سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 503

حامیان سیدابراهیم رئیسی و خطرات شبیه‌سازی

آیت‌ا... علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد با قراردادن عکس دامادش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در کانال تلگرامی خود از کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حمایت کرده و در زیر عکس رئیسی آیه شریفه 109 سوره مبارکه صافات را آورده که خداوند علیم به حضرت ابراهیم(ع) سلام داده است. قصد و نیت امام جمعه مشهد هرچه باشد درج آیه قرآن و ذکر نام پیامبر اولواالعزم حضرت ابراهیم(ع) زیر عکس کاندیدای ریاست‌جمهوری ذهن عده‌ای را به این نکته سوق می‌دهد که اگر قصد مقایسه و تطبیق باشد مردم خاطرات خوبی از این‌گونه شبیه‌سازی‌ها ندارند و شایسته نیست باتوجه به نوع معرفی در روایات و معارف اسلامی شیعی از مقام و منزلت ویژه و الهی پیامبران(ص) و امامان معصوم(ع) در این راستا شبیه‌سازی کرد، یا حتی در سطوح بسیار پایین‌تر مانند شهیدان بزرگواری چون آیت‌ا... شهید بهشتی و محمد علی رجائی و... برابری کرد و این‌گونه مقایسه‌ها غیرمنطقی و قیاس مع‌الفارق است. در تفسیرالمیزان ذیل آیه 109 سوره صافات آمده است:
«خداوند دعوت توحیدی ابراهیم را در امت‌های آینده زنده و پابرجا نگه‌داشت تا همواره از او به عنوان قهرمان توحید یاد شود و سپس خدای متعال خود به ابراهیم(ع) تحیت و درود می‌فرستد آن هم درودی که از شدت عظمت قابل توصیف نیست...»(1)
تمام کاندیداها با هر اسم و نام‌خانوادگی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند یا اگر برای ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت هم نشده باشند اما به عنوان یک فعال سیاسی در صورتی که مرتکب جرم و تخلفی نشده‌اند مورد احترام جامعه هستند چون در جوامع اسلامی امتیاز هر فرد به صرف لباس و مدرک دانشگاهی و حوزوی و تخصص در رشته‌ها و علوم مختلف و جنسیت و قومیت و زبان و نژاد و اصل و نسب نیست تنها برتری افراد اعم از زن و مرد، امیر و مامور، حاکم و محکوم، غنی و فقیر و به اصطلاح ارباب و رعیت، تقوی و پرهیزگاری است و تشخیص آن با علام‌الغیوب است و بس. در سال‌های اخیر مردم صبور و انقلابی ایران در این زمینه‌ها خاطراتی دارند که تکرار آن را خوشایند نمی‌دانند. گروهی اداره امور دولت را به حضرت حجت(عج) منتسب می‌کردند، گاه از خواب‌نما شدن فردی سخن گفته می‌شد، روزی از قول راننده تاکسی قصه‌هایی می‌سرودند، برفراز بعضی از منابر نامه رئیس دولت وقت را نعوذبا... به نامه رسول اکرم(ص) تشبیه می‌کردند و.... در نهایت دیدیم که چه به روزگارمان آمد و اگر خواست پروردگار و اقدامات دولت روحانی و تایید مقام رهبری «باهمه کارشکنی‌های استکبار و در رأس آن امریکا» نبود نمی‌دانیم با چه وضعی روبرو بودیم؟ گرچه سیاست‌های دولت یازدهم همانند دیگر دولت‌ها هم باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد چون هیچ‌یک از مسئولان نمی‌توانند رفتار و کردار خود را غیرقابل انتقاد بدانند.
آیت‌ا... علم‌الهدی می‌داند هنگامی که آقای فخرالدین حجازی، نماینده اول مردم تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی که در حضور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سخنان خود را با جمله «باَبی اَنْتَ وَ اُمّی» آغاز کرد و محتوای سخنرانی او در تجلیل از مقام والای امام بود با گلایه شدید امام رحمه‌ا... علیه روبرو شد و در جواب وی گفتند:
«من خوف این را دارم که مطالبی که آقای حجازی‏‎ فرمودند درباره من، باورم بیاید.‏‎ ‎‏من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان برای من یک غرور و‏‎ ‎‏انحطاطی پیش بیاید. من به خدای تبارک و تعالی پناه می‌برم از غرور. من اگر خودم را‏‎ ‎‏برای خودم نسبت به سایر انسانها یک مرتبتی قائل باشم، این انحطاط فکری است و‏‎ ‎‏انحطاط روحی. من در عین حال که از آقای حجازی تقدیر می‌کنم که ناطق برومندی‏‎ ‎‏است و متعهد، لکن گله می‌کنم که در حضور من مسائلی که ممکن است من باورم بیاید‏‎ ‎‏فرمودند...»(2)
مقام معظم رهبری در تاریخ 12/8/1380 در دیدار با جوانان اصفهان که قبل از سخنرانی ایشان یکی از حاضران مقام رهبری را «علی زمان» خوانده بود گفتند:
«وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا اسم مبارک ولی ‌عصر روحی فداه را می‌آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‌آورند، بنده تنم میلرزد. آن حقایق نور مطلق، با ما که غرق در ظلمتیم، بسیار فاصله دارند. ما گیاه همین فضای آلوده‌ی دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچکترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشی فداشده در کربلای امام حسین علیه‌السّلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمیشویم. اما آن‌چه که حقیقت است، این است که ما به عنوان مسلمانانی که راهمان را شناخته‌ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروی خود را برای این راه گذاشته‌ایم؛ با همه‌ی وجود در این راه حرکت میکنیم و ادامه خواهیم داد...»(3)
در هر دوره از انتخابات برگزیدن اصلح با رأی‌دهندگانی است که پای صندوق‌های رأی حرف آخر را می‌زنند و هر نامزدی که حائز اکثریت رأی شد بعد از طی مراحل قانونی و تنفیذ حکم از سوی مقام رهبری رئیس‌جمهور کشور خواهد بود که به عنوان دومین مقام مملکت باید به وظایف خطیر ریاست‌جمهوری عمل نمایدو اطرافیانش هم بدانند رئیس‌جمهور همانند دیگران نه تقدسی دارد، نه ته مانده آب لیوان و غذای بشقاب او شفابخش است، نه دست کشیدن بر عبا و یا لباسش تبرک می‌باشد بلکه مردم او را به عنوان خدمتگزاری مدیر و مدبّر و امین انتخاب نموده‌اند و البته باید عموم ساکنان این مرزوبوم و رسانه‌ها در طول دوره کاری، عملکرد رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان و دولتمردان را نظارت کرده و اگر انتقادی و پیشنهادی دارند آزادانه و منصفانه مطرح سازند. در سوگندنامه رییس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به این نکات اشاره شده است:
«پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور می‌باشد و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیتهایی که بر عهده‏ گرفته‏ است به کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد و از هرگونه خودکامگی بپرهیزد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) علیهم‏السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به او سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.»(4)
حامیان حجت‌الاسلام رئیسی به خوبی می‌دانند از وظایف هر مدیر عالی مقام شاغل در قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیگیری اجرای دقیق قوانین مصوب و رعایت حقوق شهروندی و مبارزه با فساد و ارتشاء و اختلاس و رانت‌خواری و تامین امنیت اجتماعی می‌باشد. در سال‌های اخیر حوادث و فجایع دردناک و تاسف‌باری چون جنایت کهریزک رخ داد عده‌ای از هموطنان، زندانی، شکنجه و کشته شدند. ماجرای مرگ افرادی چون زهرا کاظمی و ستار بهشتی و توقیف و تعطیلی بسیاری از نشریات و احضار عده‌ای از فعالان سیاسی مردم را نگران کرد و مجلس شورای اسلامی را به تحقیق و تفحص واداشت، عده‌ای از مقامات و مسئولان سابق نظام را با لباس زیر و دم‌پایی در دادگاه محاکمه کردند و قبل از صدور حکم تصویر آنان را بر صفحه تلویزیون نشان دادند در حالی که قاتلان و جانیان و مفسدان و رشوه‌گیرندگان و اختلاس‌کنندگان کلان را با حرف اول نام و فامیل معرفی می‌نمایند و تصویرشان را شطرنجی نشان می‌دهند. در تاریخ هشتم خرداد ماه 1392 دادستان سابق تهران که این اتفاقات در زمان مسئولیتش رخ داده بود به خبرگزاری فارس اظهار داشت: ما به عنوان دادستان به تکلیف خود عمل کرده‌ایم و هیچ‌وقت نیز از کرده خود پشیمان نیستیم و بحث‌های سیاسی و نامهربانی‌ها ثواب جهاد مقدسی است که در آن شرکت کرده‌ایم از اقدامات انجام شده پشیمان نیستم و به تکلیف عمل کرده‌ام... مدتی بعد، دادستان معزول، جان‌باختگان کهریزک را شهیدان مظلوم نامید و نوشت: در این وقایع خونبار امام شهیدان روحشان آزرده و قلب رهبر معظم انقلاب و ملت شهید پرور ایران عموماً و خانواده‌های داغدار خصوصاً مکدر و جریحه‌دار گردید...!!! انتظار مردم علاقه‌مند از کاندیدای منتخب حجت‌الاسلام رئیسی این است که در جلسات سخنرانی انتخاباتی و در مناظرات تلویزیونی اعلام نماید در زمانی که از مقامات تاثیرگذار قوه قضائیه بوده است چه اقداماتی در زمینه مبارزه با فساد و جلوگیری از ظلم و ستم و رعایت حقوق شهروندی انجام داده و یا چه واکنشی درباره جنایت کهریزک و مسببین آن داشته است تا اعضای ستاد انتخاباتی ایشان مراتب را به سمع و نظر مردم برسانند ضمناً اعلام گردد آیا در چند ماه اخیر تعداد غذاهای نذری بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) نسبت به گذشته افزایش یافته و چرا؟ یا مجانی بلیطی در اختیار علاقه‌مندان به زیارت حضرت رضا(ع) قرار گرفته است؟ در زمان تبلیغات پخش سیب‌زمینی و توزیع بسته‌های حمایتی، شرکت در جلسات عزا و عروسی، آوردن مردم از اطراف با وسایل نقلیه، شام و ناهار دادن به صدها نفر مستمع، برپایی مراسم میهمانی و بریز و بپاش‌ها، پانشینی با فقرا از سوی هر کاندیدایی صورت گیرد به حق مورد اعتراض و انتقاد بسیاری از مردم قرار می‌گیرد و انجام این امور رفتاری عوام‌فریبانه یا به اصطلاح پوپولیستی تلقی شده و در تاریخ انتخابات ثبت و ضبط خواهد شد. نکته آخر این‌که بعضی از دانشمندان و ادیبان نظیر دکتر سید جعفر شهیدی و... در بعضی از مقالات تحلیلی و علمی که به رشته تحریر درآورده‌اند قطعاتی از آیات شریفه قرآن‌کریم یا روایاتی از معصومین بزرگوار صلوات‌ا... علیهم اجمعین در مطلع مقالات خود به عنوان یک نشانه که با بحث مرتبط باشد آورده‌اند (به کتاب قیام امام حسین(ع) تالیف دکتر سید جعفر شهیدی مراجعه شود) اما جای بسیار تاسف دارد که از این روش در معرفی یک فرد به عنوان کاندیدای انتخابات به ناروایی بهره‌برداری گردد.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- «خلاصه تفسیرالمیزان»، جلد چهارم، صفحه 100

2- «صحیفه امام(ره)»، جلد 12
3- دیدار جمعی از جوانان‌ اصفهان با رهبر انقلاب، 12/8/1380
4- نقل از اصل 121 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران