سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 492

دولت دهم، دروغ‌گویی، قانون‌ستیزی و کینه‌توزی

به یقین به جز چهارده معصوم صلوات‌ا... علیهم اجمعین همه افراد ازجمله کلیه مدیران و مسئولان در معرض خطا و اشتباه هستند بنابه اعتقاد شیعه هر مرجعی نیز که برای به دست آوردن و رسیدن به حکم خداوند بزرگ کوشش کند و نظری را به اشتباه اعلام نماید از جانب خداوند منان یک پاداش و در صورت صدور حکم و دستور مطابق با واقع دو پاداش نصیب وی خواهد شد. اسلام‌شناسان به ما آموخته‌اند امیر و مامور، حاکم و محکوم، غنی و فقیر، زن و مرد، پیر و جوان، رئیس و مرئوس، وزیر و وکیل، ارباب و رعیت و فرمانده و فرمانبر از هر قوم و نژاد و طایفه باشند برتری و مزیتی بر دیگری نخواهند داشت مگر آن‌که تقوا و پرهیزکاریشان بیشتر باشد تشخیص آن هم به عهده پروردگار است. به جرأت می‌توان گفت و نوشت آنان که در برهه‌ای از زمان، احمدی‌نژاد را معجزه قرن نامیدند، نعوذبالله نامه‌اش را با نامه پیامبر اکرم(ص) مقایسه نمودند، وی را خواب‌نما کردند، اطاعت از وی را همانند اطاعت از خدا، یا پیامبر(ص) قلمداد نمودند، او را شبیه به شهید رجایی و یا همانند و گاه برتر از هاشمی و خاتمی دانستند شعار بود و شوخی، که نه تنها اکثریت ایرانیان بلکه جهانیان به این امر معترف و آگاه بوده و هستند. راقم این سطور اذعان دارد بسیاری از مدیران و مسئولان در دولت نهم و دهم از انسان‌های فرهیخته و خدمتگزار که برای پیشرفت نظام و ملت تلاش نمودند و نزد پروردگار ماجور می‌باشند اما متاسفانه رفتار رئیس دولت نهم و دهم گاه نشانگر این بود که شخصی قانون ستیز، حیف و میل‌کننده بیت‌المال، خود بزرگ‌بین است و با ادبیات سخیف و غیرفاخر صحنه‌های زشتی را به وجود می‌آورد.
نویسندگان یا دوستان اصولگرایی که معمولاً با نوشتن مقالاتی احمدی‌نژاد را مطرح می‌کنند و با ارائه آمار و ارقام خدماتش را می‌ستایند انصاف حکم می‌کند، به نکات زیر نیز توجه نمایند که جمع درآمدهای نفتی دوران ریاست جمهوری آن دولت حدود 145 میلیارد دلار از جمع درآمدهای نفتی کشور در دوران شش دولت قبل از وی یعنی از سال 1360 تا 1383 بیشتر بوده درحالی‌که سرمایه مردم ایران زمین هم در آن هشت سال به ثلث کاهش یافته است.!! آگاهان به مسائل اقتصادی مفهوم کلی توسعه را «زندگی بهتر، بهبود درآمد، کاهش فقر و بیکاری و نابرابری، دگرگونی در ساختارهای نهادی، اقتصادی، اجتماعی، اداری... آزادی سیاسی، عدالت اجتماعی، افزایش درآمد و اشتغال و نوآوری، افزایش ثروت، مردم سالاری، امنیت، رعایت حقوق نسل‌های حاضر و آینده، دسترسی به خدمات و امکانات، افزایش سطح فرهنگ، بهداشت و آموزش. حفظ محیط زیست و... می‌دانند»(1) حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور و رئیس سابق دیوان عدالت اداری می‌گوید: «وقتی مردم می‌بینند عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قانون‌گریز و قانون ستیز است به چه کسی اعتماد کنند؟ منتظری ادامه می‌دهد: یک آدم متخلف و مجرم (سعید مرتضوی) را خلاف قوانین سر کار می‌گذارد. دیوان عدالت اداری حکم می‌دهد که این کار خلاف قانون است، اما حکم را اجرا نمی‌کنند یا مصوبه را طوری تنظیم می‌کنند تا قانون را دور بزنند و حالا هم می‌بینیم دارد گندش درمی‌آید. این چیزی است که ما فریاد می‌زدیم و می‌گفتیم این فرد شایستگی تصدی چنین پست مهمی را ندارد. وی افزود: اگر حکم مرجع قضایی محترم شمرده نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هرکسی به خود اجازه می‌دهد هر کاری را انجام دهد.»(2)
علاوه بر پرونده‌هایی که تاکنون مطرح و بخش‌هایی از اختلاس، ارتشاء، سوء‌استفاده‌های اقتصادی برملا گردیده یا افرادی از نزدیکان دولت نهم و دهم زندانی شده‌اند و به قول معروف بخش‌هایی از کوه یخ نمایان شده است به عنوان نمونه به این نکته هم باید توجه داشت که: «...آنچه احمدی‌نژاد طی هشت سفر به نیویورک بیان کرد، قابلیت تطبیق و تلخیص در قالب یک یا حداکثر دو سخنرانی است و اینکه رئیس جمهور ایران برخلاف اسلافش هر سال راهی امریکا شود و محورهایی را هر سال تکرار کند، مبنای مشخصی جز جا انداختن همان حرف‌ها را ندارد و چه بسا اگر پیشینیانش به چنین سفرهای زنجیره‌ای با چنین لشگری از همراه در هر سفر اقدام می‌کردند، از اتهامات سیاسی و امنیتی گرفته تا تضییع بیت‌المال و موارد متعدد دیگر برایشان بر جراید نقش می‌بست و سیل کاریکاتورها و حملات کلامی و نوشتاری دولت را از انجام سفر سوم نیز بازمی‌داشت، چه رسد به اینکه هشت سفر پیاپی بتوانند انجام دهند.»(3)
پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت احمدی نژاد می‌گوید: «احمدی نژاد راحت دروغ می‌گفت و مدیریت بلد نبود، اینکه نباید آنقدر با او مصالحه می‌شد،... او می‌گوید علی لاریجانی می‌گفت: من مانده‌ام احمدی‌نژاد چه پدیده‌ای است؟»(4)
مناسب است نظر خوانندگان را به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد جلب ‌نماید: «آن‌قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌‌دانتان پاره شود. ما یک ضرب‌المثل در فارسی داریم، کسی که حرف بیجا می‌زند و خارج از قدوقواره خودش صحبت می‌کند، به آن می‌گوییم یک کلام از مادر عروس. خطاب به اوباما و سران کشورهای غربی: آن ممه را لولو برد. آب را بریزید همان جایی که می‎سوزد... در حالی که وقتی مطلبی نوشته و نقد می‌شود اگر به کسی هم خورد، خورد. باید بخورد تا دردش بیاید. همه‌اش کشک است، طرف راه می‌رفت می‌گفت ابرقدرت، قدر قدرت…‌ ای...!!! باید چهار ماهواره به فضا پرتاب کنیم تا هر “ننه قمری” کلید آنرا پایین نیاورد. یک دختر 16 ساله به کمک برادرش در زیرزمین خانه‌اش انرژی هسته‌ای کشف کرده با هماهنگی رییس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، آن دختر هم‌اکنون در زمره دانشمندان هسته‌ای ایران قرار گرفته و اسکورت و راننده شخصی در اختیار دارد.»(5)
«بارها شنیده‌ایم که در دولت نهم و دهم در بعضی از جلسات یک صندلی خالی می‌گذاشتند شاید در آینده با نقل و درج خاطرات مشاوران و وزیران و کارکنان نهاد ریاست جمهوری واقعیت‌ها بیشتر عیان و مشخص گردد اما ماجرای «هاله نور» این بود که وی هنگام سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل به تلقین برخی اطرافیان، آن را باور کرد. پس از بازگشت، چون به قم آمد طی دیداری با آیت‌ا... جوادی آملی آن را مطرح ساخت، آن فقیهِ فیلسوف ومرجعِ دردآشنا وقتی از خیال‌پردازی‌های او آگاه شد و فهمید که در گرداب توهمات گرفتار شده است با استناد به حدیثی از پیامبر(ص) به طور جِد ایشان را به دوری از این مسائل دعوت فرمود.»(6)
 احمدی‌نژاد با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و گاه با روش‌های عوام فریبانه و پوپولیستی کار خود را پیش می‌برد و آن‌گونه که باید و شاید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی به نحواحسن وظیفه خود را انجام ندادند شگفتی بیشتر آن‌ بود که در وانفسای تحریم چه بر روزگار بهداشت و سلامت مردم آوردند «مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت و درمان در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفت: به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی‌توان ارز دارو را تامین کرد چون هرچه در جلسات علنی می‌گفتم تذکر می‌دادند آقای فلان ارز می‌دهد اما من می‌گفتم ارزی به ما نمی‌دهند و به لوازم آرایشی اختصاص دارد چون در اولویت‌بندی وزارت صنعت تجهیزات پزشکی اولویت هشتم اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم.دستجردی اضافه کرد: من اینها را مرتب به آقایان گزارش دادم اما آنها به این نتیجه رسیدند بنده را عزل کنند و بعد در روزنامه‌های دولتی خود نوشتند که وزارت بهداشت ارز دارو را برای واردات لوازم آرایشی استفاده کرده است و اینجا بود که واقعا دیدم چقدر انسان ببیند فردی نادرست کار می‌کند.»(7)
علمای دین و اخلاق، ادب انسان‌ها را بهتر از مال و ثروت دانسته و بی‌احترامی و کینه‌توزی نسبت به بزرگان قوم و هم نوع را ناپسند و مذموم شمرده‌اند.
 بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی برد
پرویز کاظمی می‌گوید: «بنده خاطره‌ای از رفتار آقای احمدی‌نژاد در مقابل آیت‌ا... هاشمی برای شما نقل می‌کنم. زمانی که به عنوان وزیر رفاه در کابینه حضور داشتم، قرار شد اعضای کابینه خدمت مقام ‌‌معظم رهبری برسیم. به همین دلیل همه وزرا و مسئولان در‌حیاط منتظر بودیم که آیت‌ا... هاشمی هم تشریف آوردند و رفتند روی یک نیمکت نشستند. پس از مدتی آقای احمدی‌نژاد وارد حیاط شدند و به دلیل اینکه جای دیگری برای نشستن نبود، مجبور شدند کنار آیت‌ا... هاشمی روی همان نیمکت بنشینند. با این وجود هنگامی که ایشان خواستند بنشینند، پشت خود را به آیت‌ا... هاشمی کردند و نشستند. در این زمان بسیاری از مسئولان دولت از این حرکت آقای احمدی‌نژاد ناراحت شدند، اما به روی خود نیاوردند. بنده همان زمان پیش خود فکر کردم آیت‌ا... هاشمی حداقل به اندازه سن شما مبارزه سیاسی کرده است. حداقل اگر احترام سابقه و مبارزات ایشان را نمی‌گذارید، احترام به بزرگ‌تر که از مهم ترین دستورات دین اسلام است و باید رعایت کنید. وضعیت به گونه‌ای بود که آقای احمدی‌نژاد در جلسات دولت نام آیت‌ا... هاشمی را به زبان نمی‌آوردند و به جای آن عنوان می‌کردند: «این آقا». مشخص نبود احمدی‌نژاد چه کینه‌ای از آیت‌ا... هاشمی دارد و به چه دلیل این رفتارهای نامناسب را انجام می‌داد. مساله دیگری که تاکنون رسانه‌ای نشده است، این بود که آقای احمدی‌نژاد به صورت رسمی همه وزرا را از ارائه گزارش به مجمع تشخیص مصلحت نظام منع کرده بود و اجازه نمی‌داد هیچ کدام از وزرا به مجمع رفت‌و‌آمد کنند. وضعیت به شکلی شده بود که اگر مجمع تشخیص مصلحت نیز از وزرا برای ارائه گزارش دعوت می‌کرد، رئیس جمهور مانع می‌شدند و اجازه چنین کاری را نمی‌دادند. احمدی‌نژاد می‌خواست به اصطلاح با «کل‌کل» کردن با آیت‌ا... هاشمی خود را بزرگ جلوه بدهد.»(8)
گرچه در 38 سال اخیر هریک از دولت‌ها اقدامات موثر و مفیدی انجام داده‌اند و انتقاداتی هم بر کار آنها وارد است اما نسبت دادن امور و مدیریت دولت به حضرت ولی عصر(عج) از ابداعات خطرناک رئیس دولت نهم و دهم بود. باشد که متخصصان و اسلام‌شناسان در این زمینه مردم را آگاه و مطلع نمایند. فرصت‌های دیگر می‌طلبد تا «بگم‌بگم‌ها» و داستان پخش نوار غیرقانونی در مجلس شورای اسلامی و اتهاماتی که در سال 88 به بعضی از مقامات وارد آورد و دیگر اعمال و گفتار مغایر با قانون و منطق و ادب محمود احمدی‌نژاد را به رشته تحریر درآورد.

مدیرمسئول

پی نوشتها :
1- سایت آوای ماغر، 16/6/1394

2- پایگاه بصیرت، 24/10/1392
3- بازتاب امروز، 8/5/1391
4- نامه نیوز، 13/2/1393
5- نامه نیوز، 22/5/1393
6- انتخاب، 2/11/1391
7- خبرگزاری فارس، 19/2/1393
8- آرمان، 3/11/1395