سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 531

دستگاه‌ها همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند

آیینه یزد - دستگاه‌ها همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند

رییس جمهور: لازم است همه دستگاه‌های مسئول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار، با همکاری حداکثری و در اختیار گذاردن همه امکانات موجود، نسبت به امدادرسانی آسیب دیدگان اقدام کنند.


در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران بخصوص مردم عزیز استان کرمانشاه، تأکید کردند: همه دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و اندوه فراوان خبر زمین‌لرزه در غرب کشور را که به جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان عزیز و زخمی شدن جمعی بیشتر انجامیده و خسارات بسیاری پدید آورده است، دریافت کردم. وظیفه‌ی مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آوار برداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاه‌های دولتی چه نظامی و چه غیرنظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند. اینجانب از اعماق دل، این حادثه‌ی تلخ و مصیب‌بار را به ملّت ایران بخصوص به مردم عزیز استان کرمانشاه و بویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض می‌کنم و متضرعانه از خداوند متعال می‌خواهم که این محنت و رنج را مایه‌ی جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید. از همه‌ی کسانی‌ که می‌توانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست می‌کنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند. والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه‌ای- 22 آبان 1396

دستورات رئیس جمهوری به اعضای دولت
رئیس جمهوری در نخستین اقدام، یکشنبه شب با وزیر کشور تماس گرفت و دستور داد همه امکانات کشور بویژه استان‌های همجوار برای اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تأمین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز نیز در تماس تلفنی با هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، علاوه بر اطلاع از تازه ترین گزارش امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان، دستورات لازم را صادر کرد. همچنین دیروز با دستور رئیس جمهوری، هیأتی مرکب از وزیران کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس جمعیت هلال احمر و تیمی از نهاد ریاست جمهوری در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند. مطابق دستور روحانی، این هیأت که ریاست آن با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور است، موظف است علاوه بر رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان، گزارش اقدامات انجام شده را به رئیس جمهوری ارائه کند. روحانی در ادامه پیگیری‌های خود، در گفت‌وگو با وزیر نیرو، آخرین گزارش‌ها از وضعیت تأمین آب و برق این مناطق را دریافت و دستورات لازم را برای تسریع در رفع مشکلات مناطق زلزله‌زده در این زمینه‌ها صادر کرد.

دستور به جهانگیری برای مدیریت عالی امدادرسانی
رئیس جمهوری همچنین صبح دیروز در دستوری به معاون اول خود، اسحاق جهانگیری، علاوه بر تکرار دستور قبلی خود مبنی بر بسیج همه امکانات کشور برای مناطق زلزله‌زده، مدیریت عالی این اقدامات را نیز به او محول کرد. روحانی در این دستور نوشت: پیرو دستوراتی که شب گذشته (یکشنبه شب) برای بسیج تمام امکانات موجود کشور بویژه استان‌های همجوار برای اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تأمین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده به وزیر محترم کشور داده شده است، ضروری است با توجه به وسعت این حادثه دردناک که متأسفانه به از دست دادن یا مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان عزیز بویژه در استان کرمانشاه منجر شد، جنابعالی ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی رادراینجهت بسیج کنید.

پیام رئیس جمهوری به زلزله زدگان
علاوه بر این اقدامات و پیگیری‌ها، رئیس جمهوری با صدور پیامی، ضمن ابراز همدردی با همه آسیب دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استان‌های غربی کشور، به آنان اطمینان داد دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب دیدگان خواهد بود. روحانی در این پیام با بیان اینکه از ابتدای وقوع این حادثه دردناک و در تماس مستمر با استاندار کرمانشاه و وزیر کشور دستورات لازم برای امدادرسانی و نجات آسیب دیدگان داده شد، و معاون اول رئیس جمهوری نیز مأموریت یافت با نظارت و مدیریت عالی، همه امکانات کشور در بخش‌های دولتی، عمومی، نظامی و نهادهای مردمی را در این جهت هماهنگ و بسیج کند، خاطرنشان کرد: در عین حال لازم است همه دستگاه‌های مسئول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار، با همکاری حداکثری و در اختیار گذاردن همه امکانات موجود، نسبت به امدادرسانی، اسکان مناسب و تأمین نیازهای آسیب دیدگان اقدام کنند.

هیأت دولت سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد
هیأت دولت با صدور اطلاعیه‌ای سه شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. متن این اطلاعیه به شرح ذیل است: « و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون »
حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور که جان باختن و مجروح شدن و بی خانمانی تعدادی از هموطنانمان در این منطقه و خصوصاً مردم صبور استان کرمانشاه را در پی داشت، مایه تأسف و اندوه فراوان ملت ایران شد. هیأت دولت ضمن عرض تسلیت این حادثه ناگوار به مقام‌معظم‌رهبری، ملت ایران و خصوصاً مردم شهید پرور و جان برکف استان کرمانشاه و عموم بازماندگان این حادثه تلخ و ناگوار در غرب کشور و ضمن ابراز همدردی و آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه، به جهت احترام به همه قربانیان و همدردی با خانواده محترم آنان و کلیه حادثه دیدگان، سه شنبه بیست و سوم آبان ماه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می‌کند. هیأت دولت همچنین ضمن قدردانی از کلیه نیروهای امدادی حاضر در مناطق زلزله زده، مجدداً تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را موظف به ارائه خدمات به حادثه دیدگان کرد.