سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 491

رسانه‌هایی که حرمت قلم را رعایت نکردند

بعد از ارتحال آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی مردم ایران زمین و بسیاری از کشورها شاهد شرکت وسیع مردم در مراسم تشییع و تدفین و ترحیم و بزرگداشت یکی از استوانه‌های انقلاب بودند و نظرات و دیدگاه‌های مسئولان عالی مقام، علما، مراجع و فعالان سیاسی را شنیدند. عده‌ای که تا یکشنبه 19/10/95 با کنایه و اشاره و یا صراحتاً با به کار بردن الفاظی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اهانت می‌کردند ناگهان تغییر موضع داده و با شرکت در مصاحبه‌ها و یا در مجالسی از آن فقید سعید تعریف و تمجید نمودند. چهارشنبه 12 خرداد 1388 ساعت 10:30 شب از شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران مناظره انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد پخش گردید و تخمین زده شد 50 میلیون نفر در ایران و 150 میلیون در سطح جهان خارج از ایران شاهد گفتار احمدی‌نژاد بودند که به‌طور بی‌سابقه‌ای حملات و اتهاماتی را متوجه تعد‌ادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران ازجمله آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی نمود و صدا و سیما نیز در سال‌های اخیر فرصت دفاع را به آنها نداد و نه تنها برای جبران این‌گونه حوادث و پیش‌آمدها اقدامی نکرد بلکه سخنان مخالفان و تخریب‌کنندگان را مکررا پخش می‌کرد. اما دیدیم که در چند روز اخیر صداوسیما تغییر موضع داد و بیشتر شبکه‌ها به پخش برگزاری مراسم متعدد در بزرگداشت هاشمی رفسنجانی پرداختند، بعضی هم متنبه شده و از اندیشمند اسلام‌شناس و مجاهد راستین و مبارز نستوهی که 60 سال سابقه دفاع از اسلام و نظام و انقلاب اسلامی دارد درخواست بخشش نمودند. گرچه نظرها درباره توبه و طلب بخشش کردن و تغییر موضع دادن‌های ناگهانی متفاوت است مناسب می‌‌داند نظر خوانندگان را به متن یکی از این پیام‌ها جلب ‌نماید.
«روزنامه پیام عسلویه در شماره روز چهارشنبه 22/10/95 مطلبی به نقل از علی هوشمند سردبیر این نشریه با عنوان «مرا ببخش عالیجناب اکبر ‌هاشمی رفسنجانی» را منتشر کرده است. در بخشی از این مطلب آمده است: «مرا ببخش مرد! مرا ببخش که در طول این همه سال زبان به غیبتت گشودم و دم بر نیاوردی! دشنامت دادم، حرفی نزدی! یک روز زمینخوار و فئودالت خواندم، نگاهم کردی! یک روز در ترور قاسملو و اتفاق میکونوس شریکت دانستم و تو لبخند زدی! یک روز تو را اکبرشاه خواندم، تو به آثار شکنجه بر بدنت اشاره کردی و شگفت زده، نگاهم کردی! مرا ببخش که صاحب کاخ‌های آنچنانی در «کیش»ات خواندم، اما روزی که از دنیا رفتی، اتاق ساده‌ات را در جماران دیدم و خجالت کشیدم! که حیران شدم! که مات شدم من! مرا ببخش که تو را مالک همه باغ‌های پسته رفسنجان خواندم و تو چونان پسته خندان به رویم لبخند زدی! مرا ببخش که دیر شناختمت مرد! این شاگرد کوچکت را ببخش در این سرمای یخ زدة دی ماه!»(1)
راقم این سطور وظیفه می‌داند محترمانه و دوستانه به عده‌ای که به‌ویژه در این استان برای بعضی از رسانه‌ها چه آنها که وابسته به فرد، گروه و انجمنی هستند یا از بودجه بیت‌المال اداره می‌گردند و در مخالفت با افرادی چون آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی مقاله می‌نوشتند یا به‌عنوان طرفدار، حامی، خبرنگار و عکاس در جلساتی شرکت می‌کردند که گویندگانی بی‌محابا و بدون مدرک و دلیل منطقی علیه مسئولانی که سال‌های طولانی در خط اعتدال و میانه‌روی حرکت می‌کردند، عبارات زننده و توهین‌آمیز بر زبان می‌آوردند پیشنهاد ‌نماید به بخش‌هایی از مطالبی که از آیت‌ا... سیدهاشم هاشم‌زاده هریسی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری و دکتر علی اکبر ولایتی و علی عسکری رئیس صداوسیما نقل می‌گردد توجه نمایند. بدان امیدکه این تذکر دوستانه و محترمانه درس عبرتی باشد تا خدای ناکرده افرادی به اصطلاح برای خوش‌آمد دیگران اقدامی نکنند که در نهایت باعث پشیمانی و یا توبه آنها گردد. انتقاد، اعتراض، گله و شکایت، طرح ایراد و اشکال و سؤال کردن وظیفه هر شهروندی است که می‌تواند به نحو مقتضی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نماید و درباره عملکرد دولتمردان توضیح بخواهد و بدون شک مسئولان و مدیران باید با تحمل و مدارا و سعه‌صدر انتقادپذیر و به خواسته‌های به حق مردم عنایت و توجه داشته باشند. آیت‌ا... هاشم‌زاده عضو مجلس خبرگان می‌گوید:
«آیت‌ا... هاشمی وفادارترین، فداکارترین و نزدیک‌ترین فرد به حضرت امام(ره) بود. وی دست راست حضرت امام(ره) بود. درحضور مقام معظم رهبری صادق‌ترین حامی مقام معظم رهبری بود. آنهایی که می‌خواستند این حامی صادق را به هرنوعی که شده از ایشان جدا کنند به کجا خدمت کرده‌اند؟ همه این مسائل نگذاشت این شخصیت و خدماتش آن‌چنان که بوده معلوم شود. اکنون پس از رحلت آیت‌ا...‌هاشمی تلألو وجود او بیشتر مشخص شده و خدماتش بیشتر بیان خواهد شد. در زمان حیات وی هرکسی که از او حمایت می‌کرد، که به او تهمت نزنید، خودش هزینه می‌شد. خیلی‌ها دلشان می‌سوخت و نمی‌توانستند دفاع کنند. چون می‌ترسیدند خود را هزینه کنند. انگار که حمایت از هاشمی حمایت از یک ضد انقلاب است. اکنون که این موانع برداشته شد شخصیت آقای هاشمی بیشتر معلوم می‌شود و همه از وی و آثارش خواهند گفت و خواهند نوشت.»(2)
حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در برنامه «این شب‌ها» به مناسبت درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی می‌گوید: اگر الان در همه شبکه‌های تلویزیون هم از هاشمی تجلیل شود فایده‌ای ندارد و در مراسم هفتم ارتحال آیت‌ا... هاشمی که در حرم مطهر امام(ره) برگزار شد گفت: «هاشمی تا پایان عمر بر اصول انقلاب پای‌بند و در خط امام و رهبری بود و از دورویی نفرت داشت... هاشمی یکی از ارکان انقلاب و شورای انقلاب بود، اولین رئیس مجلس و بنیانگذار مجلس شورای اسلامی بود و نقش بالایی در تدوین قانون اساسی داشت، همچنین وی نقش اول را در انتخاب مقام معظم رهبری بعد از ارتحال امام خمینی(ره) ایفا کردند. او هرگز اپوزسیون نبود بلکه رکن انقلاب بود ملت ایران فرزندان خود را این‌گونه بدرقه می‌کند و حضور این روزهای مردم تمام معادلات دشمن را برهم زد...»(3)
«علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به بیان ابعاد شخصیتی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی پرداخت و در بخشی از یک برنامه تلویزیونی گفت: آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی خود یک «امیرکبیر» بلکه بالاتر از آن بود. مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری درباره برخی اختلاف‌نظرها بین مقام معظم رهبری و آیت‌ا... هاشمی ‌رفسنجانی،‌ گفت: ایشان مصلحت ملی و انقلاب را برتر از هرچیز دیگر می‌دانستند، حتی اگر علیه نظر ایشان باشد. ایشان ]آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی[ این شجاعت را داشتند که نظرشان را می‌گفتند؛ اما اگر به جایی می‌رسید که باید نظر خودشان را بازگو کنند یا نظر مقام معظم رهبری، نظر مقام معظم رهبری را ترجیح می‌دادند. در زمان امام(ره) هم همین‌طور شد. بارها ایشان در رابطه با مسئله جنگ با امام صحبت کردند. اگر قبول می‌کردند که هیچ؛ ولی اگر قبول نمی‌کردند، تبعیت می‌کردند. این نکته مهمی است...
در دوره‌ای که امام از دنیا رفتند، بسیاری از ناظران بدخواه در دنیا مثل غربی‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها همچنین صهیونیست‌ها که دلشان نمی‌خواهد چنین نظامی پابرجا و مقتدر باشد، آرزو داشتند پس از فوت حضرت امام(ره)، اوضاع ایران به‌هم بریزد. «علی اکبر ولایتی» در رابطه با اینکه آیا برخی موضع‌گیری‌ها که منتهی به تظاهرات علیه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی می‌شد، نوعی تندروی و پیش‌افتادن از رهبری تلقی می‌شود، گفت: حتما تندروی است. هرکس می‌خواست بداند جناب آقای هاشمی در اظهار نظری که احیانا مخالف دیدگاه نظر رهبری است تا کجا حاضر هستند بایستند، یا از خودشان می‌پرسید یا به رفتارشان نگاه می‌کرد...»(4)
«مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی با حواشی خاصی همراه بود. بخش عمده‌ای از این حواشی در سایه حضور برخی شخصیت‌های سیاسی در میان جمعیت اتفاق می‌افتاد. ازجمله آنها اعتراضاتی بود که مردم حاضر در مراسم پس از دیدن رئیس سازمان صداوسیما از خود نشان دادند. در این مراسم؛ خبرنگار ایلنا خود شاهد صحنه برخورد مردم با علی عسگری بود. منتقدان درحالی‌که به شدت وی و سازمان متبوعش را به باد انتقاد گرفته بودند؛ شعارهایی علیه عملکرد رسانه ملی که بی‌محابا آن را میلی می‌نامیدند؛ سرداده بودند. جمعیتی که عسگری را در میان گرفته بودند و سعی در نزدیک شدن به وی را داشتند درحالی‌که با فشار محافظان وی بلافاصله از اطراف او پراکنده می‌شدند؛ جملاتی از این دست را با صدای بلند می‌گفتند: شورش را درآورده‌اید.... این چه وضع برنامه‌سازی هست... یکجانبه‌گرایی را بس کنید.. دشنام به هاشمی را بس کنید... اعتراضات به حدی بود که علی عسگری وادار به واکنش شد و به خبرنگار ما گفت: "ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم."»(5)

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1-نقل از خبرگزاری‌های متعدد و مختلف و روزنامه ایران، 25/10/95، صفحه3

2- آرمان، 22/10/95، صفحه 9
3-خبرگزاری ایرنا، 26/10/95
4- شرق، 25/10/95، صفحه7
5- ایلنا، 23/10/95