سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

همایون باد این سال و همه سال

همایون باد این سال و همه سال

آیینه یزد - همایون باد این سال و همه سال سید علاء الدین آل داود *
نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان از دیر باز تاکنون بوده و هست ( قدمت آن تقریباً‌به سه هزار سال قبل برمی‌گردد) ولی در داستان‌های ملی ایران جشن نوروز را به جمشید پادشاه پیشدادی منسوب دانستند. در دوره آریائیان یکی از دو جشن بزرگ آن دوره نوروز بوده و دیگری جشن مهرگان.
 نوروز در طول حیات خود همیشه بوده زمانی کمرنگ و زمانی پررنگ و با آب و تاب، در طول تاریخ در دو دوره خاص نوروز سرد و غمگین و بی‌روح برگزار شد، مغولان در طول دوره حکمرانی خود آمدند، ‌کشتند، سوزاندند، بردند و رفتند ولی نتوانستند نوروز را با خود ببرند و نوروز سربلند و گردن فراز بازهم نور امید را به قلب‌های ایرانیان تابانیده است.
وقتی که به تقویم‌های ملل مختلف مراجعه می‌کنیم بهترین نوروز از آن ایرانیان است. زیرا نوروز ما مردم متقارن با بهار یعنی فصل زایش و شکوه شکفتن شکوفه‌ها را دارد.
افتخار بزرگی است که در واپسین روزهای اسفند 1388 از طرف سازمان ملل و سازمان علمی و فرهنگی وابسته به آن (یونسکو) روز اول فروردین هر سال به عنوان روزجهانی نوروز جایگاه خود را در تقویم جهانی تثبیت کرد.
امروزه بیش از سیصد میلیون نفر از مردم جهان از ایران و افغانستان گرفته تا آسیای میانه، تاجیکستان و حوزه بالتیک بهار را با نوروز باستان ایرانیان جشن می‌گیرند.
با آمدن نوروز همراه با تغییر سال، یخ‌های زمستانی ذوب شده و چشمه سارها و رودها از فراز و نشیب کوهسار جاری می‌شوند و درختان جامه‌ی سبز می‌پوشند و آوای شادی در طبیعت جاری می‌شود.
با آمدن نوروز به دیدار دوستان و آشنایان رفتن دوستی‌ها افزایش می‌یابد و کدورت‌ها و افسردگی کاهش می‌یابد و با اینکه امروزه با اشاعه‌ی زندگی مدرن ماشینی، مشکلاتمان بیشتر شده رفت و آمدها و دید و بازدیدها کمتر، ‌متاسفانه با وجود افزایش آمارهای بزهکاری و حوادث جاده‌ای و بی احترامی به قوانین راهنمایی و رانندگی اخلاقیات در اجتماع کمرنگ شده است.
 نوروز دین مبین اسلام با توجه به یکی از مبانی مشترک خود یعنی صله رحم برای حل این معضل دست به دست هم دادند ما ایرانیان در آغازین روزهای سال نو ضمن خوش آمد گویی به بهار امید آن داریم که به مبارکی قدومش نسیم همدلی و هم آوایی و صلح و دوستی در جای جای جهان به طور اعم و گستره‌‌ی ایران زمین به طور اخص وزیدن بگیرد و آرزو می‌کنیم که مشکلات دوستانمان علی الخصوص دوستان جدیدمان (افغانستان و سوریه و بورکینافاسو و اوکراین) کاهش وحتی به اتمام برسد تا لااقل یکی از شبکه‌های اجتماعی رسانه ملی این مجال را بیابد که بیشتر به درد دل ملت برسد.

* معلم مجتمع آموزشی حضرت مجتبی( ع)