سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

هاشمی الگویی از شرح صدر، مدارا و نقدپذیری بود

هاشمی الگویی از شرح صدر، مدارا و نقدپذیری بود

آیینه یزد - هاشمی الگویی از شرح صدر، مدارا و نقدپذیری بودعضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: هاشمی شرح صدر داشت و تاثیر فقدان او در تحولات سیاسی دیده می‌شود. محمود صادقی با بیان اینکه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی شخصیت منحصر به فردی در انقلاب بوده و هیچ چیزی خلأ ایشان را پر نمی‌کند، گفت: هاشمی رفسنجانی برای خیلی از حوادث و وقایع سنگ صبور و لنگرگاه بود، در واقع مرد عبور از بحران‌ها و چالش‌ها بود. وی افزود: تاثیر فقدان وی در تحولات سیاسی دیده می‌شود. به عنوان مثال یکی از جاهایی که این خلأ حس می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ البته به طور کلی ایشان در هر جایی که حضور داشت، محور بود. همین طور در ابعاد بین‌المللی یا مساله فلسطین، هاشمی جزو پیشگامان بود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه البته به سیاست‌های اقتصادی وی نقد وارد است، گفت: بخش عمده سیاست‌های اقتصادی مثبت بوده اما در بحث هدایت اجتماعی به نظر خلأهایی هم ایجاد شده است. صادقی در پایان خاطرنشان کرد: هاشمی الگویی ازشرح صدر، مدارا و نقدپذیری بود که همین وی‍ژگی‌ها را به مسئولان هم می‌توان توصیه کرد.

صدا و سیما همچنان بر طبل دشمنی با هاشمی رفسنجانی می‌کوبد
روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به عملکرد صدا و سیما در برنامه‌هایی که به بهانه 9 دی پخش می‌شود، به این تفرقه‌افکنی‌ها انتقاد کرده و نوشته است: صدا و سیما این روزها همچنان بر طبل دشمنی خود با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی می‌کوبد. این رسانه به بهانه سالگرد راهپیمایی 9دی با پخش فیلم‌های مستند و میزگردهای یک سویه و غیرمنصفانه به طرح اتهامات بی‌اساس و ثابت نشده علیه افراد مختلف از جمله آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ادامه می‌دهد و در هیچ‌کدام از این فیلم‌های سفارشی سخنی از پیش‌بینی‌های دقیق این شخصیت برجسته انقلاب اسلامی از وقایع امروز ایران ارائه نمی‌دهد. این روزنامه همچنین با تأکید بر اینکه صدا و سیما همچنان با لجاجت حاضر نیست از بصیرت آیت‌ا... هاشمی در شناخت درست شرایط کشور و دوستان و دشمنان انقلاب و نیز اشتباه‌های هولناک کسانی که تا آخر از جریان انحرافی حمایت کردند سخنی به میان آورد، می‌نویسد: کمااینکه این روزها که در شهرهای مختلف، همایش‌ها و مراسمی به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برگزار می‌شود، به جای پخش اخبار آنها به تبلیغ علیه این یار دیرین امام می‌پردازد!

در حق آیت‌ا... هاشمی جفا کردند و اکنون پشیمانند
یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی گفت: خیلی‌ها در حق آیت‌ا... جفا کردند و اکنون پشیمان هستند و البته خیلی‌ها هم در حق ایشان جفا کردند و اکنون هیچ پشیمانی ندارند. بهروز نعمتی اظهار داشت: برخی انسان‌ها بسیار اثرگذارند و آقای هاشمی در شمار این انسان‌ها بود که از ستون‌های اصلی نظام و انقلاب به‌شمار می‌رفت و خلأ ایشان پس از رحلتشان به‌جد در جامعه به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی مشهود است. آیت‌ا... هاشمی عالم جلیل‌القدر اثرگذاری بود که توانایی حل بسیاری از مشکلات را داشت. هرچه جلوتر می‌رویم خلأ حضورنداشتن آیت‌ا... هاشمی در جامعه بیشتر بارز می‌شود. وی گفت: صلابت، صمیمیت، صبوری و وفاقی که بین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به وجود آورده بود، اثربخشی خوبی در جامعه داشت و بعید می‌دانم که کسی بتواند به این زودی‌ها خلأ ایشان را پر کند. به عنوان مثال ایشان در حل اختلافات مسئولان از همه رده‌های سیاسی توانمند بود. اگر ایشان اکنون حضور داشت شاید مسائل این روزهای قوه قضائیه و مساله‌سازی‌های رئیس‌جمهور سابق به وجود نمی‌آمد و حضور آیت‌ا... برای حل و فصل آنها خیلی کمک‌حال بود.

خاطرات یک شاهد عینی  از حضور آیت‌ا... هاشمی در حلبچه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنور که بیش از 15 سال دبیرکل کنگره شهدای روحانی سراسر کشور بود، در یادواره شهدای روحانی استان سمنان که ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 13 آبان 1382 در مصلای جمعه دامغان برگزار شده بود، به بیان خاطرات خویش از حضور آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در حلبچه پرداخت و گفت: «زمانی که نصف شهر حلبچه در دست ما و نصف آن در دست دشمن بود، آقای هاشمی‌رفسنجانی برای بازدید از شهر آمده بودند. من افتخار معیت ایشان را در آن مقطع داشتم. ایشان به آنجا آمدند و فرمودند که می‌خواهم از نزدیک صحنه جنگ را ببینم. فرماندهان نظامی می‌گفتند که دشمن در داخل شهر است و در غرب شهر درگیری تن به تن است. ولی این شخصیت بزرگوار فرمود: من فرمانده جنگ هستم و از نزدیک باید جنگ را ببینم. بالای ساختمان چندطبقه‌ای تشریف بردند. گلوله‌های دشمن از بیخ گوش‌ها رد می‌شد و ایشان صحنه جنگ را می‌دیدند. وقتی که پایین آمدند، صدای ناله‌ای می‌آمد. حضرت آیت‌ا... هاشمی حساس شدند، پیرمردی بود که شیمیایی وضعیت جسمیش را خیلی خراب کرده بود و از چشمهایش خون و آب جاری بود. ایشان خواست که پیرمرد را نوازش کند. محافظان گفتند: ایشان آلوده و شیمیایی هستند. ولی ایشان اعتنایی نکردند و پیشانی پیرمرد آلوده به شیمیایی را بوسیدند و نوازش کردند. یا وقتی از روستای عنب در شمال حلبچه بازدید می‌کردند، بنده پشت سر ایشان حرکت می‌کردم. وقتی اجساد مردم را می‌دیدند، قلب رئوف ایشان زیر فشار این صحنه‌های تالم‌آور بود و اشک از چشمهایشان جاری.» «حمزه خلیلی»

آیت‌ا... هاشمی از تخت به تخته کشانده شد و هیچ تکان نخورد
در آستانه فرارسیدن اولین سالگرد ارتحال آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، همایشی با عنوان بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با حضور جمع کثیری از طلاب، علما، دوستداران و خانواده ایشان، در تالار همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و با پیام آیت‌ا... العظمی جوادی‌آملی، آغاز شد. آیت‌ا... جوادی‌آملی در پیام خود به فضایل فراوان آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی فضایل فراوانی داشت که همه آنها زیر مجموعه خُلق عظیم ایشان جمع شدند. مستحضر هستید اخلاق یک خلقت ویژه‌ای است که انسان باید آن را بسازد؛ البته همان‌طوری که مسیح (سلام‌الله علیه) هیچ چیزی را خلق نمی‌کرد، مگر به اذن خدا، انسان سالک هم بخواهد درون خود را بسازد و فضایل اخلاقی را به صورت خلقت ویژه و خُلق درآورد، حتما «بإذن‌الله» است؛ منتها این عادت است و آن معجزت که همتا ندارد در حد مسائل عادی. آیت‌ا... جوادی‌آملی در بخشی دیگر از نامه خود به زندگی پر فراز و نشیب آیت‌ا... هاشمی اشاره کرده است. آیت‌ا... جوادی‌آملی در این بخش از نامه خود نوشت: او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد. معلوم می‌شود آن وقتی که روی تخت بود، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی بود، آن وقتی که روی تخته آمده، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی بود. معلوم می‌شود آنچه بیرون از جان این مرد بزرگ بود، در جان او اثر نگذاشت و این معنای اخلاق است و «لانعنی بالاخلاق الا» همین جمله قرآن کریم که فرمود: (و تثْبِیتا مِنْ أنْفُسِهِمْ) در این مراسم علمای سرشناسی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی، آیت‌ا... غرویان، آیت‌ا... غروی، حجت‌الاسلام قدرت‌ا... علیخانی، حجت‌الاسلام سعید صانعی فرزند ارشد آیت‌ا... صانعی، محمد هاشمی‌رفسنجانی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، یاسر هاشمی، فاطمه هاشمی و برخی دیگر از خانواده مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی حضور پیدا کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورحسین، دبیر سیاسی این همایش در این همایش گفت: شخصیت آیت‌ا... هاشمی برای ما حوزویان از جهات مختلفی دارای اهمیت است و از این رو باید به این جهات مهم توجه کنیم. آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی از این جهت که ملبس به لباس روحانیت بوده و بهترین زمان عمر خود را در محضر اساتید برجسته حوزه از جمله آیت‌ا... العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیت‌ا...‌العظمی محقق‌داماد و... گذراند، می‌توان گفت شخصیت‌شان در حوزه شکل گرفت و از این رو شخصیت ایشان و شناخت آن برای ما حوزویان بسیار مهم است. ایلنا