سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

فایده پیوستن به CFT بیشتر از مضراتش است

فایده پیوستن به CFT بیشتر از مضراتش است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «فایده پیوستن به FATF و CFT بیشتر ازمضراتش است»، گفت: کسانی که امروز بدون در نظرگرفتن منافع ملی یکجانبه و بدون دلیل محکم و علمی به تصمیمات مجلس و یا دولت حمله می‌کنند اگر در زمان رسول ا...(ص) با صلح حدیبیه مواجه می‌شدند چه می‌کردند؟ ابوالفضل سروش با بیان اینکه «قرآن کریم با هر فعلی که جان انسان بی‌گناه را بگیرد مخالفت صریح کرده است»، گفت: خداوند در کلام خویش از این موضوع به قتل همه جمعیت انسان تعبیر فرموده، در تاریخ هم می‌بینیم که اسلام از صدر تاریخش و بالاخص تشیع در طول اعصار و به‌خصوص ایران پس از انقلاب از تروریسم و قتل شخصیت‌های بزرگ خود آسیب‌های جدی دیده که در راس آن شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) است. لذا مبارزه اعتقادی ما به عنوان مسلمان با پدیده تروریسم امری است که ریشه در دین، کتاب و سیره بزرگان ما دارد. ایسنا نوشت؛ وی یادآورشد: همان طور که پیش‌قراول و مبلغ اصلی مبارزه با تروریسم بودیم و شهدای بسیاری در این راه تقدیم امنیت کشور، منطقه و حتی جهان در قالب همکاری‌های بین‌المللی کردیم، باید این راه را ادامه دهیم که این موضوع در قالب همکاری در مبارزه با تروریسم در چارچوب معاهدات بین‌المللی می‌گنجد که قریب به اتفاق دولت‌های جهان به آن پیوسته‌اند؛ باید مقاومت آشکار کنیم، البته منوط به اینکه پیوستن به این معاهده به کیان کشور و امنیت و استقلال آن آسیب نرساند. سروش ادامه داد: در همین راستا گروه ویژه اقدام مالی(FATF) برای مبارزه با پولشویی در ابعاد جهانی تهیه شده که 9 پیشنهاد ویژه برای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) مطرح کرد؛ FATF به دولت‌ها برای مبارزه با تامین مالی تروریسم اختیارات، مداخله و همکاری می‌دهد. در واقعFATF بر موارد و مراقبت‌هایی تاکید دارد.

تصویب CFT در مجلس نشان از بلوغ سیاسی نظام دارد
معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره جلسه شورای نگهبان برای بررسی لایحه CFT، گفت‌: این لایحه جزو چهار لایحه‌ای است که دولت به مجلس تقدیم کرد. مجلس به مدت دو ماه آن را مسکوت گذاشت و بعد از آن نیز ابتدا در جلسه غیرعلنی به بررسی ابعاد آن پرداخت و دولت به ابهامات پاسخ داد و مجلس در جلسه علنی و با مدیریت خوب لاریجانی و پس از استماع نظرات موافقان، مخالفان و نماینده دولت این لایحه را تصویب کرد. معتقدم تصویب CFT در مجلس نشان از بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی و دولت و نخبگان CFT دارد. حسینعلی امیری با اشاره به بررسی این لایحه در شورای نگهبان، گفت‌: دولت مکاتبه‌ای با شورای نگهبان داشت مبنی بر اینکه آمادگی دارد تا در صحن شورا به سوالات پاسخ دهد. در همین راستا چهارشنبه گذشته که شورا به بررسی این لایحه پرداخت، نمایندگان دولت نیز دعوت شدند از دولت، جهانگیری، ظریف وزیر امورخارجه، همتی رئیس کل بانک مرکزی و بنده حضور پیدا کردیم و راجع‌ به ضرورت الحاق به این کنوانسیون توضیحاتی داده شد. وی توضیح داد: در این جلسه آقای‌جهانگیری راجع‌ به ضرورت‌ها صحبت کرد. اعضای شورای نگهبان هم سوالاتی داشتند که هر کدام از ما چهار نفر به تناسب به سوالات پاسخ دادیم. جلسه خوب و در فضایی صمیمی با گفت‌وگوهای سازنده برگزار شد که لازم است از دبیر شورای نگهبان و اعضای آن برای اجابت درخواست دولت تشکر کنیم. امیری ابراز امیدواری کرد که CFT در جلسه شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد و مشکلات و خلأهای قانونی رفع شود. امیری با تاکید بر اینکه چهار لایحه دولت به برجام ارتباطی ندارد، گفت‌: دو لایحه برجام مربوط به قوانین داخلی بود که مدتی اجرا شد، اما خلأها و اشکالاتی وجود داشت که باید رفع می‌شد.

موافقین و مخالفین FATF با عصبانیت با این لایحه برخورد نکنند
آیت‌ا... احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران از موافقین و مخالفین لایحه FATF خواست: «با این موضوع با عصبانیت برخورد نکنند.» به گزارش ایسنا، وی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به تصویبFATF در مجلس تأکید کرد که این لایحه تا قانون شدن دو مرحله دیگر دارد. البته بر اساس قانون، در صورتی که لایحه مصوب مجلس به تأیید شورای نگهبان برسد، آن لایحه تبدیل به قانون شده است و مرحله دیگری برایش مصور نیست. اما گویا خطیب نماز جمعه تهران احتمال عودت این لایحه از سوی شورای نگهبان را محتمل‌تر دانست که گفت: «اگر مجلسی‌ها قانع شدند که شدند اما اگر نشدند، به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود، بنابراین این قصه هنوز تمام نشده است. موافقین و مخالفین با این موضوع با عصبانیت برخورد نکنند. اینکه یک طرف به موافقین بگوید از دم خائن هستند نادرست است و اینکه طرف دیگر به مخالفین بگوید شما کشور و مشکلات کشور را نمی‌شناسید هم همین طور؛ با عصبانیت مشکلات کشور حل نمی‌شود.» وی در ادامه گفت: «این لایحه نیز مانند سایر لوایح مسیر قانونی خود را طی می‌کند. از اینکه فضای کشور را طوفانی کنیم، کار حل نمی‌شود. از عزیزانی که سرانجام کار در دست آنها است، می‌خواهم به آیه 113 سوره هود توجه بیشتری داشته باشند. سازمان‌های بین‌المللی سازمان‌های قابل اعتماد نیستند. دبیر اجراییFATF به صراحت گفته که هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. حالا که تضمینی نیست، این طناب دار را به گردن خود بیندازیم و خود را خفه کنیم؟!»