سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

انعکاس آیینه شماره 505

رعایت حقوق شهروندی همراه با رفاه اقتصادی

افرادی که به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام نموده و مراحل قانونی را طی کرده و مورد تایید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفته و به مردم معرفی شده‌اند از رجال سیاسی و مذهبی و به عنوان مدیر و مدبر شناخته می‌شوند بنابراین شایسته است کاندیداها و حامیان و طرفدارانشان در مراسم و جلسات و سخنرانی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی دروغ نگویند، به یکدیگر اهانت نکنند، هریک دیگری را امریکایی و انگلیسی و... معرفی ننماید. می‌طلبد دارندگان تریبون‌های رسمی، واعظان و سخنوران، ائمه‌جمعه و جماعات، دانشگاهیان، فرهنگیان، کارگران، زنان و مردان و فعالان سیاسی در جهت‌گیری‌های سیاسی و حزبی و گروهی اصول اخلاقی و اسلامی را درنظر بگیرند. 29 اردیبهشت ماه که مردم پای صندوق‌های رأی می‌روند نامزدی که آرای اکثریت را کسب کرد بعد از طی مراحل قانونی اصلح می‌دانند و بر صندلی ریاست‌جمهوری تکیه می‌زند و به‌عنوان دومین مقام رسمی کشور اداره امور مملکت را به عهده می‌گیرد اما اگر کاندیداهایی ادعاهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی مطرح کنند، شعارهای غیرقابل اجرا بدهند، به دیگر کاندیداها و یا هواداران آنها اهانت نمایند چون اخبار با سرعت برق پخش می‌گردد و عموم مردم به‌علت در اختیار داشتن منابع خبری در جریان امور قرار می‌گیرند بدون‌شک بلافاصله دروغ مدعیان آشکار شده و اظهارنظرهای آنان مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد. آیا کسی از حامیان کاندیدایی می‌تواند به شرح زیر نامزد مورد حمایت خود را معرفی نماید؟
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در حسینیه تهرانی‎های مشهد می‌گوید: «در انتخابات نباید به دنبال شاد کردن دشمنان و منافقان باشیم بلکه باید از خدا بخواهیم کسی که هیأتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه‌گر با فساد باشد انتخاب شود. باید خط را بشناسیم و ببینیم چه کسی غیرت دارد و همان را انتخاب کنیم. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه غیرت حضرت حمزه باعث شد مسلمان شود و همین غیرت او را سیدالشهدا کرد افزود: برخی غیرت ندارند برای بیکاری جوانان تلاشی نمی‌کنند و منتظرند بیگانه دست ما را بگیرد. افرادی که با بیگانه می‌سازند و توجهی به بی‌حجابی و بدحجابی ندارند غیرت ندارند و همین باعث می‌شود که برخی افراد به خاطر نداشتن امکانات فاسد و گناهکار شوند.»(1)
آیا شورای نگهبان صلاحیت منافق و دشمن شادکن را احراز می‌کند؟ آیا یکی از شرایط معرفی‌شدگان «تقوی» نیست؟ آیا وعده‌های دولت نهم و دهم از قبیل پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد ایرانی و واگذاری یک‌هزارمترمربع زمین به هر خانواده و ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی و رفع بیکاری و به مجازات رساندن زالوصفتان و زراندوزان که اسامی آنان همیشه ادعا می‌شد در جیب و کیف احمدی‌نژاد است تحقق یافت؟ آیا با دادن چهل‌وپنج هزار تومان یارانه و اعمال سیاست‌هایی که منجر به تحریم‌های گوناگون توسط دشمنان مردم این سرزمین شد تورم و گرانی بیش‌از چهل درصدی برای مردم رقم نخورد؟ آیا گرانی کمر مردم را نمی‌شکست؟ آیا افزایش یارانه‌ها تا 5 برابر امکان‌پذیر است؟ بنابراین چرا برخلاف سخنان ریاست مجلس، اقتصاددانان و فعالان سیاسی بعضی از کاندیداها وعده‌های غیرعملی می‌دهند؟
آیت‌ا... مکارم شیرازی مطلبی با عنوان «الزامات و بایسته‌های اخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی» که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان منتشر شد آورده است: «‌آسیب تدلیس و مسائل را برخلاف واقع نشان دادن از جمله آسیب‌هایی است که روند انتخابات را تهدید می‌کند؛ لیکن انتظار این است که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده‌های غیرعملی و نادرست داده نشود، دادن وعده‌های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که در مسیر انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند.» آیت‌ا... مکارم شیرازی با بیان اینکه «تأسف‌آور است که بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده‌هایی می‌دهند که فراتر از اختیارشان هست و آیا این وعده‌ها مصداق دروغ نیست؟»، افزود: «این وعده‌ها مصداق یک نوع تقلب است که برای به دست آوردن آرا، دروغ می‌گوید و تدلیس می‌کند. به این دلیل که چهره واقعی کارش را برخلاف نشان می‌دهد حتی می‌شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت. نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد. خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهی سنگینی دارد». وی تخریب دیگران از طریق تهمت،‌ دروغ بستن، غیبت و ‌تحقیر کردن را ازجمله مهمترین آسیب‌های تبلیغات انتخاباتی دانست و با دعوت نامزدها به بیان واقعیت‌ها گفت: «این که سیاه‌نمایی شود و تخم یأس برای پیشرفت خود در آینده بپاشند گناه کبیره است. بلکه کاندیداها باید به معرفی و تبیین برنامه‌های خود بپردازند.»(2)
«علی لاریجانی برای چهارمین بار در 10 روز اخیر از نامزدها خواست تا شأن مجلس را در وعده‌های خود رعایت کنند. او قبلاً هم تأکید کرده بود که بسیاری از وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه اقتصادی بدون تأیید مجلس قابل اجرا نیست. همزمان آیت‌ا... امینی، از علمای قم و عضو مجلس خبرگان رهبری هم در واکنش به برخی از نامزدهای انتخاباتی گفت که «وعده دروغ ندهید و بدگویی نکنید.» در همین حال نماینده شیراز در مجلس از تهیه نامه‌ای از سوی جمعی از نمایندگان درباره وعده‌های فراقانونی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری خبر داد.»(3)
مردم به عیان مشاهده می‌کنندگردانندگان ستادهای انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی به‌ویژه در استان یزد معمولاً مدیران و نمایندگان دولت نهم و دهم هستند که بدرستی سوابق و عملکرد آنها را می‌دانند بنابراین از رئیسی باید ‌پرسید نظرش درباره حقوق شهروندی چیست؟ گرچه بلافاصله پاسخ می‌دهد مردم می‌خواهند درآمد داشته باشند، بیکاری نباشد و حقوق شهروندی در واقع انشانویسی است. حسن روحانی گفته بود اگر به ریاست‌جمهوری برسد حقوق شهروندی را تدوین می‌کند و به قول خود وفا کرد چون شهروندان از هر قوم، نژاد، زبان و مذهب معتقدند باید برابر با قوانین مصوب بین مردم عدل و انصاف رعایت گردد، بدون محاکمه و برگزاری دادگاه صالح کسی ممنوع‌التصویر نگردد، همگان حق اعتراض و انتقاد داشته باشند، و مسئولان امر پاسخگوی عملکرد خود باشند بنابراین خواست عموم رعایت حقوق اجتماعی و فرهنگی و آزادی براساس اسلام و قانون می‌باشد. در این شهر آیا گردانندگان ستادهای انتخاباتی رئیسی جلسات مجوزدار را تعطیل نکرده‌اند؟ آیا در برابر قانون‌شکنی‌ها، دروغ‌ها، حیف‌ومیل‌ها، ادعاهای کاذب در دوران دولت نهم و دهم اعتراض و انتقادی نمودند؟ آیا قائل به حقوق شهروندی همشهریان خود بودند؟ تدوین حقوق شهروندی و رعایت و اجرای آن خواست طبیعی عموم هموطنان می‌باشد و طرح و بحث و اجرای آن نه تنها انشاءنویسی نیست بلکه وظیفه همه دولتمردان است که به اصول آن پای‌بند باشند. حسن ختام مقاله به ترجمه و شرح مختصری از آیه 4 و 5 سوره شریفه «قریش» اختصاص می‌یابد که خداوند دستور می‌دهد کسی را عبادت کنید که توأمان و در کنار یکدیگر به شما امنیت و آزادی عطا نمود و از گرسنگی نجات داد. خداوند می‌فرماید: «پس باید خدای یگانه کعبه را بپرستند، همان که آنها را در هنگام گرسنگی طعام داد و آنان را از ترس و خطر ایمن ساخت...» آیت‌ا... سیدمحمود طالقانی در شرح و توضیح این آیه می‌نویسد: از مفهوم این آیه چنین برمی‌آید که پس از نجات از گرسنگی و تامین امنیت می‌توان مردم را به توحید و پرستش خداوند دعوت نمود. مگر مردمی با گرسنگی و نبودن آزادی و آسایش می‌توانند بخود آیند تا از بندگی خدایان زمین برهند و به خدای زمین و آسمان روی آرند؟(4)

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- خبرآنلاین، 4/2/96

2- روزنامه ایران، 17/2/96
3- روزنامه ایران، 16/2/96
4- «تفسیر پرتوی از قرآن»، قسمت دوم از مجلّد آخر، صفحه 27