سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 504

پاسخ روحانی و جهانگیری به ادعاهای قالیباف

به دنبال درج سرمقاله شماره 503 با عنوان «حامیان سید ابراهیم رئیسی و خطرات شبیه‌سازی» ضمن ارائه توضیحاتی در این شماره مناسب می‌داند از محمد باقر قالیباف درخواست ‌گردد دلایل رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی را اعلام نماید. گرچه رأی مجلس قابل احترام و اجرا می‌باشد اما نحوه رأی‌گیری و لابی‌گری‌های به‌عمل آمده در مجلس شورای اسلامی نشانگر این معنی است که تعداد زیادی از نمایندگان و بسیاری از مردم و فعالان سیاسی موافق با تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران بودند و مدیریت شهرداری تهران به‌ویژه نحوه واگذاری‌های املاک را قابل نقد و بررسی می‌دانستند.
«نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 132 رای موافق، 90 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، با ضرورت انجام این طرح تحقیق و تفحص مخالفت کرده و به رد آن رای مثبت دادند. درحالی‌که از ابتدای قرائت گزارش فضای صحن علنی مجلس ناآرام بود و نمایندگان با تردد مکرر در لابه‌لای صندلی‌های پارلمان با یکدیگر مذاکره می‌کردند، محمود صادقی نیز در سخنانش درباره ضرورت انجام تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران چند بار از رییس جلسه درخواست کرد تا فضای صحن را آرام کند، زمانی که نوبت به رای‌گیری نهایی رسید، این تشنج‌ها اوج گرفت و موافقان و مخالفان تفحص با نشان دادن عدد‌های دو و چهار با انگشتان دست نظر خود را اعلام می‌کردند...»(1)
مگر نه این‌که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به‌ویژه به دنبال واگذاری‌های املاکی که نام نجومی بر آن گذاشته شد از مطالبات گسترده افکار عمومی بود؟ سازمان و مدیری که عملکردش شفاف باشد نباید از بررسی و محاسبه نگرانی داشته باشد.
رحمت‌ا... حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیش از شروع آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال 95 با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم. وی مدعی شد که وقتی برادر عضو کمیسیون... 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم. وی با بیان اینکه این اقدام مجلس جای تاسف دارد گفت: این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است. طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در پی واگذاری املاک بدون رعایت ضوابط خاص به افراد خاص در مجلس کلید خورد که در کمیسیون عمران و در صحن علنی این تحقیق و تفحص رای نیاورد و رد شد.»(2)
محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی می‌گوید زیبنده نیست فردی که به‌دنبال ریاست‌جمهوری است از نظارت بر عملکردش هراس داشته باشد اگر سازمان تحت نظر وی به خود اطمینان دارد باید از این تفحص‌ها استقبال کند تا چنانچه شبهه‌ای وجود دارد برطرف شود.
«فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران از فشار سنگینی که از سوی حامیان و اطرافیان شهردار تهران صورت گرفته خبر می‌دهد و از غیبت عده زیادی از نمایندگان در مجلس و عدم پای‌بندی برخی از آنان به نگاه غیرسیاسی به فساد می‌گوید و از مردم پوزش می‌خواهد و می‌نویسد تلاش ما در برابر ابزارهای پیدا و پنهان برخی صاحبان قدرت کافی نبود...»(3)
مسجد جامعی نیز ادعای محمد باقر قالیباف در مورد دستور تعطیلی شورایاری‌ها توسط دولت را دروغ می‌داند و بعضی از اقتصاددانان از وعده افزایش یارانه‌ها اظهار شگفتی می‌کنند و می‌گویند به عنوان نمونه پرداخت یک چهارم حداقل حقوق به یک فرد بیکار چه دردی را دوا می‌کند و از چه محلی تامین می‌گردد و از عملکرد شهردار تهران و تناقض‌گویی‌های او و وعده‌های عوام‌فریبانه و پوپولیستی کاندیدایی که هوای پاستور کرده است اعتراض می‌کنند آن هم در صورتی که پرونده وی حکایت از تراکم فروشی و بلند مرتبه‌سازی و تخریب باغ‌های سرسبز و خرم پایتخت دارد که علاوه بر مشکلات پیش آمده سبب افزایش آلودگی هوای تهران شده است!!
در مناظره روز جمعه 8/2/96 جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: «...چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ 700 هزار شیعه عربستانی که می‌توانست برای گردشگری ایران مفید باشد را از دست دادیم. بله آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. حمله‌کنندگان به سفارت عربستان الان در کدام ستاد کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آن‌ها حمایت می‌کنند؟... فکر می‌کنم در زمینه مسائل اجتماعی با برخوردهای گازانبری امنیتی و قضایی مشکل حل نمی‌شود و بدتر از آن این است که با کتک زدن دست‌فروش‌ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت، فرهنگی منتقل می‌شود که در شهرستان‌ها مادر دست‌فروش سیلی بخورد آن روز مثل این بود که به صورت من سیلی زده باشند... مشابه من در دور هشتم ریاست‌جمهوری هم بود که هم وزیر دفاع و هم معاون آقای خاتمی کاندیدا شد و هیچ‌کس نگفت طبیعی نیست جریان اصلاح‌طلب را از همه حقوق محروم کرده‌اید من به عنوان نماینده جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام دفاع کنم و بگویم بعضی چه کرده‌اند می‌خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد و دولت نهم و دهم با کشور و سرمایه‌های اجتماعی چه کرد؟ با آقای هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کرد؟ آن فضای سیاسی همه را خانه‌نشین کرد. دولت نهم و دهم در فضای اقتصادی 700میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند. جز بیکاری چه چیزی به یادگار گذاشتند؟ میزان شغل در سال 1384 بیست‌ودومیلیون بود و در سال 1391 میزان شاغلین 22 میلیون بود همان رئیس‌جمهور سابق مدام می‌گفت دو سال دیگر بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم! آقایان عزیز ریشه‌کن کردن بیکاری راهکار دارد...»(4)
مناظره جمعه 8/2/96 چندین بار به صحنه رقابت تن به تن شهردار تهران و رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری بدل شد.
«پس از اصرار قالیباف بر مواضعش دال بر صادق نبودن دولت یازدهم و حرکت احمدی‎نژادی‎ای که انجام داد؛ رئیس جمهور گفت: من می‌خواستم درباره سرمایه‌های اجتماعی و کل مسائل اجتماعی جمع‌بندی داشته باشم؛ منتها چون سه نسبت به من داده شد که نادرست بود و نمی‌دانم که بعد فرصت دارم یا نه، می‌خواهم از همین فرصت استفاده کنم و توضیح دهم. رئیس جمهور ادامه داد: من درباره برنامه 100 روزه قبلا هم گفتم که معمولا در دنیا افرادی که کاندیدا می‌شود یک برنامه 100 روزه و یک برنامه چهارساله دارند، من هم در پایان 100 روز گزارش دادم که چه کارهایی انجام دادم که یکی از آنها توافق ژنو بود. بنابراین این کار کاملا روشن است و نحوه بیان باید روشن شود. روحانی گفت: مسئله دوم درباره شغل است که گفتند من در مصاحبه گفتم اگر بتوانیم گردشگرها را جذب کنیم و بیش از 10 میلیون گردشگر جذب شود... سخن روحانی ناتمام ماند چراکه مجری از پایان وقت او خبر داد؛ اما روحانی به سخنانش ادامه داد و به سومین موضوع خلافی که به او نسبت داده شده بود اشاره کوتاهی کرد و گفت: صادرکننده‌ها سالها پیش جلسه گذاشتند؛ من در مراسمشان سخنرانی کردم. آنجا جایزه آوردند و گفتند شما جوایز را بدهید. من اصلا نمی‌دانستم آنها کی هستند و جوایز را دادم.... در این زمان قالیباف به میان سخن روحانی آمد و گفت: رئیس محترم قوه قضاییه مصاحبه کردند که ایشان به ستاد شما کمک کردند، چطور او را نمی‌شناختید؟ این پدیده زشت است که به دوربین نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید. روحانی گفت: آقای قالیباف خواهش می‌کنم، اتهام نزنید. ستاد من این موضوع را تکذیب کرد و همه شنیده‌اند. قوه قضائیه هم نگفتند که به ما کمک کرده است. گفتند آن آدم مفسد مدعی کمک شده، آدم که از یک مفسد نقل قول نمی‌کند!...»(5)
راقم این سطور با احترام به هر شش کاندیدای ریاست‌جمهوری آرزو می‌کرد ای کاش نمایندگان حسن روحانی و محمدباقر قالیباف در نشست مشترکی درباره ادعاهای فوق‌الذکر تحقیق و بررسی بیشتری به‌عمل می‌آوردند تا بر صفحه تلویزیون و درحالی‌که بسیاری از مردم در داخل و خارج نظاره‌گر این مناظره بودند آن مطالب ردوبدل نمی‌شد و حداقل بدون تامل و بررسی کاندیدایی این ادعاها را مطرح نمی‌کرد. مناسب است روسای تمام ستادهای انتخاباتی با صدور اطلاعیه‌ای به هر طریق که صلاح بدانند اذعان کنند رسیدن به جامعه مطلوب و درخور با شعارهای عوام‌گرایانه و پوپولیستی امکان‌پذیر نیست. به یقین برای چند روز ریاست‌جمهوری و وزارت و حکومت سزاوار و شایسته نیست خدای ناکرده کاندیداها، وعده‌هایی که اجرا شدنی نیست بدهند و یا به یکدیگر تهمت و افترا بزنند. در شرع مقدس اسلام دروغ مذمت شده و رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرماید:
«از دروغ دوری کنید، اگرچه نجات خود را در آن بپندارید، زیرا هلاک شما در آن است. کسی که دروغ را وسیله‌ای برای موفقیت می‌داند، از بی‌آبرویی و رسوایی آن پس از کشف غافل نباشد. گناه کاری که دروغ را وسیلة تبرئة خود می‌شمارد، بداند که گناهش در کتاب بزرگ جهان محفوظ است و محوشدنی نیست، بایستی منتظر باشد که روزی به کیفر گناهش برسد و داور بزرگ عالم، حکمش را دربارة او اجرا خواهد کرد. برفرض،‌چند روزی مردم را گول بزند و گناه کارش نخوانند، ولی وجدان خودش گناه کارش می‌داند، اضافه بر این دیری نخواهد پایید که دروغش برملا گردد و نزد خلق نیز روسیاه شود.»(6)
بدون شک راه‌انداختن ستادهای تبلیغاتی و تلاش‌ حامیان و هواداران هریک از نامزدها، پخش برنامه مناظرات رادیو تلویزیونی، حضور کاندیداهای ریاست‌جمهوری در صدا و سیما و در برنامه‌ها و جلسات و مراسم متعدد بدین منظور است که مردم صبور و انقلابی و دین‌دار و میهن دوست از هر قوم و دسته و مذهب و با هر خط‌مشی سیاسی برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی را مشاهده و بررسی‌های لازم را بنمایند و در نهایت هریک از 6 نفر حائز رأی اکثریت گردید اصلح و بعد از طی مراحل قانونی رئیس‌جمهور می‌باشد و هر ایرانی دوستدار کشور خود را موظف می‌داند برای پیشبرد امور، همگامی و همکاری لازم را بنماید. به امید آن روز

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- ایلنا، 24/12/1395، 2- ایسنا، 24/12/1395، 3- خبرگزاری آنا، 24/12/1395، 4- جماران، 8/2/1396، 5- خبرآنلاین، 8/2/1396، 6- «دروغ»، آیت‌ا... سیدرضا صدر به اهتمام سید باقر خسروشاهی، صفحه 42