سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

مشکلات فراوان بافت تاریخی یزد

مشکلات فراوان بافت تاریخی یزد

آیینه یزد - مشکلات فراوان بافت تاریخی یزد آقای مهندس محمدرضا کوچک زاده عضو سازمان نظام مهندسی یزد، کارشناس رسمی دادگستری استان، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و عضو سابق شورای شهر یزد نامه‌ای درباره مشکلات بافت تاریخی و کتابخانه در حال احداث مرکزی یزد به دفتر آیینه یزد ارسال نموده‌اند که عیناً‌ جهت اطلاع خوانندگان درج می‌گردد.
جناب آقای میرمحمدی استاندار محترم یزد
سلام علیکم؛
با احترام اینجانب محمدرضا کوچک‌زاده به عنوان یک شهروند یزدی که زادگاهم بافت تاریخی یزد و بخش عمده زندگی و مراجعاتم دراین بافت بوده است و عمده مشکلات فراوان فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی، ‌ایمنی و امنیتی این بخش وسیع از شهر را به خوبی می‌شناسم و مکاتبات و پیگیری‌هایی در این خصوص داشته‌ام.
-یکی از دلائل عمده این مشکلات را مدیریت ضعیف و در عین حال افراطی و دیدگاه نادرست عده‌ای در سازمان میراث فرهنگی در چند دهه گذشته می‌دانم، که در نتیجه آن موجب تخلیه هر چه بیشتر این بافت از افراد بومی و سکونت اتباع بیگانه و افراد مشکل‌دار یا خالی از سکنه ماندن و در نتیجه افزایش مخروبه‌های جرم خیز گردیده است.(به گواهی مسئولین محترم دادگستری و نیروی انتظامی یزد)
لذا تقاضا دارم با نظر خیرخواهانه خود جلو این روند غلط را بگیرید. پیشنهاد می‌گردد جهت حفظ و نگهداری همراه با مقاوم سازی تک بناهای ارزشمند و مجموعه‌های تاریخی با ارزش از جمله مراکز محلات، راسته بازارها و محورهای فرهنگی خاص، بودجه کافی اختصاص داده شود و با برنامه ریزی جامع جهت این حجم زیاد مخروبه‌ها و فضاهای معطل مانده بی ارزش یا کم ارزش نوسازی‌هایی با طرح‌های هماهنگ ولی مقاوم در مقابل زلزله، و به صورت مجموعه‌های باهویت اجراء گردد، تا در 40، 50 سال آینده بافت قابل قبولی داشته باشیم و از بی برنامگی موجود که نتیجه آن افزایش مشکلات این بخش وسیع از شهر است جلوگیری گردد و شهر هم بی‌رویه و نامتوازن در حاشیه، رشد نکند.
نمونه‌ای از افراطی‌گری‌های موجود نحوه برخورد با احداث کتابخانه مرکزی یزد را می‌توان نام برد که گویا خواسته‌اند با تقلید از اصفهان در خصوص کم کردن ارتفاع ساختمانی در نزدیکی میدان نقش جهان عمل نمایند در صورتیکه این کجا و آن کجا؟
آیا ارتفاع این ساختمان از ساختمان‌های مجاور بیشتر است؟! لطفاً بفرمایید کنترل شود.
آیا حذف یک طبقه از کتابخانه جز ناقص‌کردن طرح اصلی(با حذف سالن تحقیقات و پژوهش)، و هدر دادن مبالغ هنگفتی از بیت المال چیز دیگری در برخواهد داشت؟!!
لذا مستدعی است جلو این روند غلط پیگیری را بگیرید و به جای آن بودجه کافی اختصاص دهید تا طرح کامل اجرا گردد و برای همیشه شهروندان یزدی دعاگوی شما باشند.
 با تشکر- محمد رضا کوچک زاده