سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 529

دولت به رسانه‌های مستقل، صریح و شجاع نیاز دارد

دولت تنگناها و محدودیت‌هایی برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های مردم دارد

آیینه یزد - دولت به رسانه‌های مستقل، صریح و شجاع نیاز دارد

ایرنا: معاون‌اول رئیس‌جمهوری در آیین گشایش بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، گفت: «همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم و حس همدلی و هم‌نظری با رسانه‌ها پیدا کنیم». اسحاق جهانگیری افزود: «ما نباید از رسانه دوری کنیم یا به رسانه‌هراسی روی آوریم. از رسانه نباید ترسید، با رسانه باید کار کرد؛ حتی اگر زبان نقد آن تند باشد. رسانه و مطبوعات جای گفتن و شنیدن و آگاهی‌دادن و محل نقد صحیح است». جهانگیری با بیان اینکه مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی، عنوان کرد: «روزنامه مزرعه محبت است، نه کشتزار نفرت. دولت به وجود رسانه‌های مستقل، حساس، صریح و شجاع نیاز دارد که آن را هم به سود دولت و هم به سود جامعه می‌داند». معاون‌اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه برای اداره کشور است، گفت: «هرکس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند، حتما به راه اشتباهی خواهد رفت و در آن اشتباه منابع کشور را هدر خواهد داد. هنر رسانه و مطبوعات این است که به موقع زنگ‌ها را به صدا درآورند که مسیرهای اشتباه اصلاح شود». او ادامه داد: «ما مسئولان باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران و از تعطیلی هر رسانه‌ای و بی‌کارشدن شاغلانی که در این حوزه مسئولیت دارند و از زیان‌دهی مطبوعات و از عدم اقتصادی‌شدن مطبوعات دل‌نگران باشیم. جوانمرگی مطبوعات، به هر دلیلی اقتصادی، سیاسی و قضائی توسعه‌نیافتگی کشور است. توسعه‌نیافتگی مطبوعات روی همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت».

دولت برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های مردم محدودیت‌هایی دارد
معاون‌اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت دستاوردهای بزرگی داشته است، عنوان کرد: «بعضی وقت‌ها ما عددهایی را می‌گوییم و دوستان از روی خوش‌جنسی یا بدجنسی می‌روند آن را جمع می‌زنند و بر اساس این عدد تحلیل می‌کنند که واقعا این کار اشتباه است. اگر همین‌طوری و اتفاقی است که اشکالی ندارد و باید آن را تصحیح کنند و اگر هم عمدی در کار بوده است، خوب نیست؛ چراکه این کارها، کارهای اخلاقی نیست». جهانگیری گفت: «دولت تنگناها و محدودیت‌هایی برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های مردم دارد؛ بنابراین برای بازشدن دست دولت در این مسیر از همه رسانه‌ها انتظار کمک داریم. از شبکه‌های اجتماعی، نهادهای مدنی، احزاب و جریان‌های سیاسی می‌خواهم برای مشارکت جدی در جهت منافع ملی که لازمه رفاه و بهبود زندگی مردم و بازار تولید و اشتغال و پیشبرد اقتصاد مقاومتی در کشور است، دست به دست هم دهیم». او افزود: «ما برای مقابله جدی با فساد نیازمندیم که شما رسانه‌ها به صحنه بیایید؛ چراکه فساد نهادینه شده است. وقتی فساد نهادینه می‌شود که عدم پاسخ‌گویی و شفافیت باشد. رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها از صحنه کنار باشند. این فساد باید از کشور ریشه‌کن شود و این کار با حضور رسانه‌های آزاد شدنی است. رسانه‌ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند».

پیشگیری در حوادث باید به مطالبه عمومی تبدیل شود
معاون‌اول رئیس‌جمهوری همچنین در مراسم تجلیل و معارفه رئیسان جمعیت هلال‌احمر، گفت: «در‌صورتی‌که مردم مسئله پیشگیری را مطالبه‌گری کنند، دولت‌ها مجبور می‌شوند به آن عمل کنند؛ چرا‌که جزء مطالبات بحق مردم است و دولت‌ها به‌واسطه رأیی که از مردم می‌گیرند، به این‌گونه مسائل حساس هستند و نسبت به آن متمرکز می‌شوند». به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری ادامه داد: «آمد‌ و رفت مدیران طبیعی است و موضوع پیچیده‌ای نیست، هر کدام دوره مسئولیتی را قبول می‌کنیم، مهم این است که وقتی از مسئولیت می‌رویم، آنچه را که در توان داشتیم، برای پیشرفت کشور انجام داده باشیم». او با اشاره به اینکه زلزله، خشکسالی و سیل از جمله حوادثی است که مردم بسیار از آن رنج می‌برند، گفت: «باید برای این مسائل راهکارهای اصولی پیش‌بینی کنیم. متأسفانه در برخی از مناطق با زلزله‌ای به قدرت کم در درجه ریشتر، تلفات انسانی به‌عمل می‌آید». معاون‌اول رئیس‌جمهوری به تلفات جاده‌ای اشاره کرد و افزود: «متأسفانه مسئله تصادف جاده‌ای در کشور ما در هیچ کشوری چنین شرایطی را ندارد. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در دولت تلفات جاده‌ای از 28 هزار نفر امروز به 16 الی 17 هزار نفر کاهش یافته است. مطمئن هستیم که اگر همه نهادها بر این مسئله تمرکز کنند، تلفات جاده‌ای را به حد استاندارد و متوسط جهانی می‌رسانیم و در کشور این ظرفیت وجود دارد».