سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

روی خط آیینه شماره 210

پیرامون مدیریت آموزش و پرورش استان

از خصوصیات بارز امام جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در استان یزد«کم گویی و گزیده گویی» و صبوری و درعین حال عنایت ویژه به جامعه فرهنگی است. در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل سابق و جدید آموزش و پرورش استان به نکته ای اشاره نمودند که ما حصل و چکیده بسیاری از مقاله هایی است که در طی چند سال اخیر در روزنامه‌های استان چاپ شده بود و آن لزوم «شایسته سالاری» در آموزش و پرورش است همچین تاکید بر اینکه ارتباط‌های بیرونی و خط و خطوط سیاسی نباید وارد سیستم گزینش مدیران شود.آیینه یزد تنها رسانه استان بود که نکاتی از سخنان و تذکرات حجت الاسلام محمدعلی صدوقی را منتشر نمود.
بدیهی است که اگر بعضی از افراد بخواهند عقده فرو کوفته خود یا هم اندیشان خودی «دور بودن از کرسی و میز و مقام» را در آموزش و پرورش باز کنند. به زیان آموزش و پرورش تمام خواهد شد.
چندی است این سخن بر سر زبان هاست که تصمیمات محفلی بیرون از اداره کل فصل الخطاب تصمیم‌های مدیران کل شده، مسائل مربوط به عزل و نصب ها، دستهای بسته مدیران در اصلاح و عدم شادابی محیط کار و بالندگی و سازماندهی آموزش و پرورش ناشی از این امر است.
چندی قبل اصطلاح« برادران گفته اند» شایعه و رایج بر سر زبان‌ها شده بود، گرچه در نیت خیر تصمیم سازان بیرونی نباید شک کرد ولی اجازه دهید در وسعت دایره شناخت و عملکرد فرهنگی و ظرافت اندیشی در کار آنها اما و اگرها کنیم ! از بعضی انتصاب‌ها و عملکردها، این ضرب المثل را به ذهن متبادر می‌سازد که: رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون » اداره ای که تعلیم و تربیت جامعه را به عهده دارد، اداره (فردا ساز) است این فارغ التحصیل امروز ما حصل برنامه ریزی 12 سال دیگه نتیجه می‌دهد ماده خام این کارخانه آدم سازی کودکی است 6 ساله که تا آخر راه که مرحله تکمیل و تکامل است تحت تاثیر مدرسه، رسانه ها، ‌الگوها، گروه‌های همسال قرار می‌گیرد اگر مدیران این کارخانه مورد اقبال ودارای شان و جایگاه نزد معلمان نباشند و اگر معلمان احساس کنند مدیر و رییس را، روابط و فشار محفلی بر سر کار آورده نه دانش و پشتوانه معلمی و سابقه مدیریتی، یقیناً به سوی «باری به هر جهت » پیش می‌روند مدیری که با وامداری گروهی خاص بیابد پس از جا به جا کردن و تغییر نیروهای پیشین در آوردن نیروهای جدید سخت معذور است و باید نیروهای محدودی که وابسته به طیف خاص است وارد صحنه کند خواه این نیروها توان مدیریت آموزشی مبتنی بر دانش بنیادی و بینشمندی لازم را داشته باشد یا نه ؟
اگر در هر اداره ای خط و خط بازی حاکم شود یقینا ‌کار آن دایره را به ویرانه خواهد کشید و با روی کار آمدن یک جناح ( اعم از چپ یا راست ) مینی بوس‌ها آماده بردن و آوردن می‌شوند. و نتیجه آن انتصاب مدیرانی است که با قبول مسولیت « به خود و مجموعه» ظلم کرده اند و در نتیجه برنامه ریزی کلان رخت بر بسته و رایحه خوش مدیر پروری و استفاده از مدیران توانا که تازه در فضا پیچیده بود به فراموشی سپرده می‌شود و دوباره چرخه باطل مدیریت گردشی مدیران که عمرو را با زید و زید را با عمرو جا به جا می‌کنند حاکم می‌گردد.
امیدواریم مدیر کل جدید آموزش و پرورش از خود شجاعت دریدن (پیله‌های پر پرواز آموزش و پرورش) همراه با استقلال رای بروز داده شاهد باشیم شخص مدیر کل شورای معاونین اداره کل «به شرط خط نگرفتن از بیرونی‌ها و وامدار بودن تصمیم گیر نهایی امور و انتصاب مدیران فرو دستی باشند.
ضمن بهره گیری از نیروهای جوان قدردان گنج‌های تجربه موی سفیدان بوده که مبادا با وزش هبوب و هجوم بی مهری به عزلت آباد فراموشی گوشه عافیت طلبی انتخاب کرده و یا عطای آموزش و پرروش را به لقای آن ببخشند و میدان را به داعیه داران بسپارند.
یقیناً فردا، داوری عادل برای قضاوت کردن فعالیتها است البته همان روزی که پرده نشینان معلق زنان بر در اتاق هر مدیر کل جدیدی صبح زود در صف تبریک و تهنیت نشسته اند.

محمدعلی وزیری