سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انتقاد شدید از برگزاری آزمون علمی مقایسه ای در یزد

انتقاد شدید از برگزاری آزمون سنجش علمی مقایسه‌ای
در مدارس استان یزد

حدود 150 نفر از دبیران شاغل در مدارس استان طی نامه‌ای خطاب به محمدرضا رحیمی‌نژاد مدیر کل آموزش و پرورش یزد از برگزاری سنجش علمی مقایسه‌ای در آموزشگاه‌ها شدیداً انتقاد نموده که بخش‌هایی از آن نامه در این ستون جهت اطلاع خوانندگان آیینه درج می‌گردد امید است مسئولان ذی ربط مفاد نامه را بررسی و پاسخ لازم را به دفتر هفته نامه ارسال نمایند.
-عدم توجه به اهداف اصلی آموزش و نادیده گرفتن اصل پرورش که بارها از طرف صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت مورد تاکید بوده است.
-وارد آوردن اضطراب و نگرانی به دانش‌آموزان برای کسب رتبه مناسب برای مدرسه و منطقه که بهداشت روانی دانش‌آموزان را هدف قرار داده است.
-تشویق و ترغیب دانش‌آموزان ضعیف برای عدم حضور در آزمون توسط بعضی از مدارس.
-بهره‌برداری غیرمنطقی (بعضی از) مدارس غیردولتی از نتایج آزمون در جذب دانش‌آموزان جدید به عبارت دیگر دانش‌آموزان این مدارس مطمع مناسبی برای مانور دادن در تبلیغات این مدارس به شمار می‌روند.
-کیفیت پایین برخی سئوالات و ناروایی آنها در بعضی دروس که اسناد آن موجود است.
-ناتوانی برگزار کننده آزمون در ایجاد کمیته‌ای جهت هم فکری گروهی از دبیران خاص به منظور طراحی سئوالاتی مطابق با استاندارهای آموزشی.
-برگزاری کلاس‌های فشرده و خاص صرفاً ‌جهت ایجاد آمادگی دانش‌آموزان برای کسب نتیجه در آزمون و رها شدن این کلاس‌ها بعد از برگزاری آزمون.
-تعطیلی یک روزه برخی مدارس در روز برگزاری آزمون.
-مطلع شدن بعضی از مدیران از طراحان سئوال به شکل‌های مختلف و دعوت از آنها به کلاس‌های ویژه.
-تبلیغات گسترده‌ی مدارس قبل و بعد از آزمون که خود هزینه‌ای را به بودجه‌ی مدارس تحمیل می‌کند.
-یکسان نبودن شرایط برگزاری، ‌هم به لحاظ فیزیکی و هم عدم اعتماد به سالم برگزارشدن ‌آزمون حتی با وجود ناظر ویژه اداره.
-یک نواختی سئوالات برای گروه‌ها و دسته‌های مختلف آموزشی اعم از تیزهوشان، نمونه، شاهد، غیردولتی، ‌مشارکتی و هیات امنایی، عادی شهری و روستایی.
-همکاری مستمر و مداوم مدارس با موسسات آموزشی و شرکت در آزمون‌های پی درپی و مستمر آنها، صرفاً جهت کسب رتبه در آزمون بهبود عملکرد تحصیلی.
-تحت‌الشعاع قرار گرفتن تمام مسائل تربیتی و آموزشی که جزء اهداف نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام شده است.
-لذا با توجه به دلایل فوق خواهان لغو و ابطال آزمون بهبود عملکرد تحصیلی آن از طرف اداره کل می‌باشیم و امیدواریم مدیرکل محترم با تصمیم مدبرانه خود نسبت به این امر اهتمام ورزند.