سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 495

نویسنده یزدرسا! آزموده را آزمودن پشیمانی ‌آرَد

در سی‌ونهمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تمام شهرها و بخش‌ها و روستاها عموم مردم ایران زمین اعم از زن و مرد، پیر و جوان، دختر و پسر، کودک و نوجوان، شیعه و سنی و اقوام مختلف به دور از اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای در راهپیمایی 22 بهمن ماه جاری شرکت نموده و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان گلگون کفن و تکریم در برابر ایثارگران، آزادگان و جانبازان و مدافعان این سرزمین به‌ویژه مجاهدان راستین در 8سال دفاع مقدس با هماهنگی و همدلی از تهدیدهای دولت‌های مستکبر و استثمارگر اعلام انزجار و نفرت نمودند، اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدال‌گرا، به اصطلاح چپ و راست و میانه‌رو، روحانی و دانشگاهی، کشاورز و فرهنگی، ملی و مذهبی، کارگر و کارخانه‌دار، تاجر و کاسب و استاد و شاگرد نشان دادند در برابر دشمن مشترک و تهدیدهای احتمالی علیه نظام و کشور در یک صف واحد می‌ایستند و از دین و میهن و آئین، پاسداری و دفاع خواهند کرد. در واقع جای شهدا در بهار انقلاب خالی بود تا نظاره‌گر امنیت و آزادی حاصل از مجاهدت‌های افتخارآمیز خود باشند. شعاردهندگان علو درجات آنان را از درگاه پروردگار یکتا خواستار بودند و به یقین می‌دانستند در بارگاه با عظمت الهی متنعم خواهند بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر سوئد با اشاره به راهپیمایی با شکوه 22 بهمن امسال گفتند: «سالگرد انقلابها در دنیا به صورت تشریفاتی و با انجام رژه نظامی در حضور تعدادی از نخبگان و سیاسیون برگزار می‌شود اما در ایران، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک جشن واقعی است که به‌دست خود مردم و با حضور همه قشرها برگزار می‌شود. ایشان این حضور پر شور و مثال‌زدنی را نشانه‌ای شگفت‌انگیز و بی‌بدیل از نشاط و آمادگی ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: تحلیلگرانی که از دور درباره ایران قضاوت می‌کنند، از درک این عظمت عاجز هستند...»(1)
رئیس جمهور در میدان آزادی در 22 بهمن ماه گفت: «امروز امام خمینی(ره)، آیت‌ا... طالقانی، شهید مطهری، بهشتی، هاشمی‌رفسنجانی و بسیاری از بزرگان، سرداران و دلاوران در میان ما نیستند، دغدغه ما همان دغدغه‌های 38 سال پیش است. دغدغه ما دغدغه پیشرفت، معنویت، عدالت، آزادی و حاکمیت ملی است و در یک کلمه دغدغه ما تحقق کامل جمهوریت و اسلامیت است... امروز روز احقاق حقوق شهروندی تک‌تک افراد این ملت است. امروز روز کرامت همه مردم این سرزمین است. امروز روزی است که همه باید احساس برابری در برابر قانون را با همه وجود لمس کنند. این جناح و آن جناح، جوان و پیر، مدیر و غیرمدیر، مسئول و غیرمسئول؛ آن زمانی انقلاب ما به اهداف بلندش رسیده است که تمام افراد این ملت، همه 80 میلیون در برابر قانون برابر باشند. امتیازخواهی و ویژه‌خواری در کشور ما برای همیشه رخت بربندد... وقتی انقلاب به قله رسیده است که اعتماد ما به همدیگر به سرمنزل کمال رسیده باشد... می‌دانیم نخبگان، اندیشمندان، هنرمندان، ‌دانشگاهیان، ‌تشکل‌ها، زنان و اقوام ما خواستار فضای بازتر و مناسب‌تر برای فعالیت‌های خود هستند و از تنگ‌نظری‌ها، گله دارند. باید دست به دست هم دهیم و با فساد و ویژه‌خواری در این کشور بجنگیم و مبارزه کنیم. تا فساد هست رونق اقتصادی ممکن نیست و پیشرفت مورد انتظار این ملت و این دولت امکان‌پذیر نیست. هنوز در این جامعه مشکلات فراوان اجتماعی داریم. هنوز حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، بی‌کاری و فقر داریم. این به آن معناست که راه انقلاب را با مدیریت جهادی باید ادامه دهیم و البته ادامه خواهیم داد و با وجود خواست بدخواهان به همه اهداف بلند انقلاب به حول و قوه الهی دست خواهیم یافت... در ماه‌های آینده قدرت خودمان را مثل امروز در پای صندوق آرا در برابر بدخواهان، قدرت‌ها و استکبار جهانی نشان خواهیم داد. زبان گویای ملت ایران، صندوق رأی خواهد بود. در پی ساختن کشور بزرگ ایران، ایرانی آزاد، آباد و مستقل هستیم. همه در پیروی از رهبر معظم انقلاب در پی اجماع و آشتی و انسجام ملی هستیم. پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب هدف بلند ماست و به 38 سال انقلابمان افتخار می‌کنیم...»(2)
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا عارف مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب را وحدت و همبستگی میان آحاد جامعه دانست و گفت: در شرایط حساس کنونی و با توجه به وضعیت ویژه‌ای که در منطقه حاکم است هیچ راهی جز وحدت در داخل خانواده انقلاب نداریم؛ جمهوری اسلامی ایران باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه نقش مؤثری ایفا کند و برای این کار نیازمند همبستگی در داخل کشور هستیم. وی با اشاره به طرح «گفت‌وگوی ملی» که از سوی فراکسیون متبوع وی دنبال می‌شود، گفت: اگرچه در ابتدا با تشکیل کارگروهی در داخل فراکسیون امید «گفت‌وگوی ملی» را در داخل پارلمان دنبال کردیم اما اکنون به صورت جدی موضوع «گفت‌وگوی ملی» را در سطح ملی برای رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده‌ایم دنبال می‌کنیم. رئیس فراکسیون امید تأکید کرد: گفتمان اصلاحات از حق خود به نفع منافع ملی عبور می‌کند و انتظار داریم بزرگان کشور در عملیاتی شدن گفت‌وگوی ملی به فراکسیون امید کمک کنند.
«پیرو سخنان اخیر اصلاح‌طلبان درباره «آشتی ملی» بود که برخی خبرنگاران، به سراغ مسئولان رفتند و نظر آنان در این باره را جویا شدند. چنانکه آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سؤال ایلنا در مورد طرح آشتی ملی عنوان کرد: آشتی ملی زمانی معنا دارد که در اصول اساسی اختلاف داشته باشیم که نداریم. علی شمخانی نیز در خصوص ساز و کار آشتی ملی گفت: 22 بهمن نماد آشتی ملی است. علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، «گفت‌و‌گو» و «دست برداشتن از برخی روش‌های غلط» را بهترین راه رفع اختلافات داخلی خواند و گفت: برای رفع برخی اختلافات داخلی، بهترین راه گفت‌و‌گو و دست برداشتن از برخی روش‌های غلط است که نتیجه‌ای ندارد. وی با بیان این که«باید از سختگیری‌های بیجا دست برداریم و رفتارمان عادلانه‌تر باشد» ادامه داد: اختلافات اساسی در کشور وجود ندارد؛ چون همه گروه‌های سیاسی، انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند و فقط گاهی در روش‌ها اختلاف وجود دارد که باید آنها را به هم نزدیک کنیم. محمد علی آبادی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی در مورد اینکه آیا رفع حصر بخشی از این سازو کار آشتی ملی هست یا نه گفت: بله چرا نیست، اختلاف‌نظر طبیعی است اما آشتی ملی واجب است. وی ادامه داد: منافع ملی کشور ایجاب می‌کند روابط جناح‌های مختلف خوب باشد و دیدگاه‌های مختلف بلا مانع است.»(3)
اما در این شهر و دیار بعضی از خبرنگاران یا نویسندگان از جمله نویسنده سایت «یزدرسا» در دروغ‌گویی و افتراء و تهمت زدن به برخی از مدیران و مسئولان و فعالان سیاسی و یا کسانی که در انقلاب اسلامی سوابق درخشان و افتخارآمیز مبارزه با رژیم ستمشاهی داشته‌اند گاه از روزنامه‌نگار «توپخانه‌نشین» مرکز کشور پیشی گرفته و گوی سبقت را ربوده‌اند و بی‌محابا به جای انتقاد و اعتراض که آن هم باید با ادب و رعایت حرمت قلم همراه باشد عنان نویسندگی را رها نموده و با زشت‌ترین کلمات و عبارات به دیگران حمله می‌کنند. شگفت آن‌که فراموش نموده‌اند در پی حمایت مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی و یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) و اقدام ارزنده و تحسین برانگیز دکتر محمدرضا عارف اکثریت مردمان صبور و مومن و پر تلاش استان که در روز 22 بهمن برای اثبات همدلی و همیاری با دیگر هم‌وطنان خویش در راهپیمایی شرکت نمودند در سال 92 در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و به ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی رای دادند و در سال 94 دیدند و شنیدند که در این استان همانند تهران بزرگ و یا در بسیاری از شهرها و مناطق دیگر تعداد زیادی از مخالفان دولت یازدهم و یا کسانی که علیه برجام شعار می‌دادند و مصاحبه می‌کردند نیز به مجلس شورای اسلامی راه نیافتند. اخیراً وکیل حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در پی ادعای «سردار نقدی» که گفته بود آقای خاتمی از پادشاه عربستان برای کارهای سیاسی خود پول گرفته است به دادگستری شکایت کرده اما خبرنگار یزدرسا به جای استقبال از این امر و در نهایت قضاوت را به عهده قوه قضائیه گذاشتن برای حمایت و پشتیبانی خطی و گروهی از «سردار نقدی» نه تنها به حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی اهانت نموده بلکه قوه قضائیه را زیر سؤال برده و می‌نویسد: «رئیس دولت اصلاحات به عنوان یکی از چهره‌های اصلی دخیل در فتنه با ثبت این شکایت، بزرگترین و معنادارترین محکومیت را برای خود ثبت کرد و علنی‌تر از هر زمانی پوچ بودن ادعاهای چند سال قبل خود را نمایان کرد!! اگر زمانی او و دوستانش رأی «جمهور» را نادیده گرفتند و نظام را متهم کردند به اینکه قبل از برگزاری انتخابات، نتیجه آن را مشخص کرده بود، حالا وی شکایتی را در دادگاه ثبت کرده که قبل از برگزاری دادگاه نتیجه آن مشخص است و آن هم عبارت است از: رسوایی و روسیاهی کسانی که زمانی با لگد پرت کردن!! به «قانون» هزینه‌هایی خسارت بار را بر کشور تحمیل کردند»(4)
آیا این امر ظلم به مردم و کشور نیست که خبرنگار یا نویسنده سایتی که احیاناً از بیت‌المال و بدون مجوز سرپا نگه‌داشته شده است نظر و آراء مردم را نادیده گرفته و باتوجه‌به اینکه می‌بیند در محافل و مجالس اکثر مردم یزد نه فقط هنگام نام بردن از شهید محراب آیت‌ا... صدوقی و معلم اخلاق شادروان آیت‌ا... سید روح‌ا... خاتمی بلکه هرگاه نامی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی هم برده می‌شود صلوات می‌فرستند و ابراز احساسات می‌کنند خود را به فراموشی بزند و به خواست جامعه احترام نگذارد و علاوه بر آن رعایت اصول اخلاقی و شرعی و قانونی ننماید چه نیکوست فعالان سیاسی و اصول‌گرایان منصف، این عده از نویسندگان را موعظه کنند و به آنها گوشزد نمایند! آزموده را آزمودن پشیمانی ‌آرَد، حداقل کمی آرام‌تر و آهسته‌تر تا اردیبهشت ماه 1396 صبر و تحمل پیشه کنند، تا مشیت و اراده پروردگار چه باشد؟

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1-پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، 23/11/95

2-شرق، 23/11/95
3-روزنامه ایران، 23/11/95
4-یزدرسا، 10/11/95