سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 583

نیازمند کمک، همدلی و همیاری همگان هستم
خدایا خُلقم را نیکو ساز تا نقدها و درشت‌گویی‌ها را تاب بیاورم

استاندار جدید یزد از عارفه و مائده دختران حسن دانش، قاری بین‌المللی و شهید فاجعه منا با اهدای یادبودی تشکر کرد. پیش از آن دختران شهید ضمن قرائت پیام تبریک خود دسته گلی به استاندار اهدا کردند.

آیینه یزد - نیازمند کمک، همدلی و همیاری همگان هستم

متن کامل سخنان محمدعلی طالبی استاندار یزد در مراسم معارفه که دوشنبه شب 17/10/97 در سالن شهید عباسپور یزد برگزار گردید به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با درود و سلام به ارواح مطهر شهدا، روح بلند و ملکوتی امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی و با آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری و توفیق دولت خدمتگزار به ویژه ریاست محترم جمهوری.
عرض سلام و خیرمقدم به همه حاضران گرامی، ائمه محترم جمعه به‌ویژه حضرت آیت‌ا... ناصری، نمایندگان محترم مردم استان در مجلس جناب آقای صباغیان و جناب آقای دکتر دهقانی، روحانیون، مدیران، خانواده معظم ایثارگران و فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و خیر مقدم و تشکر ویژه محضر جناب آقای دکتر ناصریان معاون محترم وزیر و جناب آقای شوشتری رئیس محترم مرکز حراست وزارت کشور. مراتب سپاس خود را از ابراز لطف و حمایت‌ها و حسن اعتمادی که از سوی وزیر محترم کشور و اعضای محترم دولت، نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نخبگان استان و آحاد مردم به من ارزانی شده اعلام می‌دارم. اجازه دهید در شروع سخن از آموزه درخشان مولا علی علیه‌السلام در دعای کمیل ‌مدد گیرم آنجا که خطاب به خداوند فرمود: " کَمْ مِنْ ثَنَاءٍ جَمِیلٍ لَسْتُ أَهْلاً لَهُ نَشَرْتَهُ " ‌چه بسیار صفات نیکویی که من شایسته‌اش نبودم و تو به لطف خود آن را نشر دادی. در ابتدا لازم می‌دانم از همه استاندارانی که در طول مسئولیت‌های مختلف، امکان رشد و تجربه‌اندوزی در کنارشان داشتم صمیمانه سپاسگزاری کنم. آقایان مهندس سفید، مهندس کلانتری، دکتر ‌عاصی، سردار ‌فلاح‌زاده و خصوصاً قدرشناس آقایان مهندس میرمحمدی و زمانی‌قمی هستم که پنج سال در کسوت معاون استاندار در خدمت این بزرگواران بودم و امیدوارم بتوانم زمینه‌ای فراهم سازم تا کماکان استان یزد از دانش، تجربه و توان این عزیزان بهره‌مند گردد.
همچنین مراتب سپاس خود را از همه همکارانم به ویژه جناب آقای دکتر زینی‌وند و جناب مهندس صادقیان و سایر مدیرانی که با همدلی در دوره 50 روزه سرپرستی به مدیریت مطلوب برنامه‌ها و امور جاری استان کمک کردند؛ تقدیم می‌دارم. خرسندم که زاده سرزمینی هستم و در جغرافیایی، شایسته قبول این مسئولیت شناخته شدم که علی‌رغم طبیعت خشن و نابردبار‌ش، تاریخی بلند از صبوری و مهر دارد و این مهم در زیست مردمان ‌و ساخت شهرهایش نمود یافته و زادگاه ما را چونان معجونی از دیرینگی و سازگاری و خوب زیستن، بلندآوازه کرده است آنچنان که همین یک سال پیش جهان به احترام این دیار ایستاد و یزد را به عنوان میراث مشترک بشریت به رسمیت شناخت. ما موقعیت امروز و تاریخی را که بر شانه‌هایش ایستاده‌ایم مدیون انسان‌هایی هستیم که هریک در جای و در زمان خود چیزی به فرهنگ ما افزوده و در شکل دادن هویت ما نقش داشته یا به یزد و یزدی اعتبار داده‌اند. از علمای خوشنامی چون صاحب عروه و موسس حوزه و فقیه پارسای شهر تا رهبران انقلابی و ائمه‌جمعه‌ای چون سومین شهید محراب و معلم اخلاق و بسیار نام‌آوران دیگر در عرصه ادبیات و هنر و دانش و سیاست که در دامن این سرزمین پرورش یافتند، از فرهنگ آن ارتزاق کردند و خود آیینه شدند تا خصائل نیکوی یزدی انعکاس یابد، انعکاسی که گاه از جغرافیای استانی و مرزهای ملی نیز فراتر رفته و جهان را نیز به صلح، مدارا و گفتگو فراخوانده است. ما این شهر ‌و این استان را از پیشینیان خود به یادگار گرفته و وظیفه داریم تا ضمن حفظ آن، تمام توان و دانش خود را برای ارتقای آن به کار گیریم تا به جایی بهتر برای زندگی تبدیل شود. من یزد را استانی برخوردار از ظرفیت‌های بالا با مردمانی سخت‌کوش، ‌قانع و دیندار می‌دانم. یزد واژه‌ای درهم تنیده با فرهنگ و تمدن است اما جهت‌گیری برنامه‌های توسعه در طول 25 سال گذشته ‌وجه اقتصادی و صنعتی آن را پررنگ کرده به گونه‌ای که امروز استان ما از یک سو با چالش‌ها و پیامدهای توسعه از جمله موضوع مهاجرت، آلودگی محیط زیست، کمبود آب و چالش‌های فرهنگی مواجه شده و از سوی دیگر نیاز به حرکت جدید و تحرک بیشتر برای پاسخگویی به مطالبات مردم و رفع مشکلات در حوزه‌ها‌ی مختلف احساس می‌شود. به باور من امروز ضرورت دارد تا ارزیابی، بازاندیشی و بازتعریف مسیر طی شده برای توسعه استان مورد توجه جدی نخبگان و مدیران قرار گیرد و براساس الزامات یا ضرورت‌های موجود راهبردهایی برای تبدیل وضعیت فعلی و رسیدن به چشم‌اندازی مطلوب ارائه شود. چشم‌اندازی که براساس آن استان یزد به استا‌نی امن، باثبات ثروت‌آفرین و الگویی برای حکمرانی خوب در کشور تبدیل شود.

ضرورت توجه به محدودیت منابع آب
یکی از ضرورت‌های حال حاضر استان توجه به محدودیت‌های منابع آب است. کاهش شدید منابع آب قابل استفاده در استان، ما را وادار می‌کند تا بخش آب را به عنوان مسئله اصلی استان مقدم بر هر کار دیگری مورد توجه قرار دهیم. لذا در این رابطه تغییر الگوی مصرف در بخش کشاورزی و توقف توسعه صنایع ‌پرآبخواه، تأمین منابع آب پایدار برای استان و پیگیری طرح‌های موجود برای تامین آب را دنبال خواهم کرد.

توجه جدی به حوزه اشتغال در استان
توجه جدی به حوزه اشتغال از ضرورت‌های دیگر استان است. متاسفانه طی چند سال گذشته علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته شاهد رشد نرخ بیکاری در استان یزد بودیم. در این خصوص با توجه به ترکیب نیروی انسانی عمدتا تحصیل کرده و فرصت‌های موجود و ویژگی‌های اقلیمی این استان تلاش خود را بر توسعه صنایع دانش‌محور و های‌تک، توسعه اقتصاد گردشگری و هدایت منابع دولتی و میدان دادن به سرمایه‌های خرد و کلان مردم برای رونق استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک متمرکز خواهم کرد.

رفع نابرابری‌های توسعه در استان
رفع نابرابری‌های توسعه در استان نیز باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد. برای توازن جغرافیایی توسعه باید به ظرفیت همه شهرستان‌ها و ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی آنها توجه شده و برای هر شهرستان ماموریتی ویژه در روند توسعه تعریف شود. از سوی دیگر در بحث توسعه به لحاظ موضوعی نیز دچار نوعی عدم توازن هستیم. عدم توازنی که منجر به کم‌توجهی به مباحث فرهنگی و اجتماعی شده و برای جبران آن باید ارتقای دین‌باوری، افزایش مشارکت مدنی و اجتماعی، نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پارک‌های علم و فناوری، ارتقای نشاط اجتماعی، مدیریت مهاجرت با جدیت بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد.‌

گفتمان‌سازی در بحث توسعه
گفتمان‌سازی در بحث توسعه نیز مورد نیاز جدی است. درحال حاضر کشور ما شرایطی را تجربه می‌کند که نمی‌توان مشکلات کشور را در یک بعد معیشت، سیاست و یا فرهنگ محدود کرد. ما با چالش‌های متعددی روبرو هستیم که خاستگاه و نتایج درهم تنیده‌ای دارند. با این شرایط مدیریت چنین وضعیتی نیازمند یک الگوی چند وجهی برای برون‌رفت یا کاهش مشکلات است. بنا دارم با جدیت برنامه‌های خود برای توسعه استان یزد را در چارچوب الگوی حکمرانی خوب دنبال کنم و در دوران مسئولیتم ارتقای شاخص‌هایی چون مشارکت، مبارزه با فساد، شفافیت، کارآمدی، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و قانونمداری را در دستورکار قرار دهم و در ذیل آن ایجاد وفاق و انسجام اجتماعی، مفاهمه و گفتگو میان نخبگان سیاسی و اجتماعی، توسعه دولت الکترونیک، شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران و تقویت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دولت را با تأکید بیشتری دنبال کنم. بدیهی است مبنای ارزیابی من از همکارانم و مدیران استان، باورمندی به رعایت این شاخص‌هایی است که علاوه بر اثبات علمی و تجربی کارایی آنها کاملاً هم‌راستا با باورها، اعتقادات دینی و اخلاقی ما نیز ‌است. کسب توفیق در اجرای این برنامه و تحقق اهداف موردنظر جز با همراهی همه مدیران، صاحب‌نظران و آحاد مردم ممکن نخواهد بود. برای اجرا و تحصیل به آنچه گفته شد، نیازمند کمک، همدلی و همیاری همگان هستم و در این امر تفاوتی میان آنان که هم سلیقه من هستند و منتقدان منصف نیست. ارتقای جایگاه یزد و عبور از مشکلاتی که کم نیست در گرو همسو شدن اراده همه فرزندان این سرزمین است تا با هم‌افزایی به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنیم. مطمئناً در این مسیر حمایت و راهنمایی امام جمعه معزز و دیگر بزرگانی که نام و جایگاهشان برای ما و همه مردم قابل احترام است، کارساز و راهگشا خواهد بود. همه ما فارغ از قومیت ‌و تبار، جنسیت، گرایش و سلیقه‌های سیاسی و طبقه و جایگاه اقتصادی و اجتماعی، ساکنان مشترک ‌این استان هستیم و شریک سرنوشت هم. پیشرفت ما در گرو پیوند با یکدیگر است و با هم سعادتمند خواهیم شد. ای خدای بزرگ نیرویم بخش تا بر دشواری‌های پیش‌رو غلبه کنم و سینه‌ام را گشاده و خلقم را نیکو ساز تا نقدها و درشت‌گویی‌ها را تاب بیاورم و از آن بهره گیرم. ای پروردگار عادل بنده‌نواز مگذار که در پست و بلند امور و در دشواری‌های کار، گرمای عدالت در وجودمان کاستی گیرد و حقی را که طبقات محروم و مستضعفان جامعه بر گردن ما دارند، از یاد ببریم. ای دا‌دار بی‌همتا و ای پروردگار توانایی که مهربانی‌ات بی‌منتها و قدرتت بر هر تقدیری فائق است، باران رحمتت را بر ما بباران تا غبار از جان‌های خسته‌مان ‌بشوید. پایان سخنم در این مجلس و آغاز دوره جدید مسئولیتم را با قطعه شعری از شاعر یزدی تبار، مهدی اخوان ثالث ‌مزین می‌کنم:
به سان رهنوردانی که در افسانه‌ها گویند
گرفته کولبار زاد ره بر دوش
فشرده چوبدست خیزران در مشت
‌گهی پرگوی و گه خاموش
در آن مه گون فضای خلوت افسانگی شان راه می‌پویند
ما هم راه خود را می‌کنیم آغاز
سربلند و پیروز باشید.