سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

تیتر یک شماره 548

مأموران شاه با گلوله و مسلسل و قنداق تفنگ مردم را مضروب و مجروح نمودند

در کشور ما ارباب‌رجوع تکریم نمی‌شود، مسئولان در این زمینه کوتاهی می‌کنند

آیینه یزد - مأموران با گلوله و مسلسل و قنداق تفنگ مردم را مضروب و مجروح نمودند

دهم فروردین 1357 روز قیام تاریخی مردم یزد در حمایت از شهدای تبریز در تقویم ماندگار شد؛ به همین مناسبت گزارش حضرت آیت‌ا... صدوقی به آیات عظام و مراجع تقلید به مناسبت حمله مزدوران شاه به مردم یزد در 10/1/1357 را می‌خوانیم:
به شرف عرض اقدس حضرات آیات عظام و مراجع بزرگ عالی مقام متع‌الله تعالی المسلمین بطول بقائهم الشریف می‌رساند، پیرو اعلامیه‌های صادره از ناحیه مقدسه مراجع عالی‌قدر تقلید، استان یزد مانند سایر استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌ها، روز پنجشنبه بیستم ربیع‌الثانی مطابق 10/1/57 که چهلمین روز شهدای تبریز و دومین چهلم شهدای قم بود، سراسر شهر تعطیل عمومی بی‌سابقه نموده، در مسجد روضه محمدیه مجلس مجلل و بی‌سابقه و کم‌نظیر تشکیل گردید. جمعیتی که از حوصله حساب افزون بود، در مجلس شرکت، با اشک چشم زائدالوصف به قرائت کلام‌ا... مجید و فاتحه، در سوک و ماتم نشستند و گویندگان مذهبی پس از عرض تسلیت به پیشگاه ولی الله المنتقم ارواحنا فداه، و یادآوری از فاجعه خونین و کشتار بیرحمانه آذربایجان خواسته‌های ملت شریف و نجیب ایران را به شرح زیر بیان داشتند:
1-اجرای قوانین و احکام مقدسه اسلام و مصونیت آن از تحریف و تعبیر و تفسیر به رأی.
2-از بین رفتن خفقان عمومی و دیکتاتوری و زندگی در پرتو آزادی معمول و مشروع.
3-نجات برادران زندانی از روحانی و دانشگاهی و بازاری که در راه دین زندانی شده‌اند.
4-بازگشت تبعیدی‌ها که در نقاط مختلفه کشور اقامت اجباری دارند و با ناراحتی بسر می‌برند.
مجلس ساعت 11 خاتمه یافت، مردم با کمال آرامش از مجلس خارج، با شعارهای مثبت خواسته‌های خود را تذکر دادند و به خانه‌های خود رهسپار شدند. قوای انتظامی که با گارد مسلح خیابان‌ها را بسته، پلیس و ژاندارم از پشت، جمعیت را تعقیب، مردم بی‌اسلحه و بی‌دفاع را از چهار طرف محاصره و به اتهام داشتن چاقو و پنجه بوکس به گلوله و رگبار مسلسل و باتوم بستند. مردم ناچار بودند که از کوچه عبور کنند، غافل از آنکه مأموران پلیس و ژاندارم قبلاً کوچه‌ها را سنگر گرفته و در آنجا نیز با گلوله و مسلسل و قنداق تفنگ مردم را مضروب و مجروح نمودند. عده‌ای که تاکنون شماره آنها معلوم نیست، شهید و چندین برابر زخمی گردیدند، و از دادن جنازه‌ها و عیادت مجروحین و دادن خون به آنها استنکاف، تا چه به آنها بگذرد!! و نیز در شب پنجشنبه و روز آن هرکس را در گوشه و کنار دیده دستگیر و این عمل تا کنون ادامه دارد. آنان را بدون پرسش سخت کتک زده و بدون ستر نموده، در زندان‌های نمناک بدون غذا و پوشاک جای داده، فحاشی حتی به مقدسات دینی نموده و می‌نمایند. و آنچه که تذکر داده شد، اندکی از بسیار است. این ضایعه بزرگ اسلامی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و به خانواده‌های داغدیده و مصیبت رسیده تسلیت و انتظار داریم که خدای قهار مسببین واقعه را کیفر دهد و این فاجعه جبران‌ناپذیر را تلافی فرماید. برای شادی روح شهدا مجلس ختم و یادبودی روز یکشنبه 1/ج1 مطابق با 20/1/57 در مسجد روضه محمدیه از ساعت 8 الی 11 صبح منعقد، شرکت عموم طبقات را خواستار و از مراجع بزرگ خواهانیم که هرگونه اقدامی را که لازم می‌دانند، بنمایند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته- محمدالصدوقی، 23/ربیع‌الثانی/1398، 13/1/57
حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدکاظم راشد یزدی» در یادواره شهدای دهم فروردین و دوازدهم فروردین که با حضور مسئولان و جمع کثیری از مردم دارالعباده یزد روز 9/1/1397 در مسجد حظیره برگزار شد، اظهار داشت: تنها عملی ماندگار و پایدار است که برای خدای متعال باشد.
وی با بیان این‌که بدون شک عملی که در آن رضای خدا در نظر گرفته نشده، ماندگار نبوده و ناپایدار است، افزود: ملت ایران از لحاظ ایستادگی بسیار خوب عمل کردند که نمونه آن هشت سال جنگ تحمیلی بود و الان هم از لحاظ بنیه دفاعی بسیار قوی هستیم و در مقابل همه دشمنان می‌توانیم به خوبی ایستادگی کنیم به شکلی که هیچ دشمنی جرات تهدید جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
راشد یزدی در ادامه با بیان این‌که ایران اسلامی در این سال‌ها از تهدیدات دشمنان کم نیاورده و نمی‌آورد گفت: اندازه‌ای که علیه دشمن شدت داریم نسبت به خودی‌ها رسیدگی نمی‌کنیم.
وی با اشاره به طعنه صدر اعظم آلمان به مسلمانان تصریح کرد: این مقام مسئول می‌گوید در دو کشور هند و چین که نزدیک به سه میلیارد جمعیت دارند، 85خدا دارند و بدون هیچ مشکلی باهم زندگی می‌کنند ولی مسلمانان که یک خدا نمی‌توانند با هم و بدون مشکل زندگی کنند، ببینید که کار مسلمانان به کجا رسیده که این‌گونه با ما صحبت می‌کنند.
راشد یزدی با اشاره به چهار ویژگی مسلمان از نگاه امام صادق(ع) گفت: صورت باز، زبان درست و صحیح، دست باز و قلب مهربان از ویژگی‌های فرد مسلمان است که باید هم در خانواده و هم در جامعه به خوبی رعایت شود.
وی با بیان این‌که در کشور ما ارباب رجوع تکریم نمی‌شوند تصریح کرد: مسئولان از مردم حقوق می‌گیرند ولی متاسفانه در دستگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، برخی که وظیفه‌شان رسیدگی به امور مردم است در این زمینه کوتاهی می‌کنند.
وی افزود: خون شهدا ریخته شد که مردم جمهوری اسلامی به راحتی زندگی کنند نه اینکه این همه دغدغه داشته باشند پس باید به کارهای مردم و ارباب رجوع به درستی رسیدگی شود.
راشد یزدی در پایان با تاکید بر این‌که اصل انقلاب نباید فراموش شود گفت: نباید به حاشیه‌های انقلاب پرداخت بلکه اصل و هدف انقلاب باید مد نظر قرار گیرد تا خون شهدا پایمال نشود.«ایسنا»