سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته نامه آیینه یزد

روی خط آیینه شماره 170

ترک تحصیل عامل مهم در بزهکاری نسل جوان 

دوره نوجوانی به دلیل تحولات بلوغ و بحران هویت مرحله‌ای از زندگی است که در آن بزهکاری افزایش یافته خطرات زیادی نسل جوان را تهدید می‌کند لذا به عقیده روانشناسان، نوجوانی و جوانی دوره سردرگمی و هیجان است. در این دوره هم به دلیل تغییرات هورمونی و هم به خاطر اضطرابهای زندگی خطا‌ها واشتباه کاری جوانان افزایش می‌یابد هر چند که از آنها درس هم خواهند گرفت.
در تعریف بزهکاری گفته‌اند: اقدام به عملی که بر خلاف موازین، مقررات و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه باشد از قبیل ولگردی، پرخاشگری فرار ازمدرسه دزدی و قتل، ضرب و جرح و . . . که در جوامع مختلف متفاوت است و از حیث نوع هم به طور کلی بر سه بخش تقسیم گردیده است.
 الف) بزه برعلیه اشخاص مثل ضرب و جرح ، ب ) برعلیه دارایی و مالیکت مثل دزدی، ج ) برعلیه نظم عمومی مانند فحشاء و خرید و فروش مواد مخدر.
حال اگر ما به انگیزه، علل و شرایط و قوع جرم درنسل جوان بپردازیم به این نتیجه می‌رسیم که ترک تحصیل می‌تواند عامل مهمی در سوق دادن جوانان به انواع مفاسد اجتماعی باشد چرا که تجربه نشان داده است بعضی از جوانانی که از مدرسه اخراج شده و به جای کسب و کار و لگرد کوچه و بازار شده‌اند شرایط نابسامان اجتماع، آنها را به ارتکاب جرم ترغیب کرده است خصوصاٌ اگر اجتماعاتی آشفته و پرخطر پیش روی آنها باشد که در چنین وضعیتی فرار از چنگال قانون کار اسانی بوده خود را در ارتکاب جرم آزاد می‌بینند پس باید سعی جوانان ما بر این باشد که از مدارس حداکثر استفاده را ببرند و با ادامه تحصیل وکسب تجربیات لازم آینده درخشان و پررونقی داشته باشند.
نوجوان با ورود به مدارس راهنمایی باید بداند که دوره کودکی گذشته است، دیگر نباید هم و غم او بازی کودکانه باشد بلکه باید آینده را در نظر بگیرد و برای فرداهای خود تلاش کند. چرا که حیات واقعی انسان در پرتو تحصیل علم است.
 آدم بیسواد کور بوده نمی‌تواند در زندگی اجتماعی شخصیتی پیدا کند به فرموده رسول خدا (ص): العلم نور یقدفه الله فی قلب من یشاء ( علم نور است به هر کس خدا بخواهد می‌دهد) پس عالم شدن هم لیاقت و شایستگی می‌خواهد.
 هرچند عده‌ای علم را برای رسیدن به پول و مقام ضروری می‌دانند ولی به عقیده یک فرد مسلمان علم ارزش است، دانش برای فرد مومن کمال و شرافت محسوب می‌شود نوجوانان مسلمان این باور را دارد که اگر در تحصیل علم نکوشد روز قیامت مورد بازخواست الهی قرار می‌گیرد.

مسئول فرهنگی کانون اصلاح وتربیت یزد – عبدالحسین مروج