسیون‌ها را به شرح ذیل قرائت کرد:
جناب آقای دکتر لاریجانی- رئیس محترم مجلس- با سلام و تحیت
در پی استسفار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود نه کنوانسیون خاصی، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استسفار، به صورت شفاهی، به جنابعالی ابلاغ شده بود.
به گزارش جماران مخالفان آتشین FATF، معتقدند که رهبری با این لوایح مخالفند؛ اما دفتر مقام معظم رهبری از طرف ایشان پاسخ می‌دهد که «...رهبری فرمودند آنچه من در دیدار با نمایندگان گفتم در خصوص اصل کنوانسیون‌ها بود نه کنوانسیونی خاص؛ و من با بررسی لایحه‌ای خاص در مجلس مخالف نیستم». حتی اگر فرضاً متفاوت‌ترین حالت ممکن، یعنی رای موافق مجلس علی‌رغم نظر منفی رهبری انقلاب -که ایشان مشخصا در این مورد خاص نظر منفی اعلام نکردند- را در نظر بگیریم، خود می‌تواند نقطه قوت و تبلیغی مثبت برای نظام باشد؛ چرا که شائبه تحمیل نظر از سوی عالی رتبه‌ترین مقام سیاسی کشور را در داخل و خارج برطرف می‌کند. رهبری به عنوان یک شخص، مانند مشی امام، می‌توانند نظر خود را مطرح کنند و حتی به عنوان «مقام رهبری» نیز می‌توانند اعلام موضع کنند. اما فراموش نکنیم که اگر ایشان اقدام/ طرح/ لایحه‌ای را در جهت خلاف محرز منافع کلان نظام قلمداد کنند، همچون برخی موارد قبلی می‌توانند با «حکم حکومتی» موضوع را فیصله دهند و منتظر نمانند که کار به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شود. تجربه دوران امام و آیت‌ا... خامنه‌ای نشان داده است که در موارد یاد شده، تعارف و مماشات یا پرده‌پوشی وجود ندارد. اینجاست که متوجه می‌شویم، در دیدگاه رهبران نظام جمهوری اسلامی همواره حفظ شئون و سازکارهای جمهوری اسلامی مهم‌تر از نظر خودشان بوده است. نمونه‌ی قابل توجه در این خصوص را می‌توان در مصاحبه جماران با حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری مشاهده کرد که وقتی در مجلس سوم شایعه نظر مثبت امام برای رأی اعتماد به حجت‌الاسلام والمسلمین محتشمی‌پور جهت تصدی وزارت کشور پیچید، امام نوشتند: «در جمهوری اسلامی جز در مواردی نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر‌‎ ‎باشد، آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هیچ‌کس نمی‌تواند رأی خود‌‎ ‎را بر دیگری تحمیل کند؛ و خدا آن روز را هم نیاورد. من تمام سعی خود را می‌نمایم که‌‎ ‎با نسبت مطلبی به من، کسی مظلوم نگردد».

الحاق به CFT روابط بانکی ایران رابا دنیا تسهیل می‌کند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیوستن به CFT را به نفع کشور دانست و گفت: پیوستن ایران به این کنوانسیون اصلاحاتی در نظام بانکی صورت می‌دهد و آن را تسهیل می‌کند که به نفع منافع برخی افراد نیست. علی مطهری روز یکشنبه با بیان این مطلب افزود: لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) در جلسه کمیسیون تصویب شد، کنوانسیونی که مصوب شورای امنیت سازمان ملل بوده و اکثر کشورها به آن ملحق شده‌اند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمترین اثر الحاق به این کنوانسیون این است که مبادلات بانکی ما که امروز با مشکلاتی روبرو است تا حدودی آسان‌تر شده و تسهیل پیدا می‌کند و نوعی هماهنگی میان سیستم بانکی ما و دنیا ایجاد می‌شود. وی در ادامه پیوستن به CFT را در مجموع به نفع کشور دانست و افزود: عده‌ای از روی دلسوزی فکر می‌کردند این الحاق به نفع کشور نیست و تصور می‌کردند اطلاعات مالی ما برای کشورهای دیگر می‌رود یا ممکن است حزب‌ا...، حماس و سپاه تروریست نامیده شود که اینطور نیست. مطهری ادامه داد: مرجع تعیین مصداق تروریسم، شورای امنیت سازمان ملل است که چهار گروه القاعده، طالبان، داعش و النصره را تروریستی می‌داند و این موضوع که گروهی را جزء لیست قرار دهند سازوکاری دارد که به راحتی نیست از این رو خطری که برخی منتقدان می‌گفتند واقعیت ندارد و از روی دلسوزی بوده است. نایب رئیس مجلس دهم در ادامه همچنین تصریح کرد: البته عده‌ای ممکن است منافعی در تصویب نشدن لایحه داشتند که اگر اصلاحاتی در نظام بانکی صورت گیرد ممکن است برخی نابسامانی‌هایی که باعث سودهای کلان برای افراد است را از بین برده و دست آنها از سودها کوتاه شود.

دو‌قطبی‌کردن فضای جامعه تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور دارد
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در حساب توئیتری خود نوشت: «آنچه که در جریان تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس شاهد بودیم تلاش عده‌ای در بیرون و داخل مجلس برای دوقطبی‌کردن فضای کشور بود. انگار عده‌ای در لشکر یزید هستند و عده‌ای دیگر در سپاه امام حسین(ع). اینگونه فضای جامعه را دو‌قطبی‌کردن تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور دارد. همه مسئولین نظام از جمله نمایندگان مجلس قدمی برخلاف منافع کشور برنمی‌دارند.»