سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 532

آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی: طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند

حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی: من زمانی در تلویزیون گفتم یک روزی مردم ریش را تیغ می‌زدند ولی در زمان ما با ریش تیغ می‌زنند.

آیینه یزد - آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی: طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند

آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی کم شدن محبوبیت طلبه‌ها در جامعه را نگران کننده دانست و گفت: نوع طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود. وی ورود طلاب به فعالیت‌های سیاسی را یکی از عوامل مهم کم شدن محبوبیت آنان دانست و افزود: بسیاری از افراد تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ یک بازاری محترم این کار را نمی‌کند که یک طلبه انجام می‌دهد؛ طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یک سری ارشادات کلی داشته باشد اما وارد شدن طلبه‌ها به این وادی صلاح حوزه و طلبه نیست. قم از نظر معلومات آن‌طور که باید باشد نیست خیلی‌ها در اوّلیات فقه مانده‌اند اما از آنها به عنوان مجتهد یاد می‌شود. یکی از مسائلی که الان با سابق فرق کرده است مسأله اخلاق و تقوای طلبه‌هاست. آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی، آسیب ندیدن «نوع روحانیت» را برای دوام برنامه‌های دینی ضروری دانست و از طلبه‌ها خواست با رفتار صحیح خود با مردم به ترمیم چهره‌ این قشر کمک کنند.

جایگاه و نفوذ کلام روحانیت در جامعه تغییر کرده است
سید مهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز و استاد اخلاق با تأیید کاهش نفوذ کلام روحانیت گفت: این یک واقعیت است که جایگاه و نفوذ کلام روحانیت خیلی تغییر کرده است، تغییری که ناشی از تفاوت در عملکردهاست. وی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین با یادآوری نقش روحانیت در زندگی عادی مردم پیش از انقلاب تصریح کرد: روحانیون در امور موضوعی بیرونی دخالت نمی‌کردند. هیچ‌گاه نمی‌گفتند چه چیزی بپوشید؛ اما می‌گفتند مواظب باشید که اسباب زحمت را برای یکدیگر به وجود نیاورید. در باب حجاب هم چون جامعه حجاب را آن‌طور نپذیرفته بود، روحانیت هم اصراری نداشتند؛ چرا که باید نصیحت زمانی بیان شود که قابل پذیرش باشد. احکام دین هم این‌طور نیست که همه جا به یک صورت باشد. به عبارت دیگر وقتی شرایط به نحوی است که بعضی احکام که در یک جامعه پذیرفته شده نیست و حتی موجب تقابل می‌شود را نباید گفت. وی ادامه داد: یک نماز جمعه داریم نگاه کنید بین مسئولان و مردم چقدر فاصله است. یک میله گذاشته‌اند، صف بسته‌اند، راه نمی‌دهند و بیرون می‌کنند. ما هیچ‌وقت این چنین نبودیم حتی امام خمینی(ره) هم اینگونه نبود و در میان مردم بودند. طباطبایی ادامه داد: با پیروزی انقلاب، روحانیت مدیریت را به‌دست گرفت و خودش مجری شد، اما آنچه را که تا آن روز نهی می‌کردند، خود دچارش شدند. یک مورد و دو مورد هم نداشتیم، آنقدر دایره تخلفات زیاد شد که مرحوم امام(ره) دستور تشکیل دادگاه ویژه روحانیت را دادند که مبادا آبروی طیف روحانیت زیر سؤال برود. وی ادامه داد: نمی‌شود بگویم تو نخور، خودم بخورم یا تو نرو خودم بروم؛ این مسائل ضررهای زیادی را متوجه جامعه کرد. نخستین ضربه از سوی مصادرات وارد شد یعنی اول انقلاب مصادره‌ها زیاد شد و پس از آن روز به روز دایره منع‌ها افزایش پیدا کرد و نکن نکن‌ها زیاد شد. لذا اعتبار از بین رفت؛ نشنیدن (صدای) مردم جای شنیدن را گرفت، بی‌توجهی به جای توجه به مردم غالب شد. همواره پیام داده شد که مردم ساده زیست باشید اما برخی خودشان بر مدار ساده‌زیستی پیش نرفتند. عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آنچه موجبات ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم را فراهم کرد این بود که مردم از قشر روحانیت دوگانگی دیدند، ادامه داد: من نمی‌توانم بگویم دینداری کمتر شده است. ممکن است به برخی از دستورات دین عمل نکنند. همیشه همین‌طور بوده زمان شاه هم داشتیم. ما جاهایی می‌رفتیم که خانم‌ها همه سر باز بودند ولی وقت نماز همه چادر سفید سر می‌کردند نماز می‌خواندند. همین الان کسی را داریم که چادر و مقنعه دارد ولی نماز نمی‌خواند... من زمانی در تلویزیون گفتم یک روزی مردم ریش را تیغ می‌زدند ولی در زمان ما با ریش تیغ می‌زنند. این استاد اخلاق ادامه داد: یک نکته بسیار مهم و خطرناک این است که اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با مفهوم دینداری و سکولاری در اذهان گره خورده و این خطر است. تا می‌گویید یک نفر اصولگراست، می‌گویند دیندار است و اصلاح‌طلب بی‌دین است. همین حرف‌ها باعث جدایی مردم شده است... بعضی اصولگراها آمدند همه را بی‌دین حساب کردند. حالا به جایی رسیدند که اصلاح‌طلب‌ها روی کار هستند و نمی‌توانند بگویند همه اینها که رأی دادند، بی‌دین هستند. لذا می‌گویند دیندارها منزوی شده‌اند. نه نشده‌اند. همه اینها که رأی داده‌اند هم دیندار هستند. شما اشتباه می‌کردید. اشتباه می‌گرفتید. دیندار را همان می‌دانستید که خود می‌دانید.
عصر ایران می‌نویسد از یک روحانی که در تلویزیون می‌گوید بادمجان اولین موجودی بود که ایمان آورد تا منبری معروف که می‌کوشد با تقلید صدای جومونگ مردم را به سمت خودش جذب کند و برنامه‌هایش در صدا و سیما پوشش گسترده دارد، همه و همه بیانگر خالی شدن تلویزیون ایران از روحانیون عالم عامل است، روحانیانی که علم دارند و به علمشان هم عمل می‌کنند. منبع جماران- روزنامه ایران.